بکارگیری فناوری نو در تخمین خستگی لوله حفاری چاه نفت

شکست ناشی از خستگی لوله‌های حفاری از مشکلات هزینه‌بر صنعت نفت د ر عرصه حفاری است.

هنگامی که اجسام تحت تنشهای متناوب و نوسانی قرار گیرند  پد ید ه‌ی خستگی اتفاق می‌افتد  و منجر به شکست ناگهانی می‌شود .

خستگی موضعی از یک نقطه  رشته شروع و بتد ریج د ر مد ت طولانی جمع می‌شود  و سبب سوراخ‌شد گی یا قطع رشته‌ حفاری می شو د . این فرآیند  د ر شرایطی رخ می‌د هد  که هیچ تغییری د ر شرایط حفاری بوجود  نیامد ه است.

این اتفاق سبب توقف عملیات حفاری شد ه و زیان هنگفتی به شرکتهای پیمانکار حفاری وارد  خواهد  آورد . به‌همین د لیل کنترل و مقابله با ضایعات ناشی از خستگی بسیار حساس و د ر عین حال مشکل است.

با مشاهد ه‌ نخستین شوئید گی د ر حین حفاری ضروری است تمامی رشته از چاه خارج شد ه و بازرسی شود  زیرا ترکهای خستگی همزمان تشکیل شد ه، آغاز به رشد  می‌کنند  و نخستین ترکی که به د رون رشته راه یابد  سبب شکست می‌شو د . 

د ر حالی که با هر بار خارج کرد ن لوله‌ حفاری از د رون چاه وقت و هزینه‌ بسیاری صرف خواهد  شد  و د ر برخی موارد  حتی خارج کرد ن آن از د رون چاه غیرممکن خواهد  بود . بنابراین باید  به‌د نبال روشی بود  که د ر بسیاری از موارد  بتوان از این آزمایش‌های پرهزینه جلوگیری کرد . 

از این رو در پژوهش «طراحی سیستم استنتاجی فازی-عصبی تطبیقی جهت تخمین خستگی لوله حفاری چاه نفت» تلاش شد تا  ضمن بهره گیری از این سیستم و بارگذاری د اد ه‌ها خستگی لوله‌ حفاری بد ون خارج شد ن آن از د اخل چاه و با استفاد ه از د اد ه‌های روزانه‌ حفاری پیش‌بینی شود . 

نتایج حاکی از آن است که با وجود این که سیستم طراحی شده انفیس برای نخستین بار برای پیش بینی خستگی لوله حفاری استفاده شده، اما قابلیت پیش بینی مقدار نسبت خستگی لوله حفاری را دارد.

 

کد خبر 263513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =