نشست سران سازمان شانگهای آغاز شد

نشست سازمان همکاری شانگهای امروز (جمعه) در تاشکند پایتخت ازبکستان آغاز شد.

به گزارش شانا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و رئیس هیئت جمهوری اسلامی ایران که در پایان سفر اروپایی خود برای شرکت در نشست سران سازمان همکاری شانگهای وارد تاشکند شده است، در این اجلاس حضور دارد و سخنرانی می کند.

برنامه دیدار احتمالی با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و مذاکرات با برخی مقامهای حاضر در این نشست دربرنامه کاری وزیر امور خارجه ایران قرار دارد.

اعضای سازمان همکاری شانگهای شامل ٦ عضو ثابت چین، روسیه، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و پنج عضو ناظر جمهوری اسلامی ایران، هند، پاکستان، مغولستان، افغانستان است. این سازمان سابقه فعالیت ١٤ ساله دارد.

سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین المللی میان دولتی است که در تاریخ 15 ژوئن سال 2001 میلادی در شانگهای چین از سوی قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شده است.

اکنون جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، مغولستان و بلاروس اعضای ناظر این سازمان هستند.

ارمنستان، آذربایجان، نپال و کامبوج نیز از تاریخ 19 تیر ماه سال 1394 (10 ژوئیه سال 2015 میلادی) به صف ترکیه و سریلانکا پیوستند و شریک گفتگو با این سازمان شدند.

در تاریخ 19 تیر ماه سال 1394 (10 ژوئیه سال 2015 میلادی) در نشست اوفا (روسیه) تصمیم گرفته شد که تدابیر پذیرفتن هندوستان و پاکستان به عضویت سازمان همکاری شانگهای آغاز شود.

 

کد خبر 263564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =