هیچ مانعی برای عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای وجود ندارد

رئیس جمهوری روسیه در نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در شهر تاشکند پایتخت ازبکستان اعلام کرد: هیچ مانعی برای عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس از تاشکند، ولادیمیر پوتین امروز (جمعه، چهارم تیرماه) در مراسم گشایش این نشست خطاب به سران کشورهای شرکت کننده اظهار کرد: ایران از مدتها پیش و فعالانه در فعالیتهای سازمان همکاری شانگهای به عنوان عضو ناظر حضور دارد و هیچ مانعی برای عضویت رسمی این کشور نمی بینم.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که هند و پاکستان با بیشترین سرعت ممکن تا در اجلاس آینده در قزاقستان شرایط عضویت خود را کامل کنند.

نشست سران 10 کشور عضو و غیر عضو سازمان همکاری شانگهای امروز (جمعه) در تاشکند پایتخت ازبکستان برای بررسی و تصویب برنامه کاری چهار ساله و تایید بیانیه مشترک این سازمان باسخنرانی اسلام کریم اوف رییس جمهوری ازبکستان آغاز شد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و رئیس هیئت جمهوری اسلامی ایران که در پایان سفر اروپایی خود برای شرکت در نشست سران سازمان همکاری شانگهای وارد تاشکند شده است در این اجلاس حضور دارد.

به گزارش شانا، سازمان همکاری شانگهای که یک سازمان بین دولتی منطقه ای برای همکاری های چند جانبه امنیتی و اقتصادی است، سال 1385 تاسیس شد که شامل چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان در برگیرنده معادل 30 میلیون و 189 هزار کیلومتر مربع مساحت، سه پنجم گستره آسیا و حدود یک میلیارد و 500 میلیون نفر جمعیت (نزدیک 25 درصد جمعیت کره زمین) است. 

با توجه به عضویت هند و پاکستان و سپس در آینده ای نزدیک پیوستن ایران، این سازمان با افزایش جمعیت به سه میلیارد نفر و پهنه سرزمینی به 35 میلیون و 972 هزار کیلومتر مربع به یکی از بزرگ ترین قدرت های منطقه ای در جهان تبدیل می شود که منافع دو جانبه و چند جانبه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برای اعضا و شرکای اقتصادی غیر عضو دارد. 

با رسمی شدن عضویت هند و پاکستان، ایران، افغانستان، مغولستان و بلاروس چهار کشور عضو ناظر این سازمان منطقه ای هستند.

کد خبر 263571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =