وزیران امور خارجه ایران و روسیه دیدار و گفتگو کردند

وزیران امور خارجه ایران و روسیه در حاشیه نشست سران 10 کشور عضو و غیر عضو سازمان همکاری شانگهای امروز در تاشکند، روابط دوجانبه و چندجانبه، مسائل منطقه ای و همکاریها در قالب این سازمان را بررسی کردند.

به گزارش شانا، براساس برنامه اعلام شده محمد جواد ظریف، رئیس هیئت ایرانی قرار است در حاشیه نشست سازمان همکاری شانکهای با اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان نیز دیدار و در باره مسائل مختلف مذاکره کند.

ابراهیم رحیم پور، معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه، نیز درباره محورهای دیدار ظریف و لاوروف در تاشکند گفت: اوضاع سوریه نیز در دستور کار مذاکرات وزیران خارجه ایران و روسیه قرار داشت.

ظریف، رئیس هیئت جمهوری اسلامی ایران، در پایان سومین تور اروپایی خود (پاریس و آمستردام) برای شرکت در نشست سران سازمان همکاری شانگهای وارد تاشکند شد.

به گزارش شانا، سازمان همکاری شانگهای که یک سازمان بین دولتی منطقه ای برای همکاری های چند جانبه امنیتی و اقتصادی است، سال ١٣٨٥ تاسیس شد که شامل چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان در برگیرنده معادل ٣٠ میلیون و ١٨٩ هزار کیلومتر مربع مساحت، سه پنجم گستره آسیا و حدود یک میلیارد و ٥٠٠ میلیون نفر جمعیت (نزدیک ٢٥ درصد جمعیت کره زمین) است. 

با توجه به عضویت هند و پاکستان و سپس در آینده ای نزدیک پیوستن ایران، این سازمان با افزایش جمعیت به سه میلیارد نفر و پهنه سرزمینی به ٣٥ میلیون و ٩٧٢ هزار کیلومتر مربع به یکی از بزرگ ترین قدرت های منطقه ای در جهان تبدیل می شود که منافع دو جانبه و چند جانبه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برای اعضا و شرکای اقتصادی غیر عضو دارد. 

با رسمی شدن عضویت هند و پاکستان، ایران، افغانستان، مغولستان و بلاروس چهار کشور عضو ناظر این سازمان منطقه ای هستند.

کد خبر 263573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =