ایران به دنبال جذب سرمایه در حوزه انرژی است

کاردار ایران در لندن در سخنانی در کنفرانس «مجمع انرژی اقتصادهای رو به رشد»، با بیان این که تهران به دنبال جذب سرمایه گذاری خارجی در حوزه انرژی است، گفت که شرایط مناسبی برای سرمایه گذاران پیش بینی شده است.

به گزارش شانا، محمدحسن حبیب الله زاده در کنفرانس «مجمع انرژی اقتصادهای رو به رشد»، به اهمیت بخش انرژی در برنامه ششم طرح توسعه ملی اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران در نظر دارد تا در چارچوب طرح توسعه ملی نرخ رشد اقتصادی را در پنج سال آینده به 6 درصد برساند.

وی در ادامه ظرفیتهای بخش نیرو در ایران را مورد توجه قرار داد و گفت: هم اکنون 115 نیروگاه بزرگ کشور با 660 یوینت تامین برق مورد نیاز صنایع، بخش خانگی، تجاری و کشاورزی را انجام می دهند.

حبیب الله زاده افزود: بر اساس نرخ سالانه ای که برای رشد هشت درصدی اقتصاد کشور پیش بینی شده است، ایران نیازمند افزایش 40 درصدی تولید برق است.

وی اضافه کرد: ایران هم اکنون دارای ٧٥ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده تولید برق درکشور است و بر اساس اهداف برنامه ششم توسعه قرار است این ظرفیت به ١٠٥ هزار مگاوات برسد.

کاردار ایران در انگلیس گفت: این در حالی است که دستیابی به چنین ظرفیتی، مستلزم سرمایه‌گذاری قابل‌ توجه است و ایران تصمیم دارد طی هفت سال آینده بالغ بر 50 میلیارد دلار در صنعت برق سرمایه گذاری کند که از این رقم 35 میلیارد دلار آن در بخش تولید برق و 15 میلیارد دلار آن در بخش انتقال برق سرمایه گذاری خواهد شد.

حبیب الله زاده یکی از شرایط مهم در مذاکرات ایران با شرکتهای متقاضی سرمایه گذاری در صنعت برق ایران را انتقال فناوری جدید و استفاده از تولیدات سازندگان ایرانی برشمرد و افزود: این امر به افزایش امتیازات فنی آنها منجر خواهد شد.

وی همچنین فرصتهای تجاری در حوزه انرژیهای تجدیدپذیر را از دیگر ظرفیتهای اقتصادی کشورمان برشمرد و گفت: ایران با داشتن 300 روز آفتابی در کشور یکی از مستعدترین کشورها برای سرمایه گذاری در زمینیه انرژی تجدید پذیر است.

کاردار ایران افزود: هم اکنون مذاکره با چند شرکت اروپایی و ازجمله یک شرکت بریتانیایی در دست انجام است. انرژی «زمین گرمایی» نیز یکی از ظرفیتهای خوب برای سرمایه گذاران است که اکنون چند شرکت بین المللی برای مشارکت در این بخش اعلام آمادگی کرده اند.

کاردار ایران اضافه کرد: در پی کنفرانس تغییرات آب و هوایی در پاریس، ایران متعهد شده است تا 7500 مگاوات انرژی تجدیدپذیر احداث و وارد مدار کند و برای این کار نیاز به حداقل، 12 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است.

وی ادامه داد: در 10 سال گذشته سازمان انرژیهای نو (سانا) مجوز ساخت پنج هزار مگاوات نیروگاه تجدید پذیر را برای بخش خصوصی صادر کرده که قرار داد 700 مگاوات آن منعقد شده است.

حبیب الله زاده با بیان این که «سرمایه گذاران این بخش می توانند از طریق فاینانس برای سرمایه گذاری در حوزه برق اقدام کنند» خاطر نشان ساخت: تعهد وزارت نیرو برای خرید پنج سال انرژی تولیدی، تضمین وزارت نیرو در قبال سرمایه گذاری خواهد بود، ضمن اینکه تامین سوخت به صورت دائمی یکی دیگر از تضمین هایی است که وزارت نیرو برای سرمایه گذاران در این بخش تدارک دیده است.

وی گفت: همه امکانات لازم مانند زمین مجوزهای مورد نیاز و مجوز محیط زیست برای سرمایه گذاران در بخش برق توسط وزارت نیرو تهیه می شود و تضمین آن با دولت خواهد بود.

نماینده کشورمان همچنین جلوگیری از تلاف انرژی را از دیگر فرصتهای سرمایه گذاری در ایران برشمرد و گفت: پروژه های مهمی برای کاهش هدر رفت انرژی در کشور طراحی شده است و وزارت نیرو حاضر است در مقابل هر میزان کاهش هدر رفت انرژی، سوخت معادل آن را برای سرمایه گذاران تامین کند.

حبیب الله زاده در ادامه به سرمایه گذاری در زمینه برق به نوسازی و تجهیز نیروگاهای موجود اشاره کرد و گفت:. نیروگاه های کنونی ایران از عمری بالای 40 سال برخوردارند، و نوسازی و تجهیز این نیروگاه ها با همکاری سرمایه گذاران داخلی و خارجی از برنامه های وزارت نیرو است.

وی با بیان اینکه «توسعه نیروگاه های «سی.اچ. پی» (تولید همزمان برق و حرارت) در سواحل کشور از جمله برنامه های مورد نظر وزارت نیرو ایران به شمار می رود» افزود: هم اکنون طرح بزرگ تامین همزمان انرژی در سواحل جنوبی خلیج فارس در حال انجام است که نیاز به سرمایه گذاری های مشترک خارجی دارد.

کاردار کشورمان تبادل برق با همسایگان ایران را ظرفیت خوبی برای سرمایه گذاران برشمرد و افزود: هم اکنون بیشترین میزان مصرف برق صادراتی ایران توسط عراق و سپس ترکیه صورت می گیرد، و فرصت های خوبی برای سرمایه گذاری برای صادرات از طریق اتصال شبکه‌های برق ایران و کشورهای همسایه، وجود دارد.

حبیب الله زاده با اشاره به برداشته شدن تحریمهای بین المللی علیه ایران عنوان کرد که تنها در سال گذشته 150 هیات بلند پایه تجاری از کشورهای مختلف جهان، وارد ایران شده و مذاکرات تجاری شان را با همتایان ایرانی از سرگرفته اند.

وی با بیان این که «هم اکنون صدها پروژه در ایران به ویژه در بخش نفت و گاز، برق، منابع آب، محیط زیست و منابع طبیعی و حتی انرژی هسته ای آماده بهره برداری است» افزود: بی تردید شما نمی توانید مجموعه ای از فرصت های تجاری، همکاری های اقتصادی و سرمایه گذاری را در یک کشور جمع کنید.

کادار ایران در انگلیس تصریح کرد: ایران یک فرصت سرمایه گذاری است که تنها در هر قرن یک بار تکرار می شود.

کنفرانس 2 روزه «مجمع انرژی اقتصادهای رو به رشد» روز چهارشنبه با حضور مقامهای سیاسی و اقتصادی ایران، پاکستان، شیلی، پرو، کلمبیا و مکزیک، مدیران شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران بخشهای خصوصی و عمومی در حوزه انرژی از کشورهای مختلف جهان گشایش یافت.

کنفرانس «مجمع انرژی‌ اقتصادهای رو به رشد» همزمان با کنفرانس «مجمع انرژی آفریقا» در هتل اینترکانتیننتال در شرق لندن برگزار می شود.

در حاشیه این کنفرانس بین المللی نیز نمایشگاهی از شرکت های بزرگ تولید کننده انرژی و برق برگزار شد که کاردار ایران در انگلیس نیز از این نمایشگاه دیدن کرد.

کد خبر 263574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =