100 درصد سکوی 18B به همت متخصصان داخلی ساخته شد

مدیرعامل شرکت ایزایکو با بیان این که 100 درصد سکوی 18B با توان متخصصان داخلی ساخته شده است، کل هزینه این سکو شامل طراحی، ساخت و بارگیری را 160 میلیون دلار عنوان کرد که 10 میلیون دلار کمتر از قیمتهای اعلام شده از سوی شرکتهای خارجی است.

به گزارش خبرنگار شانا، حمید رضاییان اصل دیروز ( پنجشنبه، سوم تیرماه) همزمان با پایان موفقیت آمیز عملیات بارگیری سکوی 18B پارس جنوبی در یارد بندرعباس اظهارکرد: این سکو با ظرفیت 500 میلیون فوت مکعب قادر است روزانه حدود 14 میلیون مترمکعب گاز را از دریا دریافت و برای شیرین سازی به پالایشگاه منتقل کند.

مدیرعامل شرکت کشتی سازی و صنایع فراساحل خلیج فارس (ایزوایکو) یادآور شد: پس از 15 روز عملیات مهاربندی این سکو که روی شناور ( بارج) انجام می شود، کار حمل آن به مقصد پارس جنوبی در 400 کیلومتری بندرعباس آغاز می شود.

به گفته وی، پس از انتقال و عملیات نصب و راه اندازی در دریا که حدود پنج ماه زمان می برد، مطابق برنامه ریزی بعمل آمده تولید گاز آن از اواخر آذرماه امسال وارد شبکه سراسری کشور می شود.

رضاییان اصل یادآورشد: سکوی گازی 18B یکی از چهار سکوی دریایی بخش فراساحل فازهای 17 و 18 پارس جنوبی است که به طور 100 درصد از سوی متخصصان داخلی ایزوایکو در یارد بندرعباس ساخته شده است.

وی یادآور شد: از فاز 16 به بعد، عملیات طراحی، ساخت، بارگیری و نصب سکوهای نفتی مورد نیاز فازهای 17 و 18 پارس جنوبی به طور کامل ایرانی (بومی سازی) شده است.

به گفته مدیرعامل ایزوایکو، تا پیش از این شرکتهای بزرگی همچون توتال فرانسه و شرکت انگلیسی-هلندی شل در زمینه طراحی، ساخت و حتی بارگیری و نصب چنین سکوهایی نقش اصلی را داشتند و متخصصان ایرانی نیز در کنار آنها فعالیت می کردند.

وی از کشتی سازی خلیج فارس و صنایع فراساحل به عنوان بزرگ ترین بانک منابع انسانی صنایع دریایی کشور (فراساحل) نام برد و گفت: روزانه به تناسب نوع فعالیت افزون بر 550نفر کارگر، تکنیسین و کارشناس در ایزوایکو فعالیت دارند.

رضاییان تاکید کرد: با توجه به تجارب به دست آمده اگر امروز چنین پروژه ای را به همراه منابع لازم به ما بدهند توانایی این را داریم که در مدت کمتر از دو سال آن را ساخته و تحویل دهیم و ادعا داریم که در شرایط یکسان آماده رقابت با شرکتهای پیشرفته خارجی هستیم.

وی با بیان این که ایزوایکو با ساخت سکوی 16 به رکورد راه اندازی سکو در دریا به مدت پنج ماه و 10 روز دست یافت، گفت: در تلاش هستیم با نصب این سکو در دریا رکورد جدیدتری را به نام ایزوایکو ثبت کنیم.

هدف از اجرای پروژه‌های فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی تولید روزانه ٥٠ میلیون مترمکعب گاز، ٨٠ هزار بشکه میعانات گازی و ٤٠٠ تن گوگرد اعلام شده است.

فازهای 17 و 18 پارس جنوبی از سوی کنسرسیومی متشکل از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ( ایدرو) با سهم ٤٨ درصد به عنوان رهبر کنسرسیوم، شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (OIEC) با سهم ٣١ درصد و شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی (IOEC) به عنوان پیمانکار بخش دریا با سهم ٢١درصد در دست اجراست.

کد خبر 263576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =