عملیات مهاربندی سکوی فاز 21 پارس جنوبی آغاز شد

عملیات مهاربندی سکوی فاز 21 پارس جنوبی بروی بارج ابوذر پس از اتمام موفق بارگیری این سکو، آغاز شد.

به گزارش خبرنگار شانا از یاردخرمشهر، عملیات مهاربندی سکوی فاز 21 پارس جنوبی امروز(شنبه، 5 تیرماه) با حضور علی اکبر شعبانپور، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، ابوالقاسم رحمانی، مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی و سایر مجریان، پیمانکاران و دست اندرکاران اجرای این پروژه شروع شد.

سکوی فاز 21، دومین سکوی شرکت تاسیسات دریایی است که طی یک هفته اخیر و پس از اتمام بارگیری سکوی 19A، بارگیری شده و آماده حمل به سمت موقعیت خود در خلیج فارس می شود.

قرار است این سازه 2 هزار و 700 تنی با ظرفیت یک میلیارد فوت مکعب به همراه سکوی 19A بر روی شناور ابوذر قرار گرفته و به سمت خلیج فارس حرکت کند. انتقال همزمان 2 سکو بر روی بارج، عملیاتی پیچیده و فنی است که از سوی متخصصان ایرانی انجام می شود.

در حال حاضر با اتمام عملیات بارگیری سکوی فاز 21، عملیات مهاربندی این سکو شروع می شود که انتظار می رود در تاریخ 14 تیرماه چنانچه شرایط جوی مساعد باشد، هر 2 سکوی 19A و 21 به سمت موقعیتهای خود در خلیج فارس حمل شوند.

براساس برنامه‌ریزیهای انجام شده انجام عملیات بارگیری سکوی فاز 21 میدان گازی پارس جنوبی، به عنوان نخستین سکوی فازهای 20 و 21  در حالی مراحل بارگیری خود را در تاریخ 5 تیرماه امسال به پایان می‌رساند که متخصصان شرکت تاسیسات دریایی ایران با انجام حداکثری فعالیتهای پیش راه اندازی و راه اندازی این سازه در خشکی، سکویی تکمیل شده را با پیشرفت فراتر از 98 درصد، روانه دریا خواهند کرد. 

از جمله نکات قابل توجه درخصوص اجرای این پروژه فراساحلی می توان به اجرای بالغ بر 6 میلیون نفر ساعت در یارد خرمشهر در گرمای طاقت فرسا، شرایط نامناسب جوی و وجود ریزگردها، اشتغالزایی مستقیم روزانه 1200 نفر در قالب پیمانکاران اجرایی و ناظرین دو پروژه فازهای 19 و 20و 21 از سوی شرکت تاسیسات دریایی، انجام 100 درصدی عملیات ساخت وزن کشی و بارگیری سکوها با تجهیزات ملکی شرکت تاسیسات دریایی و با تکیه بر نیروهای متخصص داخلی در این عرصه اشاره کرد.

اهداف توسعه فازهای 20 و 21 میدان گازی پارس جنوبی،  استخراج روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز برای تزریق به شبکه سراسری، تولید روزانه 77 هزار بشکه میعانات گازی برای صادرات، تولید روزانه 1 میلیون تن گاز مایع برای صادرات، تولید روزانه 1 میلیون تن اتان به منظور تامین خوراک واحدهای پتروشیمی و در نهایت تولید روزانه 400 تن گوگرد برای صادرات است.

کد خبر 263577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =