تولید ایران از پارس جنوبی به روزانه ٥٢٦ میلیون مترمکعب می رسد

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان این که ظرفیت تولید پارس جنوبی امسال ١٠٠ میلیون مترمکعب افزایش می یابد، گفت: با راه اندازی پنج فاز پارس جنوبی در سال 95، تولید ایران ازاین میدان مشترک به روزانه ٥٢٦ میلیون مترمکعب می رسد.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به یاردخرمشهر، علی اکبر شعبانپور امروز( شنبه، 5 تیرماه) در حاشیه بارگیری سکوی فاز ٢١ پارس جنوبی که هم اکنون در حال انجام است در جمع خبرنگاران گفت: امسال ٦ سکوی پارس جنوبی بارگیری و نصب می شود.

وی با بیان این که با افزایش تولید پارس جنوبی درآمدزایی فراوانی نصیب کشور خواهد شد، تصریح کرد: با وجود کاهش قیمت نفت بازهم شاهد درآمدزایی از این میدان مشترک هستیم.

شعبانپور با اشاره به این که از اواخر سال ٩٢ تا پایان امسال ٩ سکو از یاردخرمشهر بارگیری و راه اندازی می شود، خاطرنشان کرد: بارگیری و راه اندازی این میزان سکو نتیجه تلاش و توانمندی پیمانکاران ایرانی است.

بارگیری سکوی ٢٧٠٠ تنی فاز ٢١ پارس جنوبی دیروز (جمعه، 4 تیرماه) در یاردخرمشهر آغاز شد و بر اساس پیش بینی ها امروز بارگیری آن برای انتقال به پارس جنوبی به پایان می رسد.

افزایش یک درصدی تولید ناخالص داخلی

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان این که با راه اندازی فازهای پارس جنوبی، یک درصد به تولید ناخالص داخلی کشور اضافه می شود، ادامه داد: در کنار این موارد، باید به دستاوردهای دیگر راه اندازی فازهای پارس جنوبی مانند ایجاد رونق اقتصادی در منطقه، اشتغالزایی و بکارگیری متخصصان ایرانی، تقویت پیمانکاران داخلی، ایجاد امنیت اجتماعی و توسعه سایر بخشهای اقتصادی اشاره کرد.

وی با اشاره به فعالیتهای صورت گرفته از سوی شرکت تاسیسات دریایی در بخش فراساحل پارس جنوبی، گفت: از اواخر سال 92 که عرشه A12 در یارد خرمشهر بارگیری شد تا پایان امسال، تعداد سکوهای بارگیری و نصب شده به 10 سکو می رسد که این امر حاکی از توانمندی پیمانکاران ایرانی در بخش فراساحل است.

بارگیری سکوی فاز 20، 2 ماه آینده

شعبانپور ظرفیت سکوی فاز 21 را که هم اکنون در حال بارگیری از یارد خرمشهر است، یک میلیارد فوت مکعب عنوان کرد و افزود: عملیات بارگیری سکوی فاز 20 نیز 2 ماه دیگر اجرایی می شود.  

وی به بارگیری سکوی A19 که هفته گذشته از یارد خرمشهر انجام شد، اشاره کرد و افزود: هم اکنون مهاربندی این سکو در حال انجام است و به زودی به پایان می رسد؛ ضمن این که سکوی B19 که سکوی اقماری است نیز طی سه ماه آینده بارگیری می شود.  

این مقام مسئول، ظرفیت این سکوی اقماری را 500 میلیون فوت مکعب اعلام کرد و ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی انجام شده، امسال 6 سکو در پارس جنوبی را اه ندازی می شود که چهار سکو از یارد خرمشهر و 2 سکو از یارد بندرعباس بارگیری و راه اندازی خواهد شد.

امسال گاز فازهای 19، 20 و 21 به شبکه سراسری تزریق می شود

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با قدردانی از همه دست اندرکاران، مجریان و پیمانکاران پروژههای فعال در پارس جنوبی افزود: پیمانکاران ایرانی توانستند در شرایط سخت تحریم و با وجود بیشترین محدودیتها در تامین منابع مالی، پروژههای پارس جنوبی را به سرانجام برسانند که این امر قابل تقدیر است.

شعبانپور با بیان این که هم اکنون مدیریت یکپارچه ای در اجرای فازهای پارس جنوبی حاکم است، تصریح کرد: در زمستان امسال گاز فازهای 19 و 20 و 21 به شبکه سراسری تزریق خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین سکوهای B17 و B18 نیز امسال راه اندازی شده و تولید گاز این فازها آغاز می شود.

به گفته شعبانپور، تا پایان تیرماه امسال عملیات نصب سه سکوی B18، A19و 21 به اتمام می رسد و پس از آن شاهد انجام مراحل نصب، اجرای خطوط لوله، اتصال خطوط لوله به سکوها و در نهایت تزریق گاز به شبکه سراسری خواهیم بود.

نفت و گاز پارس روی توان پیمانکاران ایرانی حساب می کند

شعبانپور با بیان این که در دوران تحریم، توقف رشد صنعت نفت هدفگذاری شده بود، ادامه داد: با این حال، طی این سالها نه تنها رشد صنعت نفت متوقف نشد، بلکه توانمندی پیمانکاران ایرانی در صنعت نفت افزایش یافت و هم اکنون شاهد راه اندازی پروژههای پارس جنوبی از سوی پیمانکاران ایرانی بدون حضور نیروهای خارجی هستیم.

وی با اشاره به سیاست وزارت نفت مبنی بر برداشت حداکثری از میدان گازی پارس جنوبی و کاهش فاصله ایران و قطر در برداشت از این میدان، گفت: طی این مدت، تزریق منابع مالی به پروژههای پارس جنوبی به صورت مرتب انجام شده است.  

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به حمایت این شرکت از پیمانکاران خوشنام در پارس جنوبی تشریح کرد: شرکت تاسیسات دریایی از جمله پیمانکاران فعال پارس جنوبی است که توانسته با بکارگیری توان مهندسان داخلی، پروژههای متعددی را در این میدان مشترک به انجام برساند.

شعبانپور با اشاره به برنامه های آینده شرکت نفت و گاز پارس مبنی بر جلوگیری از افت فشار و نگهداشت تولید تصریح کرد: قطعا برای انجام این پروژهها، بر روی استفاده از توان پیمانکاران داخلی حساب می کنیم.

 

کد خبر 263602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =