۵ تیر ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۳
  • کد خبر: 263615
نقش ایران در امنیت انرژی در منطقه و جهان

با وجود پیشرفتهای گوناگونی که در تأمین نیازهای گوناگون بشر شکل گرفته است، همچنان موضوع تأمین انرژی برای همه کشورهای جهان در بالاترین اولویت قرار دارد.

عرضه انرژی و مسائل مرتبط به آن، به عاملی موثر برای رشد و توسعه همه کشورهای جهان بدل شده است.

زیرا افزایش یا کاهش بهای انرژی در بازارهای جهانی دارای آثار فوری بر اقتصاد و سیاست همه کشورها، نه فقط دولتهای صادرکننده نفت و گاز طبیعی دارد. بر همین اساس مسیرهای انتقال انرژی، یافتن بهترین و باصرفه ترین راهها در شکل گیری سیاستهای منطقه ای و جهانی، جایگاه مهمی به دست آورده است. 

اینک دستیابی کشورهای جهان به انرژی مورد نیاز آنها و کنترل آن، در سیاست بین الملل اهمیتی خیره کننده دارد. 

دولتها در سراسر جهان همه ابزارهای خود از دیپلماسی و اطلاعات تا اقتصاد و نیروهای نظامی را در جهت تامین امنیت انرزی مورد بهره برداری قرار داده اند.

برای قدرتهای بزرگ جهانی به ویژه آمریکا، که در پی فروپاشی اتحاد شوروی، تلاش گسترده ای را برای شکل بخشیدن به یک نظم هژمونیک سازمان داده، تأمین امنیت انرژی جایگاه مهمتری را به خود اختصاص داده است. 

پدیدار شدن قدرتهای اقتصادی رو به رشد و شکوفایی ضرورت این نگرش استراتژیک به حوزه های تأمین انرژی در جهان را روشنتر کرده است.

در چنین شرایطی روسیه نیز که پس از تجزیه اتحاد شوروی، به عنوان ابرقدرت انرژی با بهره گیری از منابع عظیم نفت و گاز خود، کوشیده نقش فعالی را در رقابتهای منطقه ای و جهانی بازی کند.

در این بین نفت و گاز ایران، همانند دهه های گذشته، به عنوان عاملی مؤثر در تأمین امنیت انرژی در منطقه و جهان مطرح است.

زیرا حضور مؤثر آمریکا در خلیج فارس بویژه در عراق و نیز افغانستان، اهمیت ایران را در تأمین امنیت انرژی در این منطقه راهبردی جهان، اعتبار بیشتری بخشیده است.

در نوشتار «نقش ایران در امنیت انرژی در منطقه و جهان» ضمن بررسی تأثیر دگرگونیهای سیاسی- امنیتی پس از پایان نظام دو قطبی، نقش و تأثیر ایران در تأمین امنیت انرژی بررسی شده است.

کد خبر 263615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =