بسته طراحی پایه و فناوری طرح فراگیر پالایشی سیراف تحویل شد

مدیرعامل شرکت زیرساخت فراگیر پالایشی سیراف، از تحویل پکیچ طراحی پایه و تکنولوژی پالایشگاههای هشتگانه سیراف به مالکان این پروژه خبرداد.

علیرضا صادق‌آبادی، در گفتگو با خبرنگار شانا با بیان این مطلب گفت: پکیچ طراحی پایه و تکنولوژی پالایشگاههای هشتگانه شامل طراحی پایه واحدهای بدون لیسانس و تحت لیسانس است که امروز تحویل مالکان شد.

وی، در ادامه از تشکیل کمیته تحویل زمین متشکل از کارفرما، دستگاههای نظارتی، آزمایشگاه و مالکان خبرداد و افزود: در این جلسه در مورد تحویل زمین تصمیم‌گیری نهایی شد.

مدیرعامل شرکت زیرساخت فراگیر پالایشی سیراف اعلام کرد: با تصمیم اتخاذ شده در جلسه و نظر بخش حقوقی شرکت پالایشی سیراف، از این هفته 3 تا 2 قطعه زمین تحویل مالکان خواهد شد.

وی، همچنین از پایان عملیات خاکبرداری و خاکریزی پروژه احداث پالایشگاههای هشتگانه خبرداد و  اعلام کرد: در این پروژه حدود 20 میلیون مترمکعب خاکبرداری و خاکریزی انجام شده است.

ساخت "فراگیر پالایشی سیراف" در قالب هشت پالایشگاه میعانات گازی مستقل به ظرفیت 60 هزار بشکه در روز، در سال "اقتصاد و فرهنگ با مدیریت جهادی و عزم ملی" با هدف اجرایی کردن منویات مقام معظم رهبری در خصوص سیاستهای اقتصاد مقاومتی و اصل ۴۴ قانون اساسی، همچنین جلوگیری از خامفروشی و ایجاد ارزش افزوده، از سوی وزارت نفت، با مشارکت بخش خصوصی مطرح شد.

بر این اساس، احداث هشت پالایشگاه 60 هزار بشکه ای میعانات گازی در دستور کار وزارت نفت قرار گرفت و فراخوان آن نیز از دوم تیر ماه اعلام شد.

طرح سیراف با هدف احداث هشت پالایشگاه ٦٠ هزار بشکه ای میعانات گازی با اشتغالزایی 10 هزار نفر، طرح مهمی در صنعت نفت است که در تکمیل زنجیره اقتصادی و ایجاد ارزش افزوده در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

این طرح یک مدل جدید مشارکت خواهد بود و به همین دلیل ارزش جانبی آن در اقتصاد کشور می تواند از ارزش محصولات آن بیشتر باشد.

در اجرای طرح سیراف، ٩ شرکت (هشت شرکت به عنوان مالک پالایشگاهها و یک شرکت به عنوان هماهنگ‌کننده) حضور دارند و  اجرای موفق این طرح می تواند الگوی موفقی برای تعریف دیگر طرحها با الگوی مشارکت چند بخش مستقل خصوصی جهت اجرای یک طرح در صنعت نفت باشد.

به طور متوسط برای ساخت هر یک از هشت پالایشگاه کوچک میعانات گازی پارس جنوبی به حدود ٣٠٠ میلیون دلار سرمایه نیاز است. این هشت پالایشگاه دارای یک یوتیلیتی واحد (آب، برق، بخار) خواهد بود که به هر یک از سرمایه‌گذاران، درصدی از سهام آن تعلق می‌گیرد و چهار درصد سرمایه‌گذاری در احداث این یوتیلیتی نیز بر عهده شرکت ملی نفت ایران است؛ شرائط حضور شرکتهای خصوصی در طرح ساخت ٨ مینی پالایشگاه میعانات گازی پارس جنوبی فراهم شده و بازده اقتصادی بالایی در انتظار سرمایه گذاران این طرح خواهد بود.

توسعه خصوصی‌سازی در کشور، جلوگیری از خامفروشی میعانات گازی، استفاده از توان و فناوریهای داخلی بخشی از این امتیازها محسوب می‌شود.

در اجرای طرح سیراف، ١٤ پیمانکار خارجی و داخلی فعال هستند و پیش بینی می شود بیش از سه هزار نفر در آن به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار شوند و بخشی از آنها را نیروهای بومی منطقه تشکیل دهند.

بیش از ٨٠ درصد نیروهای تخصصی فعال در طرح سیراف، فارغ التحصیلان دانشگاههای معتبر کشور هستند که با میانگین سنی کمتر از ٣٥ سال در آن فعالیت می کنند.

کد خبر 263658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =