وزیر نفت رسما اعلام کرد قرارداد احداث خط لوله گاز از بندر گوادر تا نوابشاه مقصد نهایی خط لوله گاز ایران-پاکستان قطعی و نهایی شده است و به عنوان بخشی از خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان استفاده خواهد شد.

به گزارش گروه تلکس شانا، شاهد خاقان عباسی در گفتگو  با ایرنا گفت: عملیات احداث این خط لوله از حدود دو ماه دیگر از سوی شرکت چینی آغاز خواهد و تا پایان سال 2017 تکمیل خواهد شد. این خط لوله ظرفیت انتقال گاز ایران را دارد و اصولا بخشی از طرح بزرگ خط لوله گاز ایران-پاکستان(آی.پی) خواهد بود.

وی گفت که پس از احداث خط لوله گاز از بندر گوادر تا نوابشاه به طول بیش از 700 کیلومتر، فقط مسیر 80 کیلومتری بندر گوادر تا مرز ایران باقی می ماند. 90 درصد طرح خط لوله در دسترس است.

این مقام عالی دولت پاکستان برخی گمانه زنی های رسانه ای را مبنی بر عدم تمایل پاکستان برای تکمیل خط لوله گاز آی.پی کاملا بی اساس دانست و با اشاره مجدد به نهایی شدن قرارداد احداث خط لوله از بندر گوادر تا نوابشاه گفت: عملا 90 درصد این طرح در دسترس است ضمن این که تماس ها با شرکت ها و طرف ایرانی هم در این زمینه ادامه دارد.

شاهد خاقان عباسی با اشاره به در پیش بودن بیستمین نشست کمیسیون اقتصادی مشترک ایران و پاکستان که قرار است در آینده نزدیک به میزبانی تهران برگزار شود، گفت: قطعا در این نشست نیز موضوع خط لوله آی.پی مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت که می تواند به پیشرفت آن کمک کند.

مصمم به تکمیل آی.پی هستیم
وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان گفت: ما طبق قراردادی که با ایران امضا کرده ایم، مصمم به تکمیل طرح آی.پی هستیم و قرارداد میان پاکستان و ایران در این زمنیه همچنان پابرجا است.

وی در پاسخ به سوالی درباره یکی از بندهای قرارداد مبنی بر جریمه تاخیر در اجرای تعهدات هر یک از طرفین و اینکه آیا ایران طلب خسارت و جریمه تاخیر از پاکستان را مطرح کرده است، گفت: ایران تا کنون چنین جریمه ای را از پاکستان درخواست نکرده است.

ضرب الاجل تعیین شده در قرارداد خط لوله گاز آی.پی، پایان سال 2014 تعیین شده بود. ایران پیش از پایان این ضرب الاجل تقریبا به تمام تعهدات خود عمل کرد و به رغم وجود تحریم ها، با صرف میلیون ها دلار، خط لوله را تا نزدیکی مرز پاکستان احداث کرد. پاکستان اما به بهانه تحریم ها، حتی تا به امروز که یک سال نیم از زمان پایان ضرب الاجل سپری می شود، هیچ اقدام عملی انجام نداده است. 

طبق یکی از بندهای قرارداد، ایران می تواند از پاکستان بابت روز به روز تاخیر در اجرای تعهداتش، طلب خسارت کند اما به دلیل روابط دوستانه با این کشور و رعایت حسن همسایگی، تا کنون چنین خواسته ای را مطرح نکرده است.

برخی مسائل هنوز وجود دارد
شاهد خاقان عباسی در ادامه این گفت و گو، درعین حال اظهار داشت: برخی مشکلات ناشی از تحریم درخصوص خط لوله گاز ایران-پاکستان همچنان وجود دارد اما پاکستان به رغم این مسائل، درحال برداشتن گام های رو به جلو است. ولی این مسائل باید حل و فصل شود.

وی با بیان اینکه کار چندانی از دست پاکستان برای حل مسائل مربوط به تحریم برنمی آید، گفت: این ها مسائلی است که باید میان ایران و گروه 1+5 حل و فصل شود. ایران می تواند از قدرت چانه زنی خود و با ادامه مذاکرات، مسائل باقیمانده را حل کند. برخی تحریم ها لغو شده و برخی هنوز ادامه دارد.

مشکل نقل و انتقالات دلاری هنوز وجود دارد. نمی توان قرارداد خط لوله گاز ایران-پاکستان را با استفاده از ارزهای دیگر انجام داد. اطلاع داریم که ایران در حال ادامه رایزنی با اعضای گروه 1+5 برای حل این مسائل است.
قصد افزایش واردات گاز مایع (ال.ان.جی) را داریم
وزیر نفت پاکستان با بیان اینکه کشورش در شرایط کنونی، در ماه چهار محموله گاز طبیعی مایع (ال.ان.جی) با استفاده از کشتی وارد می کند که 75 درصد آن از قطر وارد می شود، گفت: طبق قرارداد با قطر، سالانه سه میلیون تن گاز ال.ان.جی از این کشور و یک میلیون تن هم از کشورهای دیگر وارد می کنیم.

وی افزود: قصد داریم در سال های آینده با توجه به نیاز خود، میزان واردات ال.ان.جی را به 10 محموله یا بیشتر در هر ماه افزایش دهیم. نیاز ما به گاز ال.ان.جی ، 15 میلیون تن در سال است و چاره ای جز تامین آن نداریم.

کد خبر 263678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =