معاینه بیش از 15 هزار نفر در مرکز بهداشت و درمان گچساران

پارسال با اجرای طرح پزشک خانواده در بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران و نقش مؤثر آن در تشخیص به موقع بیماری‌ها 15 هزار و 682 نفر از جمعیت تحت پوشش در مرکز بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران معاینه شدند.

با توجه به اهمیت اجرای طرح پزشک خانواده و موفقیت خیره کننده این طرح در صنعت نفت، وزارت نفت اجرای این طرح گسترده را در همه مراکز بهداشت و درمان از جمله مرکز گچساران دردستورکارقرار داد.

به دنبال اجرای موفق طرح پزشک خانواده در بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران، گفتگویی با دکتر عباس بزرگی مسئول پزشک خانواده این مرکز داشتیم که مشروح آن درپی آمده است:

اجرای طرح پزشک خانواده در بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران چه کمکی به سلامت بیماران می کند؟

اجرای طرح پزشک خانواده یکی از بهترین شیوه‌های ارائه خدمات درمانی و پیشگیری بیماری به مردم است که نقش مؤثری در ارتقای سطح کمی و کیفی خدمات بهداشتی و درمانی به کارکنان صنعت نفت است. گروه سلامت خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران از 2 بخش مجزای پزشک خانواده و بهداشت خانواده تشکیل شده که هر دو بخش زیر مجموعه تیم سلامت خانواده هستند که شناسایی وضع سلامت، افزایش آگاهی‌بخشی به جمعیت زیر پوشش در صنعت نفت و خانواده‌های تحت تکفل آن‌ها و تأمین سلامت جامعه صنعت نفت را بر عهده دارند.

تیم سلامت و پزشک خانواده چه اهدافی را برای اجرای این طرح دارند؟

تیم سلامت با اقدامهای راهبردی از جمله غربال‌گری‌ها، معاینات دوره‌ای خانواده‌ها، اقدامهای تشخیصی، درمانی، پیگیری‌های لازم و ارائه آموزش‌های مختلف اهداف مهمی از جمله سلامت جمعیت تحت پوشش را دنبال می کنند. ضمن این که طراحی خدمات قابل ارائه از سوی پزشک خانواده به جمعیت تحت پوشش در قالب اقدامات راهبردی در ابتدای هر سال به صورت مکتوب تهیه و در طول سال اجرا می شود.        

تیم پزشک خانواده برای معاینه و اجرای طرح براساس چه اولویت‌هایی اقدام می کنند؟  

پزشک خانواده تأکید زیادی بر پیشگیری و درمان افراد مبتلا به دیابت، فشار خون، اختلالات چربی خون، اضافه وزن و چاقی دارد و این بیماران را تحت کنترل خاص خود قرار می‌دهند. غربال‌گری‌ها در طرح پزشک خانواده صنعت نفت گچساران به دو صورت معاینات دوره‌ای و غربال‌گری معمولی و روتین انجام می‌شود که غربال‌گری‌های دوره‌ای با هماهنگی پزشک خانواده و خانواده‌های تحت تکفل کارکنان صنعت نفت با تعیین زمان انجام می‌شود اما کارکنان شاغل در نفت گچساران معاینات دوره‌ای خود را از طریق واحد طب سلامت کار انجام می‌دهند.

اجرای طرح پزشک خانواده چه دستاوردهای به همراه داشته است؟     

طرح پزشک خانواده به عنوان یک طرح مهم مورد نیاز و ضروری برای نهادینه شدن سلامت جمعیت تحت پوشش است که در این مرکز بواسطه اجرای آن میزان ارجاع از سطح پزشک عمومی به پزشک متخصص به حدود یک سوم تقلیل یافته است. این موضوع نشان می‌دهد که در میان جمعیت تحت پوشش، سطح اعتماد به پزشک خانواده افزایش و نیاز به مراجعه به متخصص کمتر شده است.بسته خدمت کودک سالم، بسته خدمت نوجوان، مادران باردار، غربالگری‌ها، تغذیه و رژیم درمانی، آزمون‌های روانشناسی و مشاوره خانواده از جمله بسته‌های خدماتی حوزه سلامت خانواده سازمان است.

تاکنون چند درصد از جمعیت زیر پوشش از بسته های خدماتی بهره مند شدند؟

هم‌اکنون 3 هزار و 582  خانوار و بیش از  70 درصد جمعیت زیر پوشش بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران با مراجعه به مراکز درمانی منطقه غربال و از بسته‌های خدماتی حوزه سلامت خانواده بهره‌مند شدند.

کد خبر 263692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =