۶ تیر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۱
  • کد خبر: 263744
آثار برگزیت بر سیاست نفتی بریتانیا

بریتانیا دیگر عضو اتحادیه اروپا نیست؛ موضوعی که با برگزاری همه پرسی و آرای مردم محقق شد و تیتر یک اخبار رسانه های دنیا شد؛ نخستین آثار این رخداد بر بازار نفت افت قیمتهای جهانی نفت خام بود.

پس از انتشار این خبر بود که قیمت نفت سقوط پنج درصدی را تجربه کرد و  در مجموع در پایان هفته گذشته، قیمت برنت ١,٥ درصد و قیمت شاخص نفت خام آمریکا ٠.٧ درصد نسبت به هفته پیش از آن کاهش یافت.

شوکی که بریتانیا به بازار نفت وارد کرد، یک شوک اولیه به شمار می آید که تداوم نخواهد داشت و نزدیکترین زمان برای ادامه آن یک ماه آینده خواهد بود و در این ایام روند کاهشی متاثر از ترک بریتانیا ار اتحادیه اروپا  بر بازار نفت سایه خواهد افکند.

در این میان بریتانیا باید سیاستهای مستقلی را اتخاذ کند تا بتواند جایگاه خود را تثبیت کند اما به نظر می رسد 6 تا 7 ساله به طول می انجامد تا بسیاری از مصوبه های پیشین کنار گذاشته شود و بریتانیا در موقعیتی تازه قرار گیرد.

نخستین مسئله این است که صادرات نفت بریتانیا به کشورهای اروپایی با مشکلات زیادی همراه خواهد بود و همانند یک کشور خارج از اروپا مطرح می شود که این موضوع بر اقتصاد این کشور اثر مثبتی نخواهد داشت. در این میان باید دید این کشور چه سیاستی را دنبال می کند، با توجه به این که بریتانیا نیمی از بازار اروپا را تغذیه می کند،  اگر سیاست این کشور بر این پایه باشد که تولید نفت خود را افزایش دهد، باید قیمتی ارائه کند که قدرت رقابت با عربستان را داشته باشد.

بریتانیا از کشورهای توسعه یافته ای است که نفت خام تولید می کند، با این حال درآمدهای نفتی این کشور و نروژ جرو درآمد ملی به شمار نمی آید و در صندوقی ویژه ذخیره می شود و از آن برای توسعه صنعت نفت هزینه می شود.

به هر رو به نظر نمی رسد بریتانیا سیاستهای سیاست فردگرایانه ای را در پیش گیرد، بلکه تا حد زیادی باید بتواند سیاست پیشین خود را در قبال صنعت نفت ادامه دهد.

محمد علی خطیب
کارشناس حوزه انرژی


کد خبر 263744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =