65 گام اساسی وزارت نفت در مسیر بهبود محیط زیست

معاون محیط زیست مدیرکل HSE و پدافند غیرعامل وزرات نفت، 65 اقدام اساسی وزارت نفت را به منظور بهبود و توسعه پایدار محیط زیست تشریح کرد.

محمد تقی جعفرزاده با تاکید بر ضرورت حفاظت از محیط زیست با اجرای برنامه های مشترک برای کاهش آلاینده های هوا، به خبرنگار شانا گفت: پارسال با 2 میلیون دلار سرمایه گذاری، حدود 650 میلیون فوت مکعب گازهای همراه نفت جمع آوری و از ورود 14 میلیون تن گاز CO2 به چرخه طبیعت جلوگیری شد.

وی اقدامهای اساسی وزارت نفت به منظور کاهش آلاینده های هوا و توسعه پایدار محیط زیست را در چهار بخش هوا و اقلیم، خاک و پسماند، آب و پساب و بخش فرآورده های نفتی طبقه بندی کرد و گفت: وزرات نفت در زمینه کاهش آلودگی هوا و بهبود کیفیت سوخت در کشور اقدامهای موثری انجام داده است.

جعفرزاده از مهترین این اقدامها را کاهش و بازیابی گازهای همراه نفت، تدوین راهنمای پایش آلاینده های هوا، اجرای طرحهای ارتقا کیفی فرآورده ها، افزایش ظرفیت نصب شده سوختگیری CNG، اجرای طرح کهاب، تفکیک و جداسازی پسماندها، مدیریت پسماند حفاری و بازیافت و تصفیه لجنهای نفتی عنوان کرد.

جعفرزاده، مدیریت جامع پساب، اجرای طرحهای مقابله با آلودگی نفتی، تصفیه پساب حفاری، خرید تجهیزات مقابله با آلودگی نفتی، اجرای طرحهای بنزین سازی، ارتقا کیفیت بنزین و گازوئیل یورو 2 به یورو 4 و جلوگیری از هرزروی گلهای حفاری را از دیگر اقدامهای وزرات نفت در جهت تثبیت و توسعه پایدار محیط زیست در مناطق عملیاتی کشور برشمرد.

وی با بیان این که  با سرمایه گذاری 458 میلیون دلاری جهت خرید تجهیزات، به میزان 140 میلیون فوت مکعب در روز گاز همراه نفت و  هفت هزار تن گاز CO2 در جزیره سیری جمع آوری شده است، گفت: با انجام اقدامهای اصلاحی در مجتمع گاز پارس جنوبی، بیش از 528 میلیون متر مکعب در سال از میزان گاز ارسالی به مشعل کاهش یافته است.

معاون مدیرکل HSE و پدافند غیرعامل وزارت نفت ادامه داد: ظرفیت نصب شده سوخت گیری CNG درکشور بیش از 45 میلیون متر مکعب در روز بود که با توجه به اقدامهای اصلاحی و تشویقی به حدود 70 میلیون متر مکعب در روز افزایش یافته است.

جعفرزاده با اشاره به این که پارسال بیش از 60 هزار تن پسماند در صنعت نفت بازیافت شد، تصریح کرد: 23 دکل حفاری به سیستم تخلیه صفر تجهیز شدند و با 9 دستگاه Solid control در شرکت ملی حفاری ایران از هرزروی بیش از 80 درصد از گلهای حفاری جلوگیری شد.

وی خاطرنشان کرد: شرکت ملی نفت ایران با خرید تجهیزات پایش آلاینده ها با تامین اعتباری به میزان 88 میلیارد ریال، اقدامهای موثری در زمینه کاهش آلاینده های نفتی برداشت و در این راستا 93 میلیون مترمکعب پساب صنعتی و بهداشتی تصفیه شد.

کد خبر 263759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =