۸ تیر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸
  • کد خبر: 263793

در شرایط کنونی بازگشت نگاه‌ها به خوش‌بینی در عوامل بنیادین و چشم‌انداز بازگشت عرضه و تقاضا به تعادل در سال جاری را شاهد هستیم. اما همچنان نگرانی‌هایی می‌تواند عامل فشار بر نفت شود.

به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.
بازگشت آرامش به بازار نفت
دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 2/ 47 دلار معامله شد. رشد شاخص دلار (با تداوم افت پوند و افت ین به کمترین سطح از سال 2010) عامل فشار بر نفت بود. با این وجود، فروکش کردن شوک خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (پس از افت 5 درصدی روز جمعه) نوسانات نفت را محدود کرد.
 
در شرایط کنونی بازگشت نگاه‌ها به خوش‌بینی در عوامل بنیادین و چشم‌انداز بازگشت عرضه و تقاضا به تعادل در سال جاری را شاهد هستیم. اما همچنان نگرانی‌هایی می‌تواند عامل فشار بر نفت شود. بازگشت تولیدات کانادا پس از آتش‌سوزی‌های این منطقه و بازگشت تولیدات نیجریه با کاهش ناآرامی‌ها، همچنین رشد شاخص دلار می‌تواند عامل فشار بر نفت شود. وزیر انرژی روسیه نیز بر چشم‌انداز کاهشی کوتاه‌مدت نفت با این عوامل تاکید داشت. احتمال کاهش تقاضای پالایشگاه‌های چین نیز نگرانی‌هایی برای کاهش تقاضا رقم زده است.
تداوم رشد آرام شاخص
روز یکشنبه شاخص کل بورس با رشد 72 واحدی (1/ 0 درصدی) همراه شد. با اینکه شاخص در ابتدای روز یکشنبه با روند نزولی آغاز به کار کرد، اما در میانه معاملات شاهد تغییر جهت شاخص به مسیر صعودی بودیم. در شرایط کنونی کاهش نرخ سود بانکی و اثر گشایش‌های بین‌المللی بر سودآوری شرکت‌ها خوش‌بینی به بازار سهام را تقویت کرده است. اما با توجه به زمان‌بری اثرگذاری عوامل بنیادین همچنان نشانه‌های تداوم هیجان در بورس قابل ردیابی است؛ کاهش 20 درصدی حجم و 29 درصدی ارزش معاملات از ابتدای تیر نسبت به سه ماه ابتدایی سال و بازگشت صف‌های خرید در برخی نمادها با اخبار مثبت، می‌تواند رشد پایدار شاخص را مختل کند. علاوه بر این، ابهامات در مورد روند قیمت جهانی کالاها پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا می‌تواند نوساناتی را در گروه‌های کالایی و کل بازار سهام رقم بزند.
دلار در اوج 3 ماهه
روز یکشنبه هر دلار آمریکا با رشد 22 تومانی (بیشترین رشد از 8 خرداد) به نرخ 3495 تومان (بیشترین از 17 فروردین) معامله شد. روز یکشنبه شاهد واکنش با تاخیر بازار به رشد ارزش دلار در سطح جهانی بودیم. رشد 2 درصدی نرخ دلار (با افت پوند و یورو) در سطح جهانی بیشترین رشد ارزش دلار از بحران مالی 2008 بود. بنابراین رشد نرخ درهم، با توجه به برابری دلار و درهم، با رشد تقاضای آربیتراژی ارز عامل حمایت از دلار شد.

روز دوشنبه نیز رشد ارزش دلار در سطح جهانی (با افت یوآن به کمترین سطح از سال 2010 و تداوم افت پوند) تداوم یافت.انتظار می‌رود شاهد بازتاب آن در بازار داخلی باشیم. امری که تردیدهایی برای مقاومت سطح 3500 تومانی به وجود آورده است. اما چشم‌انداز افزایش عرضه توسط صرافی بانک‌ها می‌تواند مانعی در برابر جهش دلار باشد.

اهرم دلار برای سکه
روز یکشنبه هر سکه طرح جدید با رشد 8 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 67 هزار تومان معامله شد. جهش 22 تومانی نرخ دلار در شرایط تعطیلی بازار اونس طلای جهانی، روز یکشنبه عامل حمایت از سکه شد. رشد ارزش دلار در سطح بین‌المللی (با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و افت پوند و یورو) با رشد تقاضای آربیتراژی نرخ دلار را در بازارهای داخلی با خود همراه کرد.

چشم‌انداز تداوم رشد ارزش دلار در سطح جهانی تقویت شده است. علاوه بر این ریسک‌گریزی معامله‌گران اونس را همچنان بالای سطح 1300 دلار حفظ کرده است. با این وجود با توجه به تمایل معامله‌گران برای کاهش نوسانات قیمت سکه و همچنین به دلیل کاهش تقاضای مناسبتی به دلیل قرار گرفتن در ماه رمضان در روزهای اخیر شاهد بزرگ‌تر شدن حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی) سکه بودیم.

نوسانات اونس نزدیک اوج دوساله
دیروز ساعت 16 اونس طلای جهانی به قیمت 1334دلار معامله می‌شد. تقویت ریسک‌گریزی میان معامله‌گران عامل حمایت از اونس است و اثر منفی رشد شاخص دلار (3 درصد در 3 روز) را جبران کرد. بنابراین پس از رشد 5/ 4 درصدی اونس در روز جمعه (بیشترین رشد روزانه از ژانویه 2009) همچنان شاهد نوسانات اونس نزدیک به بالاترین سطح در 2 سال اخیر هستیم. انتظار می‌رود تداوم نوسانات بازارها با چشم‌انداز مبهم اثر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، حمایت از اونس را تشدید کند.

همچنین رشد شاخص دلار، چشم‌انداز کند شدن روند افزایش نرخ بهره آمریکا را تقویت کرده است. بنابراین با این عوامل حمایتی موسساتی از جمله گلدمن ساکس کف بالاتری برای اونس پیش‌بینی کرده‌اند. همچنین HSBC رسیدن اونس به سطح 1400 دلاری را پیش‌بینی کرد. سخنان آینده رئیس فدرال رزرو و رئیس بانک مرکزی اروپا می‌تواند چشم‌انداز روشن‌تری برای اونس ارائه دهد.

کد خبر 263793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =