اصلاح بخش بنزینی قانون بودجه 95 در راه بهارستان

کمی بیش از یک ماه از ابلاغ قانون بودجه 95 می‌گذرد حالا وزیر نفت احتمال لغو «ادامه استفاده از سامانه سوخت بنزین و دونرخی کردن آن» را قوی می‌داند؛ زیرا معتقد است مردم به شکل معقول بنزین مصرف می‌کنند.

به گزارش خبرنگار شانا، درحالی‌که کمی بیش از یک ماه از ابلاغ قانون بودجه سال 1395 کل کشور می‌گذرد، رئیس‌جمهوری یکی از تصمیمهای دولت را اصلاح بودجه برشمرده است.

رئیس‌جمهوری گفته که بزودی لایحه‌ای را تقدیم مجلس می‌کنیم که در آن، دو تبصره برای «تقویت و اصلاح امور بانکها» و «پرداخت بدهی دولت به بانکها و پیمانکاران» گنجانده‌شده است.

حال دولت تصمیم دارد لایحه اصلاح قانون بودجه 95 را تقدیم مجلس شورای اسلامی کند. اما دیروز گفتگوی از وزیر نفت در رسانه‌ها منتشر شد که قصد بیژن زنگنه را درباره اصلاح بخشی بنزینی قانون بودجه 95 آشکار کرد.

زنگنه گفته است که دولت پیشنهاد تک‌نرخی شدن بنزین را به مجلس می‌برد و احتمال لغو طرحی که مجلس نهم در آخرین هفته‌های فعالیت خود در مورد ادامه استفاده از سامانه سوخت بنزین و دونرخی کردن بنزین را به تصویب رسانده بود را قوی دانست و دراین‌باره گفت: ما احتمال می رود در بحث اصلاح بودجه، تقاضای حذف این طرح را به مجلس می‌دهیم.

مجلس نهم در اواخر کار خود زمانی که مشغول تنظیم لایحه بودجه 95 بود، الحاقی را تصویب کرد که به‌موجب آن دولت مکلف شد همه وسایل نقلیه سبک و سنگین اعم از بنزینی، نفت‌گاز (گازوییلی) و دوگانه‌سوز را به کارت سوخت مجهز کند و عرضه هرگونه سوخت به وسایل نقلیه تنها با استفاده از کارت سوخت و بر اساس بندهای مشخص‌شده در همین قانون انجام شود.

اما با گذشت یک ماه و چند روز از ابلاغ قانون بودجه، وزیر نفت با تأکید بر لازم نبودن استفاده از کارت سوخت در مورد بنزین، گفت: نکته جالب این است که سال گذشته در زمان مشابه ما از کارت سوخت و بنزین سهمیه‌ای استفاده می‌کردیم که الان هیچ‌کدام از آنها را نداریم و در این مدت نیز گفته می‌شود که یک‌میلیون خودرو به سامانه حمل‌ونقل کشور اضافه‌شده است و این در حالی است که تنها ۱.۷ درصد مصرف بنزین رشد پیداکرده و این آمار به این معناست که مردم به‌صورت معقول بنزین مصرف می‌کنند و کارت سوخت هیچ‌گونه تأثیری در کنترل مصرف سوخت ندارد.

زنگنه در ادامه یک پرسش مطرح می‌کند و می‌گوید: برخی می‌گویند ما می‌خواهیم از این کارت سوختها برای دریافت اطلاعات استفاده کنیم. ما طی سال‌ها استفاده از سامانه سوخت میلیونها اطلاعات جمع‌آوری کردیم، اما از کدام‌یک از آنها تاکنون استفاده‌ای کرده‌ایم؟

وزیر نفت در ادامه، دونرخی بودن سوخت معادل فساد دانست و بابیان این‌که باید به کاری که هیچ‌کس در دنیا انجام نمی‌دهد و تنها ما انجام می‌دهیم شک کرد و برعکس کاری که در همه جای دنیا انجام می‌شود را اگر انجام ندادیم نیز باید به آن شک کنیم، یادآور شد: هیچ‌کس در دنیا از سامانه هوشمند سوخت استفاده نکرده است؛ البته زمانی اثر داشت، اما تمام‌ شده است.

وی با اشاره به این‌که به استفاده از این سامانه در مورد گازوئیل اصرار دارد، گفت: البته از زمانی که از طرح پیمایش در حوزه گازوییل استفاده کرده‌ایم، بین ۱۲ تا ۱۵ درصد مصرف این حامل انرژی کم شده است که این به معنای کاهش قاچاق در این حوزه است.

اما کمی قبل‌تر - اردیبهشت‌ماه امسال بود - موسی احمدی، عضو کمیسیون انرژی مجلس نهم در موضعی مشابه با بیان این که هم اکنون و با توجه به تک‌نرخی بودن سوخت مردم در جایگاه‌های سوخت از کارت خود استفاده نمی‌کنند، ادامه داد: با دونرخی شدن سوخت مشکلات کارت سوخت هوشمند دوباره ایجاد می‌شود و راه قاچاق سوخت دوباره برای سودجویان باز می‌شود.

دامنه این نوع انتقادها به مجلس دهم هم رسید تا جای که حسین امیری خامکانی، نایب‌رئیس کمیسیون انرژی در این دوره از مجلس گفت: دونرخی شدن بنزین، فساد آور و رانت زا بوده و اقتصاد کشور را غیر شفاف می‌سازد، بنابراین کمیسیون انرژی آمادگی دارد تا نسبت به بررسی پیشنهاد مربوط به اصلاح قانون دونرخی کردن بنزین اقدام کند.

زنگنه درنهایت درباره تغییر قیمت سوخت در طرح اصلاح بودجه گفته است: تصمیم‌گیری در این مورد بر عهده دولت است.

لایحه بودجه پارسال، 27 دیماه 94 تقدیم مجلس شورای اسلامی شد و از 10 تا 27 اسفند در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه مراحل بررسی خود را طی کرد و از 22 فروردین امسال راهی صحن علنی مجلس شد و 31 همین ماه با عبور از ایستگاه بهارستان به شورای نگهبان رسید و سرانجام رئیس جمهوری در آخرین روزهای اردیبهشت ماه قانون بودجه سال ۹۵ را ابلاغ کرد.

کد خبر 263822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =