۸ تیر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۸
  • کد خبر: 263837
روسیه در هراس از دست دادن بازار گاز قاره سبز

کشورهای اروپایی که همواره سعی دارند از وابستگی گازی به روسیه رهایی یابند، به فکر ایجاد خط لوله های جایگزینی هستند که گاز کشورهایی چون ترکمنستان را به جای گاز روسیه، به این قاره هدایت کند.

به گزارش روزنامه نیکی ژاپن، نقشه های اروپا در ساخت یک خط لوله گاز طبیعی عظیم از دریای خزر، به عنوان بخشی از تلاش این قاره در محدود کردن وابستگی گازی به روسیه باعث نگرانی روزافزون این کشور شده است.

در واقع بحران اوکراین و دیگر اختلافات سیاسی این قاره با روسیه، اروپا را بر آن داشت که چنین تصمیمی بگیرد.

شرکت نکردن ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در مراسم آغاز ساخت خط لوله ترانس آدریاتیک در شهر سالونیک یونان در 17 مه سال جاری میلادی نشان دهنده نگرانی آن کشور از این پروژه 900 کیلومتری است، زیرا وی یک هفته پس از این مراسم به یونان رفت تا شرایط ایجاد مسیر احتمالی دیگر برای ارسال گاز روسیه از طریق یونان و ایتالیا به اروپا را بررسی کند.

خط لوله ترانس آدریاتیک با عبوراز مرز یونان و ترکیه به ایتالیا می رسد.

روسیه همواره تلاش کرده است تا از ایجاد این خط لوله جلوگیری کند و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه این کشور درباره نگرانی از خط لوله دیگری که از دریای خزر عبور می کند و تأثیر آن بر منافع این منطقه سخن گفت.

این خط لوله پیشنهادی، ترکمنسان را که دارای چهارمین ذخیره سازی گاز طبیعی جهان است، به خط لوله ترانس آناتولیان در آذربایجان متصل می کند و گاز ترکمنستان را از این طریق به اروپا می آورد.

با ساخت این پروژه حلقه ارتباطی روسیه با بزرگترین بازار آن کشور گسسته می شود.

روسیه حتی پس از توقف پروژه خط لوله سوث استریم در سال 2014 میلادی که از بلغارستان به جای اوکراین عبور می کرد، همچنان به فکر ارسال گاز به اروپا، بدون عبور از اوکراین، بود و هرگز از این تصمیم خود دست نکشید.

اگرچه پروژه ترک استریم در سال گذشته میلادی متوقف شد، موسکو همچنان به دنبال یافتن خط لوله احتمالی به یونان و ایجاد پروژه نورد استریم-2 است تا از مسیر دریای بالتیک گاز خود را به اروپا برساند.

کد خبر 263837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =