نفت فلات قاره درباره میدان فروزان توضیحاتی ارائه داد

شرکت نفت فلات قاره ایران در خصوص میدان فروزان، میزان برداشت نفت ایران از این میدان، برنامه تولید عربستان از مرجان (مشترک با فروزان) و ذخایر درجای این میدان مشترک، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش خبرنگار شانا، بر اساس اعلام شرکت نفت فلات قاره ایران، مجموع نفت تولید شده در بخش مرجان تا ابتدای سال 2015 حدود 2 هزار و 260 میلیون بشکه و در بخش فروزان حدود 763 میلیون بشکه بوده است که بر این مبنا، تاکنون 24 درصد از کل نفت تولیدی از سوی ایران و 76 درصد از سوی عربستان برداشت شده است؛ موضوعی که با درنظر گرفتن سهم 11 درصدی ایران از نفت قابل برداشت، بیانگر تلاش مضاعف شرکت ملی نفت ایران در میدان فروزان و برداشت بیش از 2 برابری به نسبت سهم از سوی ایران است.

نحوه تعیین سهم ایران و عربستان از فروزان

شرکت نفت فلات قاره ایران در ادامه، در خصوص سهم 11 درصدی ایران از این میدان مشترک توضیح داده است: تعیین سهم هر یک از طرفین در یک میدان مشترک با توجه به اطلاعات مربوط به مختصات جغرافیایی خط مرزی مورد توافق قبلی، شکل ساختمانی مخازن نفتی، سطوح تماس آب، نفت و گاز و محاسبات زمین شناسی و مهندسی مخزن صورت می گیرد که در ارتباط با میدان فروزان، مشخصات جغرافیایی خط مرزی ایران-عربستان در 22 اکتبر 1968 میلادی (1347 هجری شمسی) با توجه به قواعد و اصول بین المللی تعیین و مورد توافق دو کشور قرار گرفته و اطلاعات مخزنی و زمین شناسی مربوط به هر یک از طرف ها با انجام عملیات لرزه نگاری متعدد ا زجمله لرزه نگاری سه بعدی در سال 2002 و همچنین اطلاعاتی که با حفاری صدها حلقه چاه در این میدان صورت گرفته به دست آمده است.

محاسبات مربوط به میزان نفت قابل استحصال نیز به طور مستقل توسط طرفین و از سوی شرکتهای مهندسی مشاور معتبر بین المللی انجام شده که بر اساس نتایج منتشره شدن آن، سهم ایران از کل نفت قابل استحصال 11 درصد و سهم عربستان 89 درصد در شرایط اولیه مخزن و بر مبنای خط مرزی توافق شده بین ایران و عربستان در خلیج فارس است.

روند نزولی برداشت عربستان از مرجان

در ادامه توضیحات شرکت نفت فلات قاره ایران آمده است: منابع اطلاعاتی مختلفی برای کسب اطلاعات میدانهای مشترک در وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد که یکی از این منابع در ارتباط با میدانهای مشترک، گزارش‌های منتشر شده مؤسسه وود مکنزی Wood Mackenzie است. بر اساس گزارش منتشر شده آن مؤسسه در ماه دسامبر سال 2014، نرخ تولید واقعی میدان مرجان طی سال‌های 2005 تا 2014 به ترتیب 300، 325، 250، 313، 210، 190، 180، 180، 197 و 195 هزار بشکه در روز بوده است.

گزارش این موسسه، میزان تولید روزانه میدان مرجان در سال 2016 را حدود 176 هزار بشکه در روز برآورد کرده است، همچنین ظرفیت تأسیسات فرآورشی در طرح توسعه از سوی طرف عربستانی، 400 هزار بشکه بوده است که پس از اجرای آن به حدود 300 هزار بشکه در روز رسیده است.

شرکت نفت فلات قاره ایران، توضیحاتی نیز در خصوص برنامه تولید میدان فروزان داده و اعلام کرده است: در ابتدا و بر مبنای اطلاعات اولیه از نواحی ناشناخته میدان، برنامه تولید روزانه 100 هزار بشکه در قالب طرح توسعه پیشنهادی برای عقد قرارداد بیع متقابل در سال 2001 از سوی شرکت متقاضی ارائه شد که پس از حفاری چاههای ارزیابی و اخذ اطلاعات جدید مخزنی مشخص شد رسیدن به سقف تولید یاد شده دست یافتنی نیست. از این رو، برنامه توسعه و تولید میدان فروزان در سال 2005 بر اساس اطلاعات جدید روزآمد شد.

کد خبر 263841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =