۸ تیر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۹
  • کد خبر: 263845
صادرات نفت جنوب عراق کاهش یافت

صادرات نفت جنوب عراق در ماه ژوئن نسبت به ماه قبل (مه) کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز از بصره در جنوب عراق، به نقل از یک مقام بلندپایه نفتی، میانگین صادرات روزانه نفت از بندرهای جنوبی این کشور در ماه جاری (ژوئن) سه میلیون و 162 میلیون بشکه بوده است که به علت تعمیرات و افزایش تقاضا برای نفت کوره مورد استفاده در تولید برق، نسبت به ماه مه کاهش نشان می دهد.

حیان عبدالغنی عبدالزهرا، رئیس شرکت دولتی نفت جنوب عراق، در گفتگوی یکشنبه شب (6 تیر ماه) با رویترز پیش بینی کرد که میزان صادرات این کشور از جمله 850 هزار بشکه نفت سنگین بصره تا پایان سال جاری (2016) یکنواخت باقی بماند.

به گفته عبدالزهرا، تقاضای نفت خام برای نیروگاه ها و پالایشگاه ها با آغاز فصل تابستان به حدود 550 هزار بشکه در روز رسیده که موجب کاهش صادرات شده است.

وی افزود: مصرف سوخت نیروگاه ها و پالایشگاه ها پیش از افزایش استفاده از برق به علت بالارفتن دمای هوا، 400 هزار بشکه در روز بوده است.

عبدالزهرا گفت: عراق که دومین تولید کننده عمده عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) به شمار می رود، قصد دارد ظرفیت روزانه ذخیره سازی نفت جنوب را به منظور افزایش توانایی رویارویی با تنگناهای صادراتی ناشی از هوای نامساعد و همچنین جذب افزایش تولید نفت خام مورد انتظار، تا سه ماه نخست 2018 از 11 میلیون و 500 هزار بشکه به 14 میلیون بشکه برساند.

وی افزود: عراق قصد دارد با آغاز به کار چهارمین تاسیسات اسکله شناور تا میانه سال 2017، ظرفیت صادرات روزانه از پایانه های جنوبی را از سه میلیون و 600 هزار بشکه در روز کنونی به چهار میلیون و 500 هزار بشکه برساند.

تولید عراق در سال گذشته 2015 به رغم کاهش هزینه ها و درگیری با گروه تروریستی داعش، بیش از 500 هزار بشکه در روز افزایش یافت که سریع ترین رشد عرضه را در میان کشورهای عضو اوپک نشان می دهد. عراق تقریبا برای تمامی درآمدهای خود به فروش نفت خام متکی است.

عبدالزهرا گفت: مذاکرات بیشتری با اکسون موبیل و پتروچاینا لازم است که عراق سال گذشته پیشنهاد یک پروژه چند میلیارد دلاری را به آنها برای افزایش تولید از میدان های کوچک تر نفتی نهربن عمر و عطراوی در جنوب عراق داد که اکنون به ترتیب 35 هزار و 17 هزار بشکه در روز نفت تولید می کنند.

وی بدون اشاره به چارچوب زمانی مشخصی گفت: ما به یک توافق ابتدایی دست یافته ایم که تولید این میدان ها به 550 هزار بشکه در روز برسد.

شرکت نفت جنوب عراق، خواستار سرمایه گذاری این دو شرکت برای ایجاد زیرساخت های لازم برای افزایش تولید در میدان هایی است که در آنها فعالیت می کند.

عبدالزهرا افزود: بیشتر نفت عراق از پنج میدان عظیم تولید می شود و تولید روزانه کنونی رمیله، بزرگ ترین میدان نفتی این کشور، یک میلیون و 450 هزار بشکه است که نسبت به سال گذشته میلادی (2015)، 60 هزار بشکه افزایش یافته است.

به گفته عبدالزهرا، تولید روزانه میدان نفتی قرنه غربی یک که توسط اکسون موبیل بهره برداری می شود، 450 هزار بشکه، میدان نفتی قرنه غربی دو توسط لوک اویل، 405 هزار بشکه، میدان نفتی مجنون توسط شل، 220 هزار بشکه و زبیر توسط انی، 360 هزار بشکه است.

کد خبر 263845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =