فرصت برای رساندن نفت و فرآورده‌ های نفتی به بازارهای اروپا مهیاست

معاون وزیر راه و شهرسازی از خالی بودن ظرفیت ۷۵ درصدی زیرساختهای اوکراین بویژه بندر اودسا برای ترانزیت نفت و فرآورده‌ های نفتی ایران به بازارهای اروپایی با استفاده ار زیرساختهای رو-رو واقع در بندر بورگاس بلغارستان خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از وزارت راه و شهرسازی، امیر امینی، معاون برنامه‌ ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، با اشاره به فرصتهای پیش روی راه‌اندازی مسیرهای موازی دسترسی به اروپا از جمله کریدور خلیج فارس- دریای سیاه، گفت: طرح راه‌اندازی کریدور خلیج فارس- دریای سیاه حدود ۱۰ سال پیش میان ایران و بلغارستان مطرح شد و تقریبا در تمام این مدت متوقف بود تا پارسال که بار دیگر در کمیته مشترک حمل و نقل 2 کشور مطرح شد و با وجود این که طرف بلغار نسبت به درج آن در پیش‌نویس مخالفت می‌کرد، اما این کشور پس از انتشار به شدت از آن استقبال و ابراز خوشنودی کرد.

وی افزود: کشور ایران، ارمنستان، آذربایجان و بلغارستان در این کریدور جای دارند، در عین حال کشور یونان نیز به شدت دنبال پیوستن به این کریدور است و معاون وزیر حمل و نقل آنها در سفر اخیرش به اوکراین، درخواست سفر وزیر خود به ایران را مطرح کرد.

امینی با بیان این که مشکل اصلی ما در کل این کریدور بیشتر مشکلات زیرساختی است، تصریح کرد: بخش عمده‌ای از مشکلات زیرساختی در حمل و نقل جاده‌ای مربوط به تعرفه و عوارض بود که این مشکل در حال حل شدن است و بخشی از آن نیز حل شده است، در بخش ریلی نیز بیشتر مشکلات به موضوعهایی چون اتصال و پل ریلی واقع در آذربایجان مربوط می‌شود و در مسیر ارمنستان صعب‌العبور بودن مسیر به لحاظ ریلی جای بررسی دارد.

معاون برنامه‌ ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامهای انجام شده برای برطرف کردن مشکلات عنوان کرد: همه کشورهای واقع در کریدور خلیج فارس- دریای سیاه برای حل مشکلات به لحاظ نرم افزاری اعلام آمادگی کردند که تاکنون دو جلسه کارشناسی شامل یک جلسه در صوفیه پایتخت بلغارستان و دیگری در تهران برگزار شده است و به طور فعال جلساتی برای فعال کردن این کریدور در آینده نیز خواهیم داشت.

وی با بیان این که امکان اتصال بندر پوتی به بورگاس با وجود زیرساختهای رو-رو در بلغارستان به راحتی امکان‌پذیر است، گفت: با اتصال گرجستان به بلغارستان، شرائط سرویس دهی به بندر اودسا در اوکراین از طریق کریدور خلیج فارس- دریای سیاه نیز فراهم می‌شود، این درحالی است که اوکراین تنها از ۲۰ تا ۲۵ درصد از ظرفیتهای زیرساختی داخل کشور خود استفاده می‌کند، بنابراین با استفاده از این فرصت می‌توان از طریق بنادر اوکراین بویژه اودسا به بازارهای اروپایی نیازمند استفاده از نفت و فرآورده های نفتی مانند قیر دست یافت.

کد خبر 263847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =