کارآیی مهار کنندۀ مهاجرت گاز روی خواص سیمان حفاری

مهاجرت گاز و سیالات سازندی به درون ستون سیمان یکی از مشکلات متداول و در عین حال پرهزینۀ چاه‌های گازی و بعضی چاه‌های نفتی است که می‌تواند پیامدهای زیانباری را به دنبال داشته باشد.

مهاجرت گاز از داخل دوغاب سیمان به صورت ایجاد کانال بیشتر در هنگام مرحلۀ تبدیل دوغاب سیمان از حالت مایع به جامد رخ می دهد.  هنگام عملیات سیمان کاری و در زمانی که دوغاب سیمان به صورت مایع است، مهمترین عاملی که از ورود گاز به داخل دوغاب سیمان جلوگیری می کند، فشار هیدرواستاتیکی دوغاب سیمان و گل حفاری بالای آن است.

هچنین شرکتهای مختلف نفتی افزودنیهای مختلفی را تحت عنوان «ضد مهاجرت گاز» ارائه کردند تا خطر مهاجرت گاز به درون سیمان به مقدار قابل توجهی کاهش یا به طور کامل حذف شود.

باتوجه به ویژگیهای مخازن گاز و نفت ایران، وجود این افزودنیها در فرمول دوغاب سیمان اغلب چاهها لازم است. 

مطالعات انجام شده برروی یکی از مخازن گازی نشان داده است با وجود اینکه در ترکیب دوغاب سیمان چاههای این مخزن از افزودنی ضد مهاجرت گاز استفاده شده اما در بیشتر موارد هنوز مشکل مهاجرت گاز مشاهده شده است. 

در همین راستا برای سنحش گارایی افزودنی ضد مهاجرت گاز، در مقاله «بررسی کارآیی و اثر افزودنی مهار کنندۀ مهاجرت گاز بر روی خواص فیزیکی و مکانیکی سیمان حفاری در شرایط واقعی چاه» به منظور پیدا کردن عوامل احتمالی، تلاش شد تا در مرحله نخست افزودنی ضد مهاجرت گاز به کار گرفته شده در ترکیب دوغاب سیمان، با استفاده از دستگاه منحصر به فرد آنالیز مهاجرت گاز مورد کنترل کیفی قرار گیرد. 

سپس در مرحله بعد تاثیر این افزودنی‌ها برروی خواص مختلف دوغاب سیمان اعم از خواص فیزیکی و مکانیکی نیز مشخص شد.

با توجه به نتایج به‌دست آمده از این تحقیق می‌توان گفت که صرفا با افزودن مادۀ ضد مهاجرت گاز نمی توان از مهاجرت گاز در ستون دوغاب سیمان جلوگیری کرد.

لذا در طراحی دوغاب سیمان مطلوب، باید ضمن به‌دست آوردن مقدار مصرف بهینه، همه پارامترهای موثر در کنترل مهاجرت گاز برآورد شود.

از این رو مواردی چون کاهش مقدار آب آزاد در حد صفر، افت صافی زیر 50 میلی‌لیتر API، مدت زمان رسیدن به مقاومت فشاری 500psi در کمتر از 5hr، مدت زمان نیم‌بندش بین 30 تا 70Bcحداکثر min 25 و رشد بسیار سریع مقاومت ژله‌ای بین 250 تا  500 (ib/100ft2) باید مورد توجه قرار گیرد.

نتایج بررسی حاکی از آنست که با استفاده از الگوریتم طراحی دوغاب سیمان، می توان میزان بهینۀ مصرف افرودنی گاز را تعیین کرد که این موضوع سبب ارتقای شاخصهای طراحی و همچنین کاهش هرینه های آن می شود.

کد خبر 263874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =