حمایت از شرکتهای ایرانی در پروژه های زیرساختی آمریکای لاتین

معاون اداره کل آمریکای وزارت امورخارجه گفت: از هر شرکتی که بخواهد در آمریکای لاتین برای انجام پروژه‌ های اقتصادی و زیرساختی حضور داشته باشد، حمایت می‌کنیم و اطلاعات لازم درباره بازار و فضای کسب و کار کشورهای هدف را در اختیار آنها قرار می‌دهیم.

به‌ گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌ رسانی وزارت نیرو، حجت الله سلطانی، معاون مدیرکل آمریکای وزارت امورخارجه با حضور در شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران و در جمع سفیران کشورهای آمریکای لاتین، طی سخنانی درباره شرائط کنونی تعامل فعالان اقتصادی ایران و آمریکای لاتین، گفت: متاسفانه شناخت فعالان اقتصادی ما در مورد آمریکای لاتین کم است و این امر باعث شده که آمریکای لاتین را در اولویت همکاریهای خود به طور عام قرار ندهیم.

وی افزود: آمریکای لاتین برای اقتصادهای برتر دنیا یک اولویت محسوب می‌شود و دلیل این امر نیز آمار و ارقام منتشره است، طبق مطالعات ما، روابط اقتصادی قدرتهای برتر دنیا مانند آمریکا، چین، ژاپن، هند و حتی کشوری مانند ترکیه با آمریکای لاتین ظرف 15 سال گذشته نشان می‌دهد که آمریکای لاتین بسیار مورد توجه کشورهای مذکور بوده است.

سلطانی در خصوص ارتباط اقتصادی سایر کشورها با آمریکای لاتین تصریح کرد: کشور ترکیه در سال 2000 زمانی که برنامه اقدام مشترک با کشورهای آمریکای لاتین را شروع کرد، حجم معاملاتش با آنها 800 میلیون دلار بود، حال آنکه در سال 2015 این رقم به 10 میلیارد دلار افزایش یافت.

معاون مدیرکل آمریکای وزارت امورخارجه ادامه داد: حجم معاملات کره جنوبی در سال 2000 با آمریکای لاتین 15 میلیارد دلار بوده و اکنون نزدیک به 50 میلیارد دلار است، همچنین حجم معاملات کشور چین با آمریکای لاتین در سال 2000 کمتر از 10 میلیار دلار بوده و اکنون به حدود 245 میلیارد دلار افزایش یافته است.

وی عنوان کرد: حوزه صنعت سد، نیروگاه، آب و فاضلاب در کشورهای آمریکای لاتین برای کشور ما می‌تواند بازار هدف خوبی باشد، همچنین در منطقه مذکور پروژه‌ های بزرگ، متوسط و کوچک در حوزه مهار آبها به وفور وجود دارد.

سلطانی گفت: در کشور بولیوی که پایتخت آن در ارتفاع 4 هزار متری از سطح دریا قرار دارد یکی از مشکلات، بارانهای سیل آسا در ماههای دی، بهمن و اسفند است که هر ساله میلیونها دلار خسارت ناشی از همین سیلابها را متحمل می‌شود.

معاون اداره کل آمریکای وزارت امورخارجه افزود: با وجود منابع انسانی کارآمد و دانش مهندسی بالای مهندسان کشور، مهمترین عاملی که شرکتهای ما نمی‌توانند در برخی کشورها وارد عرصه رقابت در ساخت پروژه‌ ها شوند، نبود امکان مشارکت با کشور میزبان در فرایند تامین اعتبار است، این در حالی است که کشورهای دیگر با اهرم تامین اعتبار وارد عرصه رقابت می‌شوند و در ساخت پروژه‌ هایی مانند سدسازی سرمایه گذاری می‌کنند.

کد خبر 263886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =