منطقه 6 انتقال گاز پایگاهی برای صادرات می شود

منطقه ٦ عملیات انتقال گاز در آینده نزدیک و با اجرای طرحهای توسعه ای تعریف شده در شرکت ملی گاز ایران به پایگاهی برای صادرات بدل می شود.

مدیر منطقه ٦ عملیات انتقال گاز در گفتگو با خبرنگار شانا اظهار کرد: خط لوله هفتم سراسری در آینده نزدیک بعنوان خط لوله صادراتی شناخته می شود و این خط نقشی مهم، استراتژیک و همچنین تامین کننده گاز بخش صنایع و مصارف خانگی جنوب و جنوب شرق کشور را برعهده خواهد داشت.
 
کرم گودرزی در ادامه به فعالیتهای انجام شده بر روی خط لوله ٥٦ اینج هفتم سراسری به موازات دیگر خطوط لوله و تاسیسات منطقه پرداخت و افزود: برنامه تعمیرات و نگهداری و همچنین مقاوم سازی خط لوله هفتم سراسری بعنوان یک خط لوله صادراتی در دستور کار منطقه قرار دارد و قطعا برنامه های تعمیراتی و نگهداری خطوط لوله صادراتی به دلیل تعهدات بین المللی دارای اهمیتی خاص است.
 
وی یادآور شد: در ١٦ ماه گذشته از طریق این خط لوله افزون بر انتقال گاز به بخش خانگی، گازرسانی به صنایع مهمی همچون پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس، نیروگاه گنو، نیروگاه کهنوج، نیروگاه ایرانشهر و شهرک صنعتی بندرعباس نیز انجام شده است.
 
مدیر منطقه ٦ عملیات انتقال گاز ادامه داد: استفاده روز افزون از انرژی پاک گاز نویدبخش آینده ای روشن، رو به پیشرفت و توسعه برای جنوب و جنوب شرق کشور است.
 
وی در ادامه با تشکر از تلاش و کوشش کارکنان این منطقه به اجرای بموقع برنامه ها و پروژه های پیش بینی شده اشاره کرد و افزود: پارسال حجم انتقال گاز حدود ٣٨ درصد نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن افزایش داشت.
 
گودرزی ادامه داد: انتظار می رود با افزایش ظرفیت و تکمیل پروژه های گازرسانی در محدوده تحت پوشش منطقه این مقدار امسال افزایش چشمگیری داشته باشد.

خط لوله سراسری هفتم به قطر 56 اینچ و طول 902 کیلومتر ظرفیت انتقال روزانه 110 میلیون مترمکعب گاز را دارد. این خط لوله از عسلویه آغاز و تا ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان امتداد خواهد داشت.

هم اکنون دو ایستگاه تقویت فشار وظیفه افزایش فشار گاز در جریان این خط لوله را بر عهده دارند و این تعداد در صورت نهایی شدن طرح صادرات گاز به هند و پاکستان، به 9 ایستگاه خواهد رسید.

با توجه به ٤٣٣ هزار و ٥٠٠ کیلومتر پهنه خاکی که ٢٦ درصد از خاک کشور را تشکیل می دهد، منطقه ٦ عملیات انتقال گاز، وسیعترین منطقه عملیاتی میان مناطق ١٠ گانه شرکت انتقال گاز ایران محسوب می شود.

بر پایه این گزارش، تنوع اقلیمی از سرمای زیر ٢٥ درجه تا گرمای بالای ٥٠ درجه، وجود خطوط منفرد و بیش از ٢دو کیلومتر خط لوله در بستر دریا را می توان از ویژگیهای منحصر به فرد این منطقه برشمرد.

بر همین اساس، هم اکنون این منطقه دارای سه ایستگاه تقویت فشار گاز در ٦٠ کیلومتری، ١٧٠ کیلومتری و ٣٠٠ کیلومتری بندر عباس و دو مرکز بهره برداری خطوط لوله در بندر عباس، سیرجان و مرکز بهره برداری در شهرهای کرمان، کهنوج و ایرانشهر است.

کد خبر 263900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =