۱۱ تیر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۲
  • کد خبر: 263938
کاهش مخاطره آمیز سرمایه‌گذاری در بخش گاز

آژانس بین المللی انرژی معتقد است که کاهش سرمایه‌گذاری تولیدکنندگان به سبب قیمتهای پائین گاز و نفت طی پنج سال آینده عرضه را با مخاطره مواجه خواهد کرد.

به گزارش شانا، برپایه گزارش این سازمان، هم اکنون ظرفیت مایع‌سازی جهانی بدلیل نقص فنی، ملاحظات امنیتی و کمبود گاز، 15 درصد کاهش یافته است و کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری از سوی تولیدکنندگان به معنای تداوم و بدتر شدن شرایط و ایجاد چالش و مخاطرات امنیتی در آینده نزدیک در عرضه این سوخت خواهد شد.

براساس گزارش میان مدت این آژانس، تا پایان دهه جاری بازار گاز همچنان با مازاد عرضه مواجه خواهد بود و ظرفیت مایع‌سازی گاز جهان تا سال 2021 به میزان 45 درصد افزایش خواهد یافت و 95 درصد افزایش ناشی از عرضه‌های جدید از سوی کشورهای آمریکا و استرالیا خواهد بود.

افزایش ظرفیت مایع سازی در جهان در شرایطی است که تقاضای کشورهای ژاپن و کره جنوبی که واردکننده نیمی از صادرات ال ان جی هستند به دلیل تغییر سیاستهای انرژی این دو کشور و افزایش استفاده از انرژی هسته‌ای در بخش نیروگاهی افزایش نخواهد یافت. تقاضای ژاپن در صورت راه‌اندازی کامل نیروگاههای هسته‌ای این کشور کاهش خواهد یافت.

همچنین تغییر نکردن تقاضای گاز در اروپا و اطمینان نداشتن از نحوه تغییر تقاضای چین سبب کاهش رشد تقاضای گاز نسبت به گزارش قبلی این سازمان شده است. قیمتهای‌ پائین زغال سنگ و کاهش هزینه‌های تولید انرژیهای تجدیدپذیر که از سیاستهای یارانه‌ای تولید نیز برخوردارند، عامل دیگر کاهش رشد تقاضای گاز بوده‌اند.

در این گزارش پیش‌بینی شده است تقاضای چین طی سالها 2021 - 2015، سالانه 9 درصد افزایش یابد (40 درصد از حجم 130 میلیارد مترمکعب پیش‌بینی شده رشد تقاضای گاز جهان طی دوره) که با فرض افزایش سهم گاز در بخش نیروگاهی و کاهش استفاده از زغالسنگ است. با این حال وضع کنونی اقتصاد این کشور و کاهش فعالیتهای صنعتی و انتقال به اقتصادی مبتنی بر خدمات با شدت انرژی کمتر، پیش‌بینی رشد تقاضای چین را با اطمینان نداشتن مواجه می‌سازد. حتی در صورتی که رشد تقاضای چین محقق شود، در گزارش جدید نرخ رشد تقاضای گاز جهان از دو درصد در گزارش پیشین به 1.5 درصد کاهش یافته است.

به گزارش مدیریت امور اوپک و روابط با مجامع انرژی، در منطقه اروپا و روانه شدن محموله‌هایی که جذب بازار آسیا نشده اند، مصرف طی دوره مورد پیش‌بینی به 499 میلیارد مترمکعب خواهد رسید که برای جذب مازاد عرضه در بازار کافی نخواهد بود. در این حال روسیه باید با محموله‌های ال ان جی که قیمت آنها وابسته به نفت نیست رقابت کند. از سوی دیگر بهبود قیمت نفت و افزایش قیمت گاز در قراردادهای وابسته به نفت روسیه با شرکتهای اروپایی منجر به افزایش اختلافات و تغییر قراردادهای فعلی به قراردادهایی با انعطاف بیشتر و مکانیزم قیمت‌گذاری رقابتی‌تر و کاهش قیمتها خواهد شد.

در این دوره پیش‌بینی شده که تولید گاز آمریکا 100 میلیارد مترمکعب افزایش یابد (معادل یک سوم از افزایش عرضه گاز در جهان) با این حال قیمت گاز در آمریکا تحت تاثیر صادرات و افزایش مصرف داخلی افزایش خواهد یافت.

کد خبر 263938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =