شناسایی شکستگیهای مخزن آسماری با بهره گیری از لاگهای تصویری

سازند آسماری یکی از سنگ مخزنهای اصلی جنوب غرب ایران و یکی از انواع مخازن شکافدار جهان است.

یکی از مهمترین دلایل کیفیت مخازن سازند آسماری وجود سیستم شکستگیهای توسعه یافته در آن است، چراکه در مخازن شکافدار طبیعی، تولید هیدروکربن تا حد زیادی به شکستگیها مرتبط است. 

از این رو تعیین خصوصیات شکستگیها از قبیل نوع، بازشدگی و جهت، با تحلیل مغزه و تحلیل لاگهای تصویری برای ترسیم یک الگوی مناسب از شکستگیها در جنبه‌های مختلف مدیریت و توسعه این مخزن حائز اهمیت بسیاری است.

لاگهای تصویری که دربرگیرنده تصویری استوانه‌ای شکل و مجازی از دیواره چاه با قدرت تفکیک بالا هستند و قادرند پدیده‌های ظریف دیوار را نشان دهند، در بسیاری از مطالعات شکستگی مخزن آسماری مورد استفاده قرار گرفته است.

اگرچه مخزن آسماری به دلیل اهمیت موقعیت مکانی، زمین شناسی و  منابع هیدروکربونی برمبنای روشهایی دیگر همچون تحلیل مغزه نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

از این رو مقاله «مقایسه تفسیر لاگ‌های تصویرگر با مطالعه مغزه‌ها در آشکارسازی شکستگی‌های مخازن نفتی» توانایی لاگهای تصویرگر الکتریکی در آشکارسازی شکستگی و دیگر خصوصیات زمین‌شناسی در لایه های مخزنی مختلف سازند آسماری را مورد بررسی قرار داده است.

در وهله نخست، شکستگیها و دیگر خصوصیات زمین شناختی در مغزه و لاگ تصویری چاه شماره 89 میدان آغاجاری تشخیص داده شده و سپس با هدف تعیین توانایی لاگ تصویری در مطالعه شکستگی شده مورد مقایسه قرار گرفتند.

مقایسه مغزه‌های بدست آمده از چاه 89 میدان آغاجاری با لاگ تصویری این چاه نشان داد که آشکارسازی سطوح لایه بندی در مغزه نسبت به لاگ تصویری آسان و واقعی‌تر است.

همچنین مطالعه حاکی از آن است که لاگ تصویری نسبت به مغزه در شناسایی شکستگیهای باز تواناتر بوده در حالی که برای شناسایی شکستگیهای بسته (پرشده) مناسب نیست. لاگ تصویری بشتر قادر به آشکارسازی شکستگیهای برشی بوده ولی در صورتی که با مغزه مطابقت داده شود قادر به شناسایی شکستگی برشی با دقت مناسب خواهد بود.

 

کد خبر 263947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =