سهم عمده فناوری شکست هیدرولیک در تولید گاز آمریکا

بیش از دو سوم گاز طبیعی تولید شده در دنیا در سال 2015 میلادی با بهره مندی از فناوری شکست هیدرولیک حاصل شده است؛ سهمی که در آمریکا به حدود 50 درصد می رسد.

به گزارش خبرنگار شانا، پژوهشکده ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز شرکت ملی نفت ایران در گزارشی به تبیین نقش آفرینی فناوری شکست هیدرولیکی در تولید گاز طبیعی در دنیا پرداخته است که بر مبنای آن، در سال 2000 میلادی، از مجموع 26 هزار چاهی که در آن فناوری شکاف هیدرولیکی پیاده سازی شد، تنها 3.6 میلیارد فوت مکعب گاز در روز تولید شد که کمتر از هفت درصد کل گاز تولید شده در جهان بوده است.

این گزارش می افزاید: این در حالی است که در سال 2015، با افزایش تعداد چاههای بهره مند از فناوری شکست هیدرولیکی به 300 هزار حلقه چاه، حجم تولید گاز از این چاهها به روزانه 53 میلیارد فوت مکعب رسید که معادل 67 درصد تولید گاز کشور است.

تولید گاز طبیعی با استفاده از فناوری شکست هیدرولیکی در شیلها و سنگهایی با نفوذپذیری بسیار پایین انجام می شود؛ اما تنها به این دسته از مخازن محدود نیست؛ از این فناوری می توان در چاههای عمودی و جهت دار، همچنین مخازن نفت و گاز متعارف که دارای نفوذپذیری معمولی هستند، برای افزایش تولید بهره برد.

کد خبر 263948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =