صادرات نفت ایران در ماه ژوئیه اندکی کاهش می یابد

یک منبع در بازار نفت مدعی شد که صادرات نفت خام ایران در ماه ژوئیه در پی کاهش خرید میعانات گازی از سوی کره جنوبی و افت واردات اروپایی ها، با اندکی کاهش روبرو می شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک منبع آگاه از برنامه های افزایش تولید نفت ایران مدعی شد که پیش بینی می شود  به موازات تلاش این کشور پس گرفتن سهم از دست رفته خود در بازارهای جهانی، صادرات نفت این کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه ژوئیه نسبت به ماه ژوئن کاهش یابد، اما در عین حال نسبت به سال گذشته میلادی همچنان رشد 70 درصدی خواهد داشت.
 
منبع یاد شده اظهار کرد: صادرات نفت خام ایران در ماه ژوئیه روزانه حدود 2.14 میلیون بشکه خواهد بود، در حالی که این مقدار در ماه ژوئن روزانه 2.31 میلیون بشکه بود.
این کاهش صادرات ، به دلیل افت فروش میعانات گازی و در پی کاهش خرید از سوی کره جنوبی و نیز کاهش واردات نفت خام از سوی مشتریان اروپایی خواهد بود.
صادارت نفت ایران نسبت به ماه دسامبر یعنی آخرین ماه پیش از لغو تحریمهای ظالمانه 2 برابر شده است، اما با این وجود درگیر رقابت سنگیتی با رقبای خود یعنی عربستان سعودی و عراق است.
مت اسمیت، مدیر بخش تحقیقات کالا در کلیپر دیتا در یاد داشت روزانه خود می نویسد: امسال، بویژه پس از بازگشت بشکه های نفت ایران به بازار پس از لغو تحریمها، ما به واقع شاهد نقش آفرینی سه عضو مهمی هستیم که به اتفاق عامل افزایش فشار هستند.
وی گفت: صادرات این سه کشور بر روی هم از ماه مه تا به این زمان نسبت به مدت مشابه سال قبل به طور میانگین بیش از 2.3 میلیون بشکه در روز افزایش نشان میدهد.
از زمان لغو تحریمها در ماه ژانویه تاکنون، ایران با سرعت بیشتری خارج از تصور تحلیل گران نسبت به پس گرفتن سهم خود از بازار اقدام  کرده است و صادارتش بمدت چهار ماه تا ماه ژوئیه بیش از دو میلیون بشکه در روز خواهد بود.
این منبع گفت: صادرات به اروپا در ماه ژوئیه کاهش خواهد یافت و از 580 هزار بشکه در روز در ماه جاری به 430 هزار بشکه خواهد رسید.
این منبع افزود: صادرات نفت ایران به مقصد آسیا در ماه ژوئیه نسبت به ماه ژوئن فرقی نخواهد کرد و 1.63 میلیون بشکه در روز خواهد بود. صادرات در ماه آوریل امسال به 1.71 میلیون بشکه در روز رسید. 
صادرات به چین، که بزرگترین مشتری ایران است، کمی بیش از 654 هزار بشکه در ماه ژوئیه خواهد بود که نسبت به ماه ژوئن تقریبا 50 هزار بشکه در روز افزایش نشان میدهد. سهم هند از میزان صادرات ایران 480 هزار بشکه در روز پیش بینی میشود که بالاترین رقم از ماه مارس تاکنون خواهد بود.
 
پیش بینی می شود واردات نفت کره جنوبی از ایران در ماه ژوئیه 190 هزار بشکه در روز یعنی نیمی از میزان واردات این کشور در ماه ژوئن باشد. پیش بینی میشود ژاپن حدود 235 هزار بشکه در روز از ایران نفت وارد کند.
این منبع گفت: یونان، ایتالیا، اسپانیا، و ترکیه وارد کنندگان نفت ایران هستند. لهستان این ماه در فهرست وارد کنندگان  نفت خام ایران نخواهد بود، در حالی که نخستین خرید این کشور اروپای شرقی از اوت 2015 در ماه ژوئن رخ داد. 
کد خبر 263974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =