عراق برای دومین ماه پیاپی نفت کمتری روانه بازارهای جهانی کرد

صادرات نفت عراق در ماه ژوئن برای دومین ماه پیاپی کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، منابع صنعتی اعلام کردند: رشد عرضه از سوی دومین تولید کننده عمده اوپک امسال کند خواهد بود.
 
در سال 2015 عراق بیشترین سهم در افزایش عرضه نفت اوپک را بر عهده داشت اما شرکتهایی که در عراق مشغول کار هستند، نسبت به تاخیر افتادن پروژه های افزایش تولید در صورت کاهش پرداختی در پی کاهش قیمت نفت به دولت هشدار داده اند.
 
بر اساس گزارشها، صادرات نفت خام از پایانه های نفتی جنوب عراق در 29 روز نخست ماه ژوئن به طور میانگین 3.14 میلیون بشکه بود،  این رقم از ماه مه به بعد به کمتر از 60 هزار بشکه در روز می رسد و کمتر از 3.47 میلیون بشکه در روز خواهد بود که از ابتدا برای این ماه پیش بینی می شد.
 
رئیس شرکت دولتی نفت جنوب عراق روز یکشنبه در گفتگویی با رویترز ارقام مشابهی در مورد صادرات را ارائه داد و گفت که این کاهش به دلیل فعالیتهای صیانتی بوده است.
 
تا زمان مخابره این خبر در روز چهارشنبه، مقامهای عراقی هیچگونه اظهارنظری در این باره نکرده اند.
 
مناطق جنوب، بیشترین سهم در تولید نفت عراق را بر عهده دارند. عراق مقادیر کمی نفت تولیدی را از طریق خط لوله در شمال را به ترکیه صادر می کند.
 
ارسال نفت از اقلیم کردستان عراق در شمال این کشور نیز کاهش یافته و از 510 هزار بشکه به 480 هزار بشکه در روز تا ماه ژوئن رسیده است.
 
در آغاز سال جاری میلادی روزانه تا 600 هزار بشکه نفت ارسال می شد امابه دلیل عملیات تخریب خطوط لوله نفت و تصمیم دولت مرکزی در بغداد برای معلق نگهداشتن تزریق نفت میدان های نفتی کرکوک به این خط لوله روند کندی را در پیش گرفته است.
 
عراق پارسال تولید خود را  بیش از 500 هزار بشکه در روز افزایش داد و این افزایش تعجب ناظران صنعت نفت را برانگیخت. این افزایش باوجود کاهش هزینه ها از سوی شرکتهای فعال در مناطق جنوب و نیز درگیری با شبه نظامیان دولتی بود.
 
مقامهای عراقی هنوز انتظار رشد بیشتر در صادرات نفت این کشور در سال کنونی را دارند اما تصور می کنند این میزان روند کندتری نسبت به سال 2015 داشته باشد.
امسال پس از لغو تحریمهای بین المللی در ماه ژانویه، ایران بالاترین سهم در عرضه اوپک را بر عهده داشت. 
کد خبر 263978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =