برای نخستین بار در دوران پساتحریم، ایران یک محموله پتروشیمی نیز به انگلیس صادر کرد.

به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه ایران، از زمان اجرایی شدن برجام هر روز خریداران جدیدی به فهرست مشتریان نفت خام ایران و سایر فرآورده‌های نفتی اضافه می‌شود که اغلب این خریداران جدید از کشورهای اروپایی هستند. به طوری که اکنون بسیاری از مشتریان قدیمی اروپایی نفت خام ایران خرید خود را از سر گرفته‌اند. در همین راستا برای نخستین بار از زمان لغو تحریم نفتی ایران، یک سوپرتانکر حامل نفت ایران عازم بندر گدانسک لهستان در ساحل دریای بالتیک شد.

به گزارش رویترز، منابع تجاری گفتند، در حالی که ایران در حال بازپس‌گیری سهم از دست رفته خود از بازار نفت است، یک سوپرتانکر حامل نفت ایران عازم بندر گدانسک لهستان در ساحل دریای بالتیک است. اما هنوز مشخص نیست که خریدار این محموله کدام یک از دو شرکت پالایشگاهی اورلن یا گروپا لوتوس لهستان است یا اینکه آیا نفت ارسالی در لهستان باقی خواهد ماند، یا به آلمان ارسال خواهد شد.

یک خط لوله انتقال نفت بین بندر گدانسک و خاک آلمان وجود دارد. سوپرتانکر آتلانتاس روز 27 ژوئن با بارگیری 2 میلیون بشکه نفت پایانه صادراتی بندر خارگ را ترک کرده و عازم بندر گدانسک شده است.

در همین راستا برای نخستین بار در دوران پساتحریم، ایران یک محموله پتروشیمی نیز به انگلیس صادر کرد. بر این اساس برای نخستین بار در دوران پساتحریم، صادرات محصولات پتروشیمی ایران به انگلیس آغاز شد تا این کشور پس از فرانسه، ایتالیا و آلمان چهارمین کشور بزرگ اروپایی باشد که به جمع مشتریان محصولات پتروشیمی ایران بپیوندد.

صادرات نفت ایران به ژاپن ۱۶ برابر و به کره 2 برابر شد

در این میان خریداران آسیایی نفت خام ایران اگرچه جدید نیستند اما بیشترین سهم در سبد صادراتی این کشور را دارند. به طوری که واردات نفت ژاپن از ایران در مه امسال با رشد ۱۶ برابری نسبت به ماه قبل از آن به ۳۳۹ هزار بشکه در روز رسید. همچنین واردات نفت کره جنوبی از ایران دوبرابر شده و واردات کشورهای آسیایی به 62/1میلیون بشکه در روز رسیده است که بیشترین میزان از سال ۲۰۱۱ است. به گزارش رویترز، واردات نفت 4 کشور عمده آسیایی که از مشتریان بزرگ نفت ایران هستند در ماه مه  5/34 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت که بیشترین میزان در  5/4 سال گذشته است.
کد خبر 263987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =