۱۲ تیر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴
  • کد خبر: 263997

مدیرکل تجارت خارجه هند طی اعلامیه‌ای به شماره ١٣ به تاریخ ٢٩ ژوئن ٢٠١٦ اعلام کرد: صادرات مستقیم و غیرمستقیم و همچنین واردات مستقیم و غیرمستقیم از ایران براساس قطعنامه شورای سازمان ملل متحد و آژانس بین‌المللی انرژی برداشته می‌شود.

به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه شهروند، در نخستین روزهای‌ سال بود که خبر سفر وزیر نفت و گاز هند به ایران از گوشه و کنار شنیده شد. نخستین‌بار سایت    PTI این خبر را منتشر کرد و سپس روزنامه اکونومیک تایمز اعلام کرد که دولت هند، وزیر نفت و گاز کابینه را به ایران می‌فرستد تا در مورد خرید نفت و پرداخت بدهی‌های نفتی با وزیر نفت ایران مذاکره کند. سفری که از همان ابتدا بسیاری هدف اصلی آن را مذاکره روی چگونگی پرداخت بدهی‌های نفتی هند به ایران است. حالا در شرایطی که ٢ ماه از این سفر سپری می‌شود، رسانه‌های خبری از پرداخت ۵۰۰‌میلیون دلار از بدهی این کشور به ایران سخن می‌گویند.

پرداختی که حالا همزمان شده با لغو تحریم‌های تجاری علیه ایران. به گزارش اکونومیک تایمز بعد از لغو تحریم‌ها علیه ایران در اوایل امسال، دولت هند نیز اعلام کرد پاره‌ای از تحریم‌های تجاری علیه ایران را براساس اقلام مندرج در سایت آژانس بین‌الملل انرژی و شورای امنیت سازمان ملل برداشته می‌شود.

«اجی کومار بالا» مدیرکل تجارت خارجه هند طی اعلامیه‌ای شماره ١٣ به تاریخ ٢٩ ژوئن ٢٠١٦ اعلام کرد: صادرات مستقیم و غیرمستقیم و همچنین واردات مستقیم و غیرمستقیم از ایران براساس قطعنامه شورای سازمان ملل متحد و آژانس بین‌المللی انرژی برداشته می‌شود.

در همین حال بود که منابع آگاه اعلام کردند شرکت نفتی «اسار» هند ۵۰۰‌میلیون دلار از بدهی نفتی خود را به ایران پرداخت کرد؛ بدهی‌ای که تا کنون رقم دقیقی برای آن اعلام نشده است.

منابع آگاه اعلام کردند این شرکت نفتی طی هفته گذشته این مبلغ پول را پرداخت کرده است. شرکت «اسار» هند که روزانه ٤٠٠‌هزار بشکه نفت از ایران خریداری می‌کرد در مجموع ٣‌میلیارد دلار به ایران بدهی داشت که بعد از اعمال تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران تا این زمان پرداخت نکرده بود؛ البته مسئولان ایرانی تا کنون واکنشی نسبت به این خبر نداشته و آن را تأیید یا تکذیب نکرده‌اند.
کد خبر 263997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =