توسعه پالایشگاه های نفت خام از الزامهای صنعت نفت است

رئیس کمیسیون انرژی مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این که توسعه پالایشگاه های نفت خام از الزالهای صنعت نفت کشور است، گفت: به منظور جلوگیری از خام فروشی باید 80 درصد از نفت خام تولیدی کشور به فرآورده‌ بدل شود.

محمد چگینی، رئیس کمیسیون انرژی مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با خبرنگار شانا با بیان این که براساس بندهای 6 و 8 سیاستهای کلی انرژی، صادرات فرآورده ها باید جایگزین فروش نفت خام شود، بر لزوم تمرکز در بازار کشورهای همسایه درباره صادرات فرآورده‌ های نفتی تاکید کرد و گفت: ما باید به بازارهای چند میلیون نفری کشورهای همسایه همچون عراق نیز توجه و بخشی از نفت و گاز منطقه را به فرآورده بدل کنیم.

وی با اشاره به این که توسعه پالایشگاههای نفت خام از الزامهای صنعت نفت کشور است، افزود: طی سالهای گذشته عقب ماندگی بزرگی در زمینه ایجاد ظرفیت پالایشگاهی در کشور به وجود آمد که خوشبختانه در دولت تدبیر و امید گامهای بزرگی برای توسعه پالایشگاههای میعانات گازی برداشته شده است.

چگینی تصریح کرد: ایران هم اکنون چیزی بیش از یک میلیون بشکه از نفت خام خود را در داخل فرآوری می‌کند که بخشی از آن نیز به نفت کوره و وکیوم باتوم و سایر فرآورده‌ های ارزان‌ قیمت بدل می‌شود که ارزش آنها از نفت خام کمتر است و سودآوری پالایشگاهها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

رئیس کمیسیون انرژی مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که بحث ایجاد افزایش ظرفیت پالایشگاهی باید در دستور کار قرار گیرد، عنوان کرد: به منظور جلوگیری از خام فروشی باید 80 درصد از نفت خام تولیدی کشور به فرآورده‌ بدل و تنها 20 درصد آن صادر شود، این موضوع حتی به امنیت ملی کشور نیز کمک خواهد کرد، تجربه‌ای که در زمان تحریم نیز مشاهده و لمس شد.

وی با بیان این که توزیع و پخش فرآورده های نفتی باید به سمت خصوصی سازی حرکت کند، گفت: هم اکنون توزیع فرآورده های نفتی در کشور خصوصی نیست در حالی که تولید آن خصوصی است که این به معنی نادیده گرفتن هدف و فراری دادن سرمایه گذاریها در این بخش است.

کد خبر 264110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =