مخازن ذخیره سازی میعانات پارس جنوبی سال 96 به بهره برداری می رسند

رئیس پروژه ساخت تاسیسات ذخیره سازی و اندازه گیری میعانات گازی از بهره برداری این پروژه با ظرفیت ذخیره سازی چهار میلیون بشکه در اوایل سال آینده خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت وگاز پارس، امیرمنصور حق وردی، با بیان این که تاسیسات ذخیره سازی میعانات گازی شامل هشت مخزن با ظرفیت ذخیره ٥٠٠ هزار بشکه میعانات برای هر مخزن است، افزود: با بهره برداری از این پروژه، همه میعانات گازی فازهای گازی مستقر در منطقه پارس یک پس از ذخیره سازی و اندازه گیری، برای صادرات از طریق خطوط لوله برای مصرف کنندگان داخلی و گوی شناور(SPM ) ارسال خواهد شد.

به گفته وی، میعانات گازی این مخازن، روزانه به میزان 360 هزار بشکه به پالایشگاه ستاره خلیج فارس، 120 هزار بشکه به پالایشگاه پارس شیراز و 120 هزار بشکه نیز به پتروشیمی نوری ارسال خواهد شد. 

حق وردی افزود: با احداث پالایشگاه سیراف و پالایشگاه میعانات گازی فرزانگان فارس نیکو، خوراک مورد نیاز این پالایشگاهها نیز از طریق این شبکه ذخیره سازی تامین خواهد شد.

وی با اشاره به این که این پروژه در قالب سه طرح EPC2، EPC3 و EPC1 به مرحله اجرا درآمده است، عنوان کرد: در بخش EPC1 تاسیسات پشتیبانی، پایپینگ، برق و ابزار دقیق و در EPC2 و EPC3 نیز به تفکیک ساخت ٤ مخزن ذخیره سازی میعانات گازی و یک مخزن آب آتش نشانی طراحی و تعریف شده است.

به گفته حق وردی، تاکنون چهار مخزن از هشت مخزن این پروژه در قالب EPC3 توسط شرکت ماشین سازی اراک با ظرفیت ذخیره سازی ٢ میلیون بشکه تکمیل شده و پیش بینی می شود اقلام پایپینگ ( لوله کشی) این ٤ مخزن نیز در قالب قرارداد EPC1 توسط شرکت ناردیس که قرارداد کاری آن تیرماه پارسال منعقد شد، تا مهرماه امسال به سایت رسیده و عملیات جوشکاری آن آغاز شود. 

رئیس پروژه احداث تاسیسات ذخیره سازی و اندازه گیری میعانات گازی در خصوص روند اجرای بخش EPC2 (ساخت ٤ مخزن ذخیره سازی میعانات گازی) نیز عنوان کرد: شرکت عهده دار این قرارداد به دلیل التزام نداشتن به تعهدات قراردادی خلع ید شده و بزودی در مورد واگذاری این بخش به پیمانکار اجرایی جدید، تصمیم گیریهای لازم از سوی شرکت نفت و گاز پارس اتخاذ خواهد شد. 

وی پیشرفت EPC1 و EPC2 و EPC3 را به ترتیب 38 درصد، 42.52 درصد و 92.09 درصد و پیشرفت کلی این پروژه را ٤٩،٠٤ درصد عنوان کرد و افزود: با توجه به پیگیریهای شرکت نفت و گاز پارس و حمایت جدی شرکت ملی نفت در تامین منابع مالی ، پیش بینی می شود این پروژه، تا اواخر فروردین ماه سال آینده به بهره برداری برسد.

رئیس پروژه احداث تاسیسات ذخیره سازی و اندازه گیری میعانات گازی با اشاره به این که این پروژه اهمیتی ویژه ای و راهبردی به شمار می آید، گفت: در صورت ایجاد موانع احتمالی در راه صادرات میعانات گازی در آینده، با بهره برداری از این مخازن افزون بر انتقال هیدروکربورهای گازی این منطقه به چرخه تولیدات فراورده های با ارزش نظیر تولید بنزین سوپر، وقفه ای نیز در در روند تولید گاز فازهای پالایشگاهی پارس جنوبی ایجاد نخواهد شد و همه میعانات تولید شده این فازها در این مخازن نگهداری و یا در زمان مناسب مصرف و یا صادر می شود.

کد خبر 264176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =