نخستین قرارداد نفتی در قالب مدل جدید، 3 ماه آینده امضا می شود

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت با بیان این که مدل جدید قراردادهای نفتی تا یک ماه و نیم آینده وارد مرحله عملیاتی می شود، گفت: انتظار می رود نخستین قرارداد نفتی در قالب مدل جدید، 3 تا چهار ماه آینده به امضا برسد.

به گزارش خبرنگار شانا، امیرحسین زمانی نیا صبح امروز (یکشنبه، 20تیرماه) در کنفرانس بین المللی بهینه سازی قراردادهای بالادستی نفت و گاز با بیان این مطلب افزود: اولویت در واگذاری میدانهای نفتی در قالب مدل جدید، با میدانهای مشترک و افزایش ضریب بازیافت میدانهای نفتی است.

زمانی نیا وضع کنونی صنعت نفت ایران را خوب عنوان کرد و با بیان این که برای پنجسال آینده حدود 185 میلیارد دلار پروژه در بخشهای بالادستی، میاندستی و پایین دستی تعریف شده است، تصریح کرد: انتظار داریم حداقل سالی حدود 40 تا 50 میلیارد دلار سرمایه را جذب کنیم ضمن این که تا سه چهار ماه آینده که قراردادهای جدیدی امضا خواهد شد، وضع نفت ایران بهتر خواهد شد.

وی به بهبود شرایط ایران پس از برجام اشاره کرد و با بیان این که طی سه الی چهار ماه پس از اجرای برجام توانستیم صادرات نفتمان را دو برابر کنیم، افزود:  صدور نفت ایران قبل از برجام حدود یک میلیون بشکه در روز بوده که هم اکنون  این میزان به روزانه دو میلیون بشکه نفت رسیده است.

معاون وزیر نفت با بیان این که پیش از اجرای برجام، روزانه 230 هزار بشکه میعانات گازی صادر می کردیم، تصریح کرد: هم اکنون این میزان به 450 هزار بشکه افزایش یافته است؛ ضمن این که مشکل بیمه نفتکشها نیز حل شده اما بیمه گرهای اتکایی آمریکایی هنوز با ما کار نمی کنند.

به گفته وی، بعد از برجام برخی از تجهیزات صنعت نفت مانند کمپرسورها و توربینها که توقیف بودند آزاد شده ضمن این که امکان حضور کارشناسان خارجی فروشنده کالا برای راه اندازی تجهیزات نیز مهیا شده است که این امر روند اجرای پروژه ها را تسریع کرده است.

برجام، هزینه جابجایی پول را کاهش داد

زمانی نیا با اشاره به آزاد شدن وجوه توقیفی ایران بعد از برجام افزود: هم اکنون شرکت شل 1.77 میلیارد یورو را به حساب ایران واریز کرده و آن را دریافت کرده ایم.

وی با بیان این که برجام سبب شده است تا هزینه جابجایی پول به میزان چشمگیری کاهش یابد، افزود: دسترسی به تامین کنندگان کالا و تجهیزات سبب شده است تا از واسطه ها برای تامین کالا استفاده نکنیم که این مسئله هزینه های ما را تا یک سوم کاهش داده است.

معاون وزیر نفت با بیان این که بعد از برجام و باز شدن فضای بین المللی، با حداقل 150 هیئت خارجی اعم از شرکتهای بزرگ نفتی و یا کشورها ملاقات کرده اند، افزود: در حال حاضر شرایطی به وجود آمده است که اگر آقای زنگنه احساس کنند ملاقاتشان با وزیر نفت کشورهای دیگر برای ایران نتیجه ای ندارد، در آن ملاقات حضور نمی یابند.

به گفته وی، هم اکنون فضای بین المللی تغییر کرده است و در دیداری که با 150 هیئت خارجی داشتم، همه آنها از ما انتقاد می کردند که چرا ایران با وجود چنین ذخایر عظیم نفت و گاز، آماده کار نیست.

خودمان، خودمان را تحریم کردیم

زمانی نیا با اشاره به این که در حال حاضر سایر دانشگاههای کشور مانند اهواز، شیراز، اصفهان نیز قرار است  بر روی قراردادهای جدید نفتی کار کنند، افزود: در شرایط عادی توجه به این مسئله بسیار خوب است اما دو سال است که ما خودمان، خودمان را تحریم کرده ایم و هنوز هم قراردادی را منعقد نکرده ایم.

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت با بیان این که باید به رویکرد سیاسی قراردادهای جدید نفتی نیز توجه داشته باشیم، افزود: در طی دو سال اخیر همه کارشناسان، صاحبنظران و نهادهای بازرسی بر روی قراردادهای جدید نفتی کار کرده و نظرات خود را داده اند.

وی با بیان این که متاسفانه قراردادهای جدید نفتی در دورانی مطرح شد که همه چیز در ایران سیاسی شده بود، افزود: بعد از برجام، کشور ما درگیر مسائل انتخابات مجلس شورای اسلامی بود و در یک فضای کاملا سیاسی بحث قراردادهای جدید نفتی مطرح شد.

منافع ملی فراموش نشود

زمانی نیا با اشاره به سابقه فعالیت خود در سازمان ملل و همچنین پیشینه حقوقی خود افزود: در سازمان ملل معروف است که به هر چیزی که احتیاج ندارید و بررسی آن طول می کشد، آن مسئله را بدهید بخش حقوقی ها تا روی آن کار کنند.

معاون وزیر نفت با یادآوری این که من خود یک حقوقی هستم و بر روی این مسئله احساس تعلق می کنم اما می خواهم توجه شما را به مسئله ای جلب کنم، خاطرنشان کرد: سازمان ملل مسئولیت بررسی دولتها را به کمیته 6 سازمان ملل داد و 27-28 سال طول کشید تا این کمیته چند ماده را آماده کرد، حال قراردادهای جدید نفتی ما هم قرار است در شهرهای دیگر مورد بررسی قرار گیرد این مسئله مهم است اما باید به اقتصاد سیاسی نیز توجه کنیم.

وی با تاکید بر اهمیت توجه به مسائل حقوقی قراردادهای جدید نفتی تصریح کرد: با این که توجه به این مسئله مهم است اما اگر به دنبال منافع ملی هستیم نباید بر روی مسائل حقوقی خیلی ریز شویم مثل این که یک ویرگول را باید جابجا کرد. ما باید به تصویر بزرگتری که این قراردادها برای ما ایجاد می کنند توجه کنیم.

زمانی نیا افزود: باید به این مسئله توجه داشته باشیم که قرارداد دو طرف دارد و طرف مقابل هم باید برای اجرای آن با ما به توافق برسد؛ اینطور نیست که هرچه را بخواهیم را بنویسیم و آنها هم آنها را بپذیرند.

وی با بیان این که امروز قراردادهای جدید نفتی از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: باید یک جایی کار را تمام کرده و وارد مذاکره برای عقد قرارداد شویم.

به آخر راه رسیدیم

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت با بیان این که متن تهیه شده در قراردادهای جدید نفتی، شرایط عمومی است و مبتنی بر یک سری اصول توافقی است افزود: قراردادهای جدید نفتی شرایط عمومی قراردادی است و متن هر قرارداد مختص آن قرارداد نوشته می شود و با قراردادهای دیگر فرق دارد.

وی با بیان این که لطفا این بررسی ها را تمام کنید و شروع به کار کنید، افزود: اگر به دنبال حفظ منافع ملی هستید باید به صورت شفاف بررسی ها در مورد قراردادهای جدید نفتی را انجام دهید.

زمانی نیا با اشاره به این که طی دو سال گذشته کارشناسان، اساتید و سازمانهای نظارتی، نظرات خود را در مورد قراردادهای جدید نفتی ارائه داده اند  و می توانم بگویم که در اجماع سازی بالاخره به اواخر راه رسیده ایم، ادامه داد: در اجماع صورت گرفته چند تغییر را بر مبنای مذاکره و شنیدن نظرات کارشناسان و سازمانها اعمال کرده ایم.

معاون وزیر نفت افزود: در حال حاضر اطلاعات مربوط به میدانهای مشترک در اختیار شرکتهای خارجی برای بررسی بیشتر آنها قرار گرفته است تا به محض این که مذاکرات قراردادی شروع شد بتوانیم قراردادها را وارد مراحل اجرایی کنیم، تصریح کرد: امیدوارم حداکثر تا یک ماه آینده قراردادهای جدید نفتی نهایی شده و مذاکرات ایران برای امضای این قراردادها شروع شود.

رقابت سنگین جهانی  برای جذب سرمایه گذاری در صنعت نفت

معاون وزیر نفت افزود: در زمانی که قیمت نفت در حدود 40 دلار است، کشورهای تولید کننده رقابت فراوانی را برای جذب سرمایه گذاری خارجی انجام می دهند زیرا نفت 40 دلاری سرمایه گذاری را مشکل می کند.

وی با بیان این که این مسئله در ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته است به مزایای ایران برای جذب سرمایه گذاری خارجی در صنعت نفت اشاره کرد و افزود: ایران در حال حاضر بیشترین ذخایر نفتی و گازی دنیا را در اختیار دارد این در حالی است که تولیدمان نسبت به ذخایرمان بسیار کمتر است.

زمانی نیا تولید نفت و گاز را معیاری برای سنجش قدرت و نفوذ در بازار بین المللی دانست و افزود: ذخایر عظیم نفت و گاز در ایران از جمله امتیازات مهم ما برای جذب سرمایه گذاری است.

وی ثبات نظام سیاسی در کشورمان را از دیگر امتیازها برای جذب سرمایه گذاری خارجی دانست و افزود: ایران در مقایسه با کشورهای نفتخیز منطقه از ثبات و امنیت بالایی برخوردار است و این مسئله در محیط بین المللی یک مزیت به شمار می آید.

شجاعت مهندسان ایرانی در سرپانگهداشتن صنعت نفت

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت نیروهای کارآزموده و مجرب را در صنعت نفت از دیگر مزایای کشورمان دانست و افزود: این که ما نمی توانیم به نسبت ذخایری که داریم تولید کنیم، نشاندهنده موفق نبودن مهندسان صنعت نفت نیست. آنها شجاعت فعالیت در این صنعت و سرپا نگه داشتن نقش دارند.

وی با بیان این که صنعت نفت ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی همواره با محدودیتهای فراوان و تحریم مواجه بوده است، افزود: این در حالی است که مهندسان، کارگران و مدیران صنعت نفت ما توانستند این صنعت را با شجاعت و ایثار فراوان سرپا نگه دارند.

زمانی نیا به پایان جنگ ایران و  عراق و حضور نماینده دبیرکل برای تخمین خسارت ناشی از جنگ در ایران اشاره کرد و افزود: یکی از بندهای گزارش تهیه شده در این خصوص به صنعت نفت ایران مربوط بود. آن گزارش اعلام کرده بود که صنعت نفت ایران در سال 60 به صورت وصله و پینه اداره می شود و اگر تا پنج سال دیگر شرایط به همین منوال ادامه یابد و سرمایه گذاری در این صنعت صورت نگیرد، صنعت نفت ایران از بین می رود.

معاون وزیر نفت گفت: اما مهندسان و کارکنان صنعت نفت نشان داده اند که قضاوت آنها در مورد صنعت نفت ما درست نبود و تولید در صنعت نفت متوقف نشد.

وی با بیان این که در حال حاضر ایران روزانه 3.8 میلیون بشکه نفت تولید می کند، افزود: این میزان تولید به نسبت ذخایری که داریم رقم ناچیزی است اما وضع نفت ما خوب است و تا چند ماه آینده که قراردادهای بزرگ نفتی را امضا می کنیم نیز بهتر خواهد شد.

کنفرانس بین المللی بهینه سازی قراردادهای بالادستی نفت و گاز از صبح امروز(یکشنبه، 20تیرماه) با حضور اعضای هیئت رئیسه دانشگاه علامه طباطبایی، اعضای هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی، مدیران ارشد نفتی، اعضای برجسته کانون وکلا و دیگر کارشناسان در سالن آمفی تئاتر دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی آغاز بکار کرده¬است و ظهر فردا(دوشنبه، 21تیرماه) به کار خود پایان می دهد.

کد خبر 264590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =