بخش خصوصی الزامات اچ اس ایی را جدی بگیرد

بخش خصوصی اقدامات پیشگیرانه، رعایت الزامات ایمنی و سرمایه‌گذاری در زمینه تجهیزات را جدی بگیرد.

به گزارش خبرنگار شانا، مرضیه شاهدایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران شامگاه شنبه (١٩ تیرماه) با حضور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر به بررسی نقاط ضعف و قوت مدیریت حادثه آتش سوزی در برج پارازایلین و مخزن ٢٠٠١C مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا پرداخت و گفت: این تجربه نشان داد که باید نظارت بیشتری بر عملکرد واحدهای پتروشیمی در مورد ایمنی و رعایت استانداردها داشته باشیم.

وی با تاکید بر انسجام مدیریت بحران استان و مناطق در اینگونه حوادث افزود: انتظار می‌رود با خصوصی شدن واحدها تعامل بیشتری بین سازمانها ایجاد شود.

به گفته معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی، تا زمانی که این پتروشیمیها زیر نظر دولت هدایت می‌شدند، دولت ابایی از سرمایه گذاری در بخش الزامات اچ اس ایی، زیرساخت و ایمنی نداشت، بنابراین انتظار می رود بخش خصوصی هم اینگونه رفتار کند و بیش ار پیش به این موضوع اهمیت دهد.

پتروشیمی بوعلی سینا سهم مهمی در صادرات کشور دارد

شاهدایی، درباره جایگاه و سهم پتروشیمی بوعلی‌سینا در اقتصاد کشور گفت: پتروشیمی بوعلی‌سینا تولیدکننده واحدهای آروماتیکی است که خوراک آن از پالایشگاهها و مناطق نفت‌خیز تامین می‌شود. این خوراک برشهای نفتی است که آروماتیک دارد و در این مجتمع تبدیل به چند محصول استراتژیک کشور نظیر پارازایلن، ارتوزایلن و بنزن می‌شود.

وی افزود: پس از ورود خوراک به این مجتمع در مرحله نخست دو لایه سبک و سنگین از هم به دلیل نداشتن مواد آروماتیکی جدا و همه صادر می‌شوند.

سرعت تخلیه مخزن کافی نبود

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی، درباره اتفاقاتی که در این مجتمع افتاد و سبب آتش سوزی شد، اظهار کرد: پمپی که در حال تعمیر بود نشتی داشته، و زمانی که برای رفع نشتی اقدام می کنند، واشرهای آب بند مواد را به بیرون هدایت می‌کنند و موادی که مخلوط زایلنها بوده از داخل پمپ به بیرون پاشیده و به اطراف پرتاپ می‌شود.

به گفته وی، به دلیل این که این پمپ نزدیک کوره‌هایی با دمای 1400 و 1500 درجه قرار داشته بلافاصله احتراق شروع می‌شود و نیروهای حاضر در محل سعی بر کنترل حادثه داشتند که متاسفانه به دلیل جانمایی پتروشیمی بوعلی سینا و این‌که کل فرایندهای نفتی در آن انجام می شود، بلافاصله آتش به مخازن سرایت و منجر به آتش‌سوزی می‌شود.

شاهدایی، با اشاره به این‌که آتش به برج جداسازی زایلنها که مرتفع‌ترین برج در منطقه است و در نزدیکی کوره قرار داشته، سرایت می کند، ادامه داد: این برج تقطیری است که درون آن مواد نفتی و مخلوط زایلنها قرار دارد، بنابراین آتش به سرعت به طبقات بالا سرایت می‌کند و در نهایت برج از سیستم کنترل خارج می‌شود.

به گفته وی، نیروهای اچ اس ایی و آتش‌نشانها سعی می کنند آتش را مهار کنند؛ ولی متاسفانه برج مشتعل می‌شود و در زمان مهار قسمتهای بالایی برج در چند ناحیه منفجر که ترکشها به اطراف پرتاپ می‌شود و به مخازن هیدروکربوری اطراف سرایت می‌کند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تاکید کرد: ترکشها به دو مخزن از سه مخزن اصلی خوراک آروماتیک که با فاصله 200 متری قرار دارند، اصابت می‌کند که آتش مخزن نخست به سرعت مهار شد‌. در مخزن دوم که 25 هزار تن ظرفیت دارد و 18 هزار تن خوراک نفتا داشته به دلیل سطح بالای خوراک و بخارات فشرده خوراک در زیرسقف به محض اصابت ترکش این بخارات مشتعل می‌شود که سقف فرو می‌ریزد که متاسفانه سرعت تخلیه مخزن دوم مناسب نبود و همین امر سبب گسترش آتش شد.

وی اعلام ‌کرد: بر اساس تصمیم کمیته بحران منطقه ماهشهر سعی بر مهار آتش گرفته شد که آتش برج و مخزن اول در روز نخست حادثه مهار شد ولی با تصمیمات اتخاذ شده موفق به مهار آتش مخزن دوم نشدند و  با فرو ریختن سقف این مخزن آتش مشتعل‌تر شد.

شاهدایی، درباره چگونگی مهار آتش گفت: در سراسر کشور حتی خارج از کشور در چنین آتش سوزی‌هایی که سابقه هم داشته، سعی بر این است که سطح مواد را پایین بیاورند و آتش را مهار کنند چرا که با این حجم خوراک نمی‌توان آتش را مهار کرد. بنابراین سعی شد محصول را به مخازن دیگر انتقال دهند که سرعت کافی نبود، در نتیجه تصمیم گرفته شد که مقداری از خوراک درون مخزن بسوزد تا سطح مواد هیدروکربوری کاهش پیدا کند و به سطح پایین‌تر مخزن برسد تا بتوان حریق را اطفا کنند.

شرکت صنایع پتروشیمی دخالتی در مدیریت واحدها ندارد

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در مورد نوع مدیریت واحدهای پتروشیمی اعلام کرد: مدیریت بخش پتروشیمی تفاوتی زیادی با بخشهای نفت و گاز دارد و تفاوت این است که مدیریت همه واحدها به بخش خصوصی سپرده شده و شرکت صنایع پتروشیمی دخالتی از لحاظ مدیریت ندارد.

به گفته وی، نقش شرکت صنایع پتروشیمی از طریق سازمان منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر نقشی نظارتی بوده که متولی هدایت و پشتیبانی در منطقه و مدیریت بحران و برقرای انسجام بین واحدها است.

شرکتهای خصوصی توجه‌ای به اقدامات پیشگیرانه و اصلاحی نمی‌کنند

شاهدایی، با اشاره به این‌که سازمان ویژه اقتصادی ماهشهر مانورهای زیادی در زمینه اچ اس ایی در منطقه اجرا می‌کند، گفت: نتیجه برگزاری این مانورها موارد اصلاحی و اقدامات پیشگیرانه است که متاسفانه شرکتهای بخش خصوصی به این مسائل توجه نمی‌کنند.

وی ادامه داد: تاکنون رفتار سازمان با بخش خصوصی تعاملی بوده ولی این حادثه این درس را برای ما داشت که نظارت بیشتری باید بر روی این اقدامات در واحدهای پتروشیمی ماهشهر و عسلویه صورت گیرد و باید ملزم به رعایت استانداردها، تجهیز امکانات و رفع کمبودها شوند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، رعایت الزامات، استانداردهای اچ اس ایی در منطقه همراه با آموزش مستمر را از موارد مهم و قابل توجه برای واحدها دانست و تصریح کرد: تجربه نشان داد که باید منسجم‌تر، جدی‌تر و مدبرانه‌تر حرکت کنیم و همکاری بیشتری بین مناطق و واحدها ایجاد شود.

بانک اطلاعاتی منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر باید تکمیل شود

وی، درباره بانک اطلاعاتی که چه تجهیزاتی در منطقه است نیز گفت: در حادثه اولین گروه اعضای خود پتروشیمی هستند چون تمام نقاط خطر را می شناسند که این موضوع نیز به شخص ندارد؛ بلکه از نظر ساختاری و مدیریتی است.

شاهدایی، عملکرد سازمان منطقه ویژه اقتصادی در این حادثه را خوب توصیف کرد و گفت: ضعف دیده شده در این حادثه ناشی از این است که نسلی که در این منطقه مشغول فعالیت هستند از این دسته حوادث کمتر دیده‌اند و تجربه خاصی ندارند که با تلاش مدیریت سازمان با آموزشهای لازم و رعایت الزامات ایمنی و استانداردها باید در جهت رفع این نقص حرکت کرد.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی افزود: سازمان مناطق نفت خیز به دلیل سالها کار در یک چنین محیط هایی به آسانی از پس مهار حریق برمی آیند. 

حضور مدیران ارشد در هر حادثه ای ضرورت ندارد

وی، در مورد انتقادهایی که از حضور دیرهنگام وزیر و مدیرعامل پتروشیمی در محل حادثه شده است، گفت: صنعت پتروشیمی و نفت صنعت پرخطری هست و این نوع اتفاقات اجتناب ناپذیر است ولی حضور مدیران ارشد در هر حادثه ای ضرورت ندارد چراکه هر واحد دارای مدیران متخصص و کارآمد است.

شاهدایی ادامه داد: با توجه به این‌که در بخش اول آتش مهار شد، ضرورتی به حضور در محل ندیدیم؛ ولی زمانی که مخزن اصلی آتش گرفت و نتوانستند آتش را مهار کنند ما لزوم حضورمان را در آنجا احساس کردیم و سریعا به منطقه رفتیم.

پایان این حادثه بدون تلفات جانی جای قدردانی دارد

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، دلیل اجرای عملیات ضربتی اطفای حریق در چند مرحله را ناشی از وسعت زیاد آتش دانست و تاکید کرد: مهار آتش در این سطح نیازمند تجهیزات، امکانات و تمهیدات خاص بود که با تلاش فرمانده عملیات و تلاش آتش‌نشانها سطح مواد داخل مخزن کاهش و مخازن اطراف خنک نگه داشته شدند و از سرایت آتش به بقیه واحدها جلوگیری بعمل آمد که پایان این حادثه بدون تلفات جانی جای تشکر و قدردانی دارد.

وی اظهار کرد: این حادثه به ما نشان داد که باید در زمینه مدیریت بحران بیشتر کار کنیم تا بتوانیم با سرعت بیشتری جلوی حریق را بگیریم، صنعت پتروشیمی صنعتی پر خطری است و وجود اینچنین حریقهایی دور از ذهن نیست؛  این ما هستیم که باید آمادگی خود را برای مهار آتش‌سوزیهایی با این وسعت بیشتر کنیم و  این که مناطق به دلیل وسعت بالایی که دارند نیازمند وسایل و تمهیدات بیشتر هستند.

 خسارت پتروشیمی بوعلی سینا بیش از 60 میلیون یورو است

شاهدایی، در مورد میزان خسارت اعلام شده از سوی شرکت بیمه گفت: بر اساس بازدیدی که بیمه داشت میزان خسارت 60 میلیون یورو تخمین زده شد، این در حالی است که به نظر می رسد میزان خسارتها بیشتر از این میزان باشد.

وی افزود: براساس جلسات برگزار شده، باید در جهت تجهیزات پیشرفته‌تری که بتوانند حریقها را مهار کنند، حرکت و در این زمینه تجهیزات لازم را خریداری کنیم، براساس بررسیها این گمانه که آتش سوزی عمدی بوده کاملا منتفی است، این آتش سوزی در هرجای دیگر نیز می توانست رخ دهد و موضوعی دور از انتظار نیست.

فعالیت پتروشیمی بوعلی سینا تا دو هفته آینده از سرگرفته می‌شود

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی، با اشاره به این که این اتفاق در واحد جداسازی زایلنها رخ داده که آخرین واحد در مدار تولید است، افزود: این مجتمع 11 واحد دارد که هیچ آسیبی به واحدهای دیگر وارد نشده بنابراین پیش بینی می‌شود ظرف دو هفته آینده کار این پتروشیمی از سرگرفته شود.

باید تجهیزات مدرن خریداری شود

شاهدایی با بیان این که این حادثه نقاط ضعف واحدهای پتروشیمی در زمینه مدیریت بحران را نشان داد، گفت: نیازمند خرید تجهیزات ایمنی مدرن، اقدامات پیشگیرانه، سرمایه‌گذاری در بخش خرید تجهیزات روز با ظرفیتهای بالاتر برای مهار آتش هستیم.

وی ادامه داد: خرید هلی‌کوپتر برای مناطق پتروشیمی ضروری نیست چراکه مواد نفتی و گاز با آب خاموش نمی شود ولی اگر تشخیص داده شود هلی‌کوپتر و هواپیمای آب پاش برای منطقه عسلویه و ماهشهر خریداری خواهد شد.


کد خبر 264606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =