تولید نفت خام ایران به 4 میلیون بشکه در روز می رسد

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به تشریح فرصتها و چالشهای این شرکت در دوران پسابرجام پرداخت و گفت: بر اساس برنامه ریزیها، مقرر شده است تولید روزانه نفت خام در نیمه نخست امسال به چهار میلیون بشکه برسد.

به گزارش شانا، علی کاردر در گفتگو با روزنامه ایران، اعلام کرد: ایران پیش از برجام براساس منطق غیرقابل دفاع قدرت‌های زورگوی جهان ایران جزو کشورهای تحریم شده و نقض‌کننده قوانین بین‌المللی و خطری برای صلح جهانی محسوب می‌شد، از این رو هیچ یک از نهادهای معتبر اقتصادی و مالی جهان با ما همکاری نمی‌کردند.

وی با بیان این که در آن شرایط نه تنها جذب سرمایه خارجی بی‌معنی بود، بلکه حتی عملیات معمول اقتصادی مانند انتقال پول و فروش محصول نیز با محدودیت‌هایی بسیار جدی روبه‌رو بود و در آن وضعیت تنها چینی‌ها از محل سرمایه‌های ایران حاضر می‌شدند مقدار محدودی منابع مالی با محدودیت‌های بسیار زیاد در اختیار ایران قرار دهند، افزود: اما پس از برجام ایران به طور رسمی از فهرست تحریم‌های بین‌المللی خارج شده است و به طور طبیعی باید بتواند مانند تمام کشورهای جهان از نظام مالی بین‌المللی بهره‌مند باشد.

کاردر با یادآوری این که البته در این میان باید توجه داشت، نظام اقتصادی و مالی ایران متأسفانه به دلیل سال‌های طولانی انزوا و ساختار متمرکز ناکارآمد و غیرشفاف خود از یک سو و دشمنی پیدا و پنهان قدرت‌های جهانی با ایران برای بهره‌مندی از نظام مالی جهانی با مشکلات بسیار جدی همراه است که مسیر جذب سرمایه خارجی را با موانع زیادی روبه‌رو می کند، تصریح کرد: امید است همه تلاش کنند این موانع تا حد ممکن و منطبق با عزت ایرانی اسلامی مرتفع شود و رونق اقتصادی به ایران بازگردد.

مذاکره با شرکتهای معتبر نفتی جهان در پسابرجام

 معاون وزیر نفت از مذاکره با 23 شرکت معتبر نفتی و انعقاد 11 تفاهمنامه در دوران پسابرجام خبر داد و گفت: همچنین این شرکت قراردادهایی را منطبق با استانداردهای حرفه‌ای تدوین کرده است و امید می‌رود بتواند جذب سرمایه‌خارجی مناسبی داشته باشد.

وی کشورهای اروپایی، روس و چینی را از جمله کشورهای طرف مذاکره اعلام و اذعان کرد: البته فعلا در مرحله تفاهم نامه و مطالعه میدان هستیم و تعیین حجم سرمایه گذاری بعد از مرحله مطالعه میدان ممکن خواهد بود.

کاردر درباره برنامه های افزایش تولید این شرکت توضیح داد: برنامه‌ریزی شده است که افزایش تولید در 2 مرحله انجام گیرد که در مرحله اول؛ برای افزایش تولید نفت خام تا ظرفیت قبل از اعمال تحریم‌ها برنامه ریزی کردیم بطوریکه افزایش صادرات نفتی حداقل تا 2 میلیون بشکه در روز و بازگرداندن خریدار سنتی نفت ایران و رجعت به بازارهای قبلی محقق شود. در این زمینه مقرر شد تولید نفت خام به چهار میلیون بشکه در روز در نیمه اول امسال برسد که خوشبختانه تاکنون بخش عمده‌ای از آن محقق شده است.

تولید نفت از یادآوران و آزادگان شمالی

به گفته وی، مهم‌ترین دستاورد این دوره، تولید از میدانهای مشترک یادآوران و آزادگان شمالی است که طبق برنامه انجام شده است؛ همچنین، افزایش تولید شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب دیگر دستاورد این دوره است.

کاردر ادامه داد: برنامه افزایش تولید نفت خام و گاز در بازه درازمدت برنامه پنج ساله ششم توسعه در مرحله دوم برنامه ریزی شده است که طی این برنامه مقرر شده با جذب منابع مالی خارجی و داخلی و همچنین دعوت از سرمایه‌گذاران خارجی، تولید به مرز 5.4 میلیون بشکه در روز و همین‌طور تولید گاز به ظرفیت حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب در روز رسانده شود.

وی گفت: در این برنامه صادرات نفت خام به حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه خواهد رسید و پتانسیل بزرگی برای صادرات گاز به وجود خواهد آمد. علاوه بر این در پایان برنامه، تولید میعانات گازی نیز حدود ۹۵۰ هزار بشکه در روز خواهد شد.

افزایش رقابت پذیری صنعت نفت ایران

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، مهمترین تأثیر برجام بر طرح‌های نفتی را دسترسی وسیع‌تر به پیمانکاران معتبر خارجی و در نتیجه کاهش هزینه‌های انجام طرح‌ها و همزمان بهره‌مندی از تکنولوژی‌های نوین به دلیل افزایش رقابت میان پیمانکاران دانست و افزود: حال انتظار این است که با تثبیت برجام، ریسک حضور در طرح‌های نفتی ایران برای سرمایه‌گذاران به میزان قابل توجهی کاهش یابد و در نتیجه با جذب سرمایه‌های مورد نیاز قدرت رقابت صنعت نفت ایران بار دیگر هم پایه رقبای منطقه‌ای و حتی جهانی خود شود.

کاردر، مهمترین تاثیر برجام در صنعت نفت را افزایش رقابت‌پذیری صنعت نفت ایران در برابر سایر کشور‌های نفتی بخصوص در منطقه خلیج فارس عنوان کرد و گفت: تحریم‌های اعمال شده علیه ایران باعث شده بود تا بخش قابل توجهی از سرمایه‌های موجود به سوی کشورهای رقیب ایران در منطقه روانه شود و در واقع سود اصلی از تحریم‌ها به جیب رقبای نفتی ایران می‌رفت.

وی یادآور شد: سهم نفت ایران از بازار جهانی نفت خام که به دلیل تحریم‌ها سقوط کرده بود، به مرور در حال بازیابی است و امید است در آینده نزدیک این سهم در سبد نفتی کشورهای مصرف‌کننده به رقم پیش از تحریم بازگردد.

کاردر ابراز امیدواری کرد که در دوره پسابرجام با حضور فعال شرکت‌های ایرانی و بین‌الملل، کارهای توسعه‌ای بویژه در میدانهای مشترک سرعت یافته و عقب ماندگی ایران در برداشت از میدانهای گازی و نفتی جبران شود.

به گفته وی، در این زمینه تسهیل در خرید اقلام تخصصی کمک زیادی به راه‌اندازی بخش‌هایی از طرح‌ها کرده است که مشکلات تحریم باعث تحویل ندادن این اقلام شده بود.

کد خبر 264877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =