هیچ مخزنی با اجرای قراردادهای جدید نفتی واگذار نمی شود

معاون توسعه و مهندسی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به این که مدل جدید قراردادهای نفتی، کامل شده قراردادهای بیع متقابل است، اظهارکرد: قرار نیست هیچ مخزنی با اجرای این قراردادها به شرکتهای خارجی واگذار شود.

به گزارش خبرنگار شانا، غلامرضا منوچهری در گردهمایی معاونت امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران با مجریان پروژه های غرب کارون، پارس جنوبی و نفت خزر، در جریان پرسش و پاسخ با مجریان این پروژه ها،  با بیان این که داشتن استراتژی برای اجرای پروژه از جمله مسائلی است که ضامن موفقیت است، بر ضرورت تدوین استراتژی از سوی کارفرما و پیمانکار قبل از اجرای پروژه تاکید کرد و گفت: نبود استراتژی پیاده سازی پروژه از جمله مسائلی است که سبب طولانی شدن اجرای پروژه ها و افزایش هزینه ها می شود.

وی با اشاره به اهمیت توسعه مخازن مشترک نفتی و گازی و خساراتی که برداشت دیرهنگام از این میدانها به ایران تحمیل می کند، ادامه داد: مدل جدید قراردادهای نفتی پیمانکار را موظف می کند تا پاسخگوی میزان تولید و ضریب بازیافت در طول عمر مخزن باشد.

به گفته منوچهری، در مدل جدید قراردادهای نفتی مدت قرارداد به نحوی تعیین شده که پیمانکار در کنار بهره بردار، برای افزایش تولید نفت و ضریب بازیافت مخازن در یک بازه زمانی طولانی تری حضور داشته باشد و تلاش کند.

ضرورت آنالیز قبل از آغاز اجرای پروژه

وی با بیان این که معمولا در اجرای پروژه های بین المللی ریسک بر عهده کارفرما نیست، ادامه داد: پذیرفتن ریسک اجرای پروژه از سوی پیمانکار سبب می شود قبل از شروع کار مطالعات جامعی درباره آن انجام و پروژه به صورت دقیق ارزیابی شود.

معاون توسعه و مهندسی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اهمیت آنالیز پروژه ها و ارزیابی دقیق کار قبل از شروع کار از سوی پیمانکاران ایرانی، گفت: تولید اطلاعات از پایه های مهم کنترل پروژه به شمار می رود و زمانی که در این بخش قوی باشیم به طور قطع گزارشهای دقیق فنی نیز از اجرای پروژه ها تهیه شده و نقاط ضعف و قوت کار را نیز بهتر می توانیم ارزیابی کنیم.

منوچهری با بیان این که در اجرای پروژه ها باید به چالشهای انسانی و زیست محیطی نیز توجه داشته باشیم، افزود: براین اساس، مطالعات جامع قبل از اجرای کار ضروری است.

وی با بیان این که باید بپذیریم که مشاوران تهیه مطالعات پایه ما ضعیف هستند، افزود: یکی از حلقه های مهم زنجیره فعالیتهای مهندسی و تولید انجام مطالعات قوی مهندسی پایه است که به نظر می رسد مشاوران ایرانی باید سعی و تلاش بیشتری در این زمینه داشته باشند.

این مقام مسئول تصریح کرد: در کنار پیمانکار، مجریان پروژه ها نیز باید همه جوانب کار را بسنجند و براساس آن حرکت کنند.

منوچهری با اشاره به راه اندازی پنج  فاز پارس جنوبی تا پایان امسال، اظهارکرد: با راه اندازی بخش باقی مانده از فازهای 18، 19 ( معادل 2 فاز استاندارد) و فازهای 20 و 21 در مجموع 100 میلیون مترمکعب در روز به ظرفیت تولید گاز و 120 هزار بشکه به ظرفیت تولید میعانات گازی اضافه می شود که این مسئله برای کشور از اهمیت بالایی برخوردار است.

کد خبر 264948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =