پتروشیمی بزرگترین مزیت صنعت ایران است

عضو کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران، بالاترین مزیت نسبی در کشور را صنایع پتروشیمی عنوان کرد و گفت: این در حالی است که بیشترین توجه دولتها در ایران معطوف به صنعت خودروسازی شده است که تولیدات این بخش نیز دارای بالاترین مصرف سوخت در منطقه و جهان است.

به گزارش خبرنگار شانا، مهدی شریفی‌ نیک‌ نفس، مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی و نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران، در بیست‌ و‌ ششمین نشست کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران با محور نقد و بررسی چالشهای صنعت پتروشیمی کشور از 2 بعد تجارت و تولید به وضع صنعت پتروشیمی در جهان اشاره کرد و گفت: بنابر اعلام انجمن شیمیایی آمریکا، میانگین جهانی رشد ظرفیت صنایع شیمیایی و پتروشیمی جهان در سال 2015 معادل 3.6 درصد است که بالاتر از سالهای گذشته بوده و نشان‌ دهنده رشد شدید ظرفیت در مناطق مختلف جهان است.

وی با بیان این که طی سال گذشته، بیشترین طرحهای جدید در منطقه خاورمیانه در کشورهای عربستان، عمان و امارات متحده عربی به بهره‌ برداری رسیده است، افزود: پیش‌ بینیها حاکی از آن است که خاورمیانه تا پایان سال 2016 میلادی با کمبود گاز به عنوان خوراک رو‌ به‌ رو شود.

شریفی ‌نیک‌ نفس با اشاره به موقیعت ایالات متحده آمریکا در صنعت پتروشیمی، تصریح کرد: دسترسی آمریکا به خوراک گازی از منابع شیل گاز، سبب رشد 330 درصدی صنایع فرآورش گاز طبیعی و ال‌ان‌جی طی سالهای 2012 تا 2014 شد، این خوراک موجب سرمایه‌ گذاری 100 میلیارد دلاری در صنایع پتروشیمی آمریکا با احداث واحدهای جدید متانول، اتیلن و مشتقات آن مانند اوره و آمونیاک شده است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی عنوان کرد: کشور چین درصدد ساخت چندین پایانه وارداتی ال‌ان‌جی است و قصد دارد تا سال 2018 سطح واردات ال‌ان‌جی خود را در مقایسه با سطح فعلی که 20 میلیون تن است، به 80 میلیون تن در سال برساند.

وی ادامه داد: هند نیز درصدد احداث چندین پایانه وارداتی است و قصد دارد تا سال 2018 در حدود 53 میلیون تن ال‌ان‌جی در مقایسه با 22 میلیون تن فعلی، وارد کند، این در حالی است که کشور هند بیش از 30 میلیارد دلار تا سال 2017 در واحدهای پالایشگاهی سرمایه‌ گذاری خواهد کرد، همچنین کشور مالزی یک طرح پتروپالایشگاهی با سرمایه‌ گذاری 27 میلیارد دلاری و کشور اندونزی نیز یک طرح 20 میلیارد دلاری پتروپالایشگاهی در دست اجرا دارد.

مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی بر تعامل حداکثری بازیگران اصلی صنعت پتروشیمی ایران با یکدیگر اشاره کرد و افزود: استفاده بهینه از ابزارهای پیشرفته بازاریابی و فروش، حمایت دولت و نهادهای ذیربط از تخصصی سازی فرآیند بازرگانی و توسعه ناوگان لجستیک کشور می‌تواند تا حد زیادی مشکلات صنعت پتروشیمی را برطرف کند.

پتروشیمی بزرگترین مزیت صنعت ایران است

همچنین، سیدحسین سلیمی، عضو کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران نیز در این نشست بالاترین مزیت نسبی در کشور را صنایع پتروشیمی عنوان کرد و گفت: این در حالی است که بیشترین توجه دولتها در ایران معطوف به صنعت خودروسازی شده است که تولیدات این بخش نیز دارای بالاترین مصرف سوخت در منطقه و جهان است.

در پایان این نشست، رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران با جمعبندی موضوعهای مطرح شده، از پیگیری مطالبات واحدهای پتروشیمی از سوی این کمیسیون و اتاق بازرگانی تهران خبر داد.

کد خبر 264977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =