سکوی 19A پارس جنوبی با موفقیت نصب شد

دقایقی مانده به نیمه شب شنبه (26 تیرماه) عملیات نصب سکوی 2 هزار و 750 تنی 19A پارس جنوبی با ثبت رکورد 2 ساعت با موفقیت انجام شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به عسلویه، عملیات نصب سکوی 19A پارس جنوبی که از ساعت 21 و 20 دقیقه دیشب (شنبه، 26 تیرماه) آغاز شده بود با ثبت رکورد 2 ساعت در ساعت 23 و 20 دقیقه با موفقیت انجام شد، پیش بینی می شود عملیات تکمیلی نصب سه شنبه این هفته به پایان برسد.

براساس پیش بینی های اولیه انتظار می رفت که در طول سه ساعت سکوی 19A در موقعیت خود نصب شود که متخصصان شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی و نفت وگاز پارس موفق شدند با ثبت رکورد 2 ساعت، عملیات نصب این سکوی 2 هزار و 750 تنی را با موفقیت انجام دهند.

برداشت گاز از فاز 19 پارس جنوبی که معادل 2 فاز استاندارد پارس جنوبی بوده به دلیل قرار گرفتن در بلوک مرزی این میدان مشترک اهمیت بالایی دارد؛ با بهره برداری از این فاز، 2 میلیارد فوت مکعب معادل 56 میلیون مترمکعب به ظرفیت برداشت گاز از این میدان مشترک گازی اضافه می شود.

بارگیری سکوی 19A پارس جنوبی با ظرفیت 500 میلیون فوت مکعب، 29 خردادماه امسال آغاز شد و عملیات مهاربندی آن سوم تیرماه پایان یافت، حمل این سکو نیز به همراه سکوی فاز 21 به صورت همزمان با شناور ابوذر 110 انجام شد. چهارشنبه هفته گذشته (23 تیرماه) این شناور از عسلویه به سمت موقعیت فازهای 19A و 21 حرکت کرد تا با مساعد شدن شرایط جوی در موقعیت خود نصب شود.

شناور اوشنیک 5000 که در مالکیت شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی قرار دارد، با قرار گرفتن در کنار شناور ابوذر 110، عملیات نصب سکوی 19A پارس جنوبی را با موفقیت انجام داد.

با انجام عملیات مقدماتی نصب سکوی 19A، عملیات بریدن و جدا کردن مهاربندی سکو از روی شناور ابوذر 110 انجام شده و پس از آن شناور اوشنیک 5000 که جرثقیلی با وزن پنج هزار تن است، سازه را از روی شناور حامل برمی دارد و روی جکت قرار می دهد.

سکوی 19A پارس جنوبی که نخستین سکو از فازهای در دست اجرای شرکت تاسیسات دریایی است، یکی از کامل ترین سازه ها با 98 درصد پیشرفت است که به دریا منتقل شده و هم اکنون عملیات تکمیلی نصب آن در حال انجام است.

براساس این گزارش، از جمله فعالیتهای عملیات تکمیلی نصب می توان به جوشکاریهای اصلی (سکو به جکت)، بریدن قطعات اضافی، نصب پل اصلی و جوشکاری آن، رنگ آمیزی قطعات باقیمانده، باز کردن داربستها و انجام عملیات مساحی Post Survey اشاره کرد.

متخصصان شرکت تاسیسات دریایی معتقدند عملیات حمل 2 سازه عظیم (سکوهای 19A و 21)  در یک نوبت حمل دریایی برای انجام عملیات نصب حساسیتی بسزا  داشته و نیازمند هماهنگیهای قابل توجه و پذیرش ریسکهای زیادی است که با پذیرش ریسک از سوی پیمانکار، این عملیات با موفقیت پایان یافته است.

با اجرای فاز 19 پارس جنوبی، روزانه 56.6 میلیون مترمکعب گاز غنی، 75 هزار بشکه میعانات گازی، سالانه 1.05 تن گاز مایع ال پی جی و روزانه 400 تن گوگرد تولید خواهد شد.

میدان گازی پارس جنوبی، با دارا بودن 14.2 هزار میلیارد مترمکعب گاز درجا معادل هشت درصد کل ذخایر گازی جهان و 47 درصد ذخایر گازی شناخته شده کشور، 19 میلیارد بشکه میعانات گازی، 7.5 میلیارد بشکه نفت خام در لایه های نفتی و وجود بزرگترین منبع هلیوم، از نظر ارزش اقتصادی دارای جایگاه بی نظیری در اقتصاد ملی کشور است.

کد خبر 265034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =