۲۷ تیر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۹
  • کد خبر: 265047
تقلای نفت برای خروج از گرداب کاهش قیمت

بازار نفت در هفته گذشته پس از نوسانهای بسیار توانست بخشی از افت شدید قیمت در روزهای اخیر را جبران کند.

به گزارش شانا، در پایان هفته گذشته قیمت شاخص نفت خام برنت در مجموع دو درصد نسبت به هفته پیش از آن بالاتر بود و قیمت شاخص دبلیو تی آی نیز از یک درصد رشد هفتگی برخوردار شد.

در این هفته، بازار نوسانهایی گسترده را تجربه کرد اما توانست بخشی از افت شدید هشت درصدی در هفته پیش از آن را جبران کند.

در هفته منتهی به 18 تیر ماه، قیمت نفت در بزرگترین افت هفتگی خود در 6 ماه اخیر، هشت درصد کاهش یافته و در روز پنجشنبه (17 تیر ماه) به پایین ترین حد خود در دو ماه اخیر رسیده بود.

به دلیل شتاب معامله گران برای فروش نفت پس از سقوط قیمت این کالا به سطحی کمتر از میزان مطلوب از نظر فنی معاملاتی در هفته های اخیر، قیمت این کالا در معاملات روز دوشنبه (21 تیر ماه) یک درصد کاهش یافت.

افزایش آمار دکلهای حفاری نفت در آمریکا و همچنین کاهش امیدواری صندوقهای معاملاتی به افزایش قیمت نفت خام، از دیگر عواملی بودند که به افت قیمت این کالا کمک کردند.

در پایان معاملات روز دوشنبه، قیمت هر بشکه نفت خام برنت با 51 سنت کاهش به 46 دلار و 25 سنت برای هر بشکه رسید و در معاملات میان روز، سطح 45 دلار و 90 سنت را نیز تجربه کرد که پایینترین قیمت آن از میانه ماه مه سال جاری میلادی تا کنون به شمار می آید.

قیمت شاخص نفت خام دبلیو تی آی آمریکا نیز با 65 سنت افت، در سطح 45 دلار و 76 سنت برای هر بشکه تثبیت شد.

نگرانی درباره تأثیر رکود اقتصادی در قاره آسیا بر تقاضای سوخت سبب شد پالایشگران این منطقه سفارش نفت خام را کاهش دهند و این مسئله نیز در افت قیمتها در روز دوشنبه تأثیر داشت.

در این روز، گزارش مؤسسه جنسکیپ درباره کاهش 488 هزار و 625 بشکه ای سطح ذخیره سازی نفت خام در پایانه کوشینگ در ایالت اوکلاهوما آمریکا، از سوی معامله گران نادیده گرفته شد.

در این میان، نظرسنجی خبرگزاری رویترز از تحلیلگران، از احتمال کاهش سه میلیون و 300 هزار بشکه ای سطح ذخیره سازی نفت خام در آمریکا خبر داد.

نخستین گام بازار برای جبران کاهش قیمتها

در معاملات روز سه شنبه (22 تیر ماه) قیمت نفت از پنج درصد افزایش برخوردار شد که بالاترین رشد آن از ماه آوریل سال جاری میلادی تا کنون به شمار می آمد.

تلاش سفته بازارن برای سودبری از روند کاهشی قیمت نفت در روزهای گذشته از یک سو و برخی دلایل فنی معاملاتی از سوی دیگر، مهمترین دلایل رشد قیمت نفت در این روز بودند.

رونق گرفتن بازارهای بورس جهان از دیگر عواملی بود که به بهبود فضای روانی بازار نفت کمک کرد. کاهش ارزش دلار نیز سبب شد خرید نفت برای دارندگان ارزهای دیگر ارزانتر تمام شود و مطلوبیت این کالا افزایش یابد.

قیمت شاخص نفت خام دبلیو تی آی آمریکا با دو دلار چهار سنت افزایش به 46 دلار و 80 سنت رسید و قیمت شاخص نفت خام برنت با دو دلار و 22 سنت رشد، در سطح 48 دلار و 47 سنت تثبیت شد.

گزارش خوشبینانه اوپک مبنی بر دستیابی به توازن در بازار نفت در سال آینده میلادی و افزایش براورد اداره اطلاعات انرژی آمریکا درباره رشد تقاضای انرژی این کشور در سال 2017 میلادی نیز به جهش قیمت نفت در معاملات روز سه شنبه یاری رساندند.

با این همه، قیمت نفت نتوانست این روند افزایش را حفظ کند و روز چهارشنبه (23 تیر ماه) با سقوط چهار درصدی رو به رو شد که مهمترین دلیل آن، گزارشهای نگران کننده درباره بالا بودن سطح ذخیره سازی نفت در آمریکا بود.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد میزان کاهش سطح ذخیره سازی نفت خام در این کشور، کمتر از انتظارها بوده و سطح ذخیره سازی بنزین این کشور بر خلاف انتظارها، افزایش داشته است. با توجه به اوج تقاضای فصلی سوخت برای رانندگی در تعطیلات تابستانی، این سطح بالای ذخیره سازی غافلگیر کننده بود.

آژانس بین المللی انرژی نیز با هشدار درباره اشباع بازارهای جهانی از نفت خام، اعلام کرده بود سطح ذخیره سازی نفت در کشتیها به بالاترین حد خود در هفت سال اخیر رسیده است.

قیمت هر بشکه نفت خام برنت با دو دلار و 21 سنت کاهش به 46 دلار و 26 سنت رسید. قیمت شاخص نفت خام دبلیو تی آی آمریکا نیز با دو دلار و پنج سنت کاهش، قیمت نهایی 44 دلار و 75 سنت را تجربه کرد.

گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا همچنین باعث شد قیمت فراورده های نفتی در بورس کالای این کشور کاهش یابد، به گونه ای که قیمت بنزین در این بازار با چهار سنت کاهش رو به رو شد.

سود پالایشی برای تولید بنزین در آمریکا نیز در این روز به پایین ترین حد خود در دو ماه اخیر رسید.

در گزارش آژانس بین المللی انرژی اعلام شد: سطح بالای ذخیره سازی سوخت، به ویژه برای فراورده هایی که رشد تقاضای آنها کمتر از انتظار بوده، سبب شده است رشد قیمت نفت محدود باشد.

طبق اعلام اداره اطلاعات انرژی آمریکا، سطح ذخیره سازی سوخت در این کشور در هفته منتهی به 18 تیر ماه، تنها دو میلیون و 500 هزار بشکه کاهش داشته است، در حالی که کارشناسان پیش بینی می کردند این رقم با سه میلیون و 300 هزار بشکه کاهش رو به رو باشد.

گزارش اداره یاد شده همچنین نشان می دهد که سطح ذخیره سازی بنزین در آمریکا در دوره یاد شده یک میلیون و 200 هزار بشکه افزایش یافته است، در حالی که کارشناسان پیش بینی می کردند با توجه به فرارسیدن تعطیلات آغاز تابستان در آمریکا، ذخیره سازی این سوخت با 432 هزار بشکه کاهش رو به رو شود.

پیروزی بر روند کاهش قیمت

روز پنجشنبه (24 تیر ماه) باز هم تلاش معامله گران برای سودبری از نوسانهای اخیر به کمک بازار نفت آمد و سبب شد قیمت این کالا دو درصد افزایش یابد.

کاهش ارزش دلار در پی تصمیم غافلگیر کننده بانک مرکزی انگلستان برای کاهش ندادن نرخ سود بانکی، از دیگر عوامل مؤثر در رشد قیمت نفت بود. در پی رأی مردم انگلستان به جدایی از اتحادیه اروپا، پیش بینی می شد بانک مرکزی این کشور برای مهار رکود، نرخ بهره را کاهش دهد.

افزون بر این، برخی از معامله گران باور دارند که افت چهار درصدی قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه، بیش از حد بوده است و می شد انتظار داشت که بازار بخشی از افت قیمت یاد شده را اصلاح کند.

در این روز قیمت هر بشکه نفت خام برنت با یک دلار و 11 سنت افزایش به 47 دلار و 37 سنت و قیمت شاخص دبلیو تی آی نیز با 93 سنت افزایش به 45 دلار و 68 سنت رسید.

افزایش قیمت نفت در این روز در شرایطی محقق شد که طبق گزارش مؤسسه جنسکیپ، سطح ذخیره سازی نفت خام در پایانه کوشینگ در ایالت اوکلاهوما آمریکا از 171 هزار و 511 بشکه افزایش برخوردار شده بود.

با توجه به استمرار سطح ذخیره سازی فراتر از انتظار، برخی کارشناسان نسبت به بازگشت روند کاهشی به بازار نفت، هشدار دادند.

در پایان هفته گذشته (جمعه 25 تیر ماه) قیمت نفت اندکی افزایش یافت و توانست در سطحی بالاتر از قیمت پایانی هفته پیش از آن تثبیت شود زیرا اطلاعات مثبت درباره اقتصاد مصرف کنندگان عمده نفت جهان، دورنمای رشد تقاضای این کالا را اندکی بهبود بخشید.

افزایش فراتر از انتظار آمار خرده فروشی در آمریکا در ماه ژوئن سال جاری میلادی و رشد خرید خودرو در این کشور، خوشبینی درباره رشد تقاضای نفت در نیمه دوم سال 2016 میلادی را بیشتر کرد.

رشد 6.7 درصدی اقتصاد چین در سه ماه دوم سال 2016 میلادی نسبت به دوره مشابه در سال گذشته نیز به روند افزایشی قیمت نفت در بازارهای جهانی کمک کرد.

شاخص نفت خام برنت در این روز از 24 سنت افزایش قیمت برخوردار شد و به 47 دلار و 61 سنت برای هر بشکه رسید. قیمت شاخص دبلیو تی آی آمریکا نیز با 27 سنت رشد، در سطح 45 دلار و 95 سنت برای هر بشکه تثبیت شد.

گزارش منتشر شده درباره افزایش شمار دکلهای حفاری نفت در آمریکا برای سومین هفته پیاپی، نتوانست قیمت نفت را در این روز کاهش دهد.

عرضه مازاد نفت خام و فراورده های نفتی در بازارهای جهانی، همچنان بسیاری از فعالان بازار را نگران می کند. در همین زمینه، بانک ای ان زد اعلام کرد برای بازگشت ذخیره سازی نفت به سطحی با ثبات، لازم عرضه این کالا در بازارهای جهانی برای مدتی بیشتر محدود شود.

کد خبر 265047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =