عملیات نصب سکوی فاز 19A تکمیل شد

با نصب پل های ارتباطی سکوی فاز 19A و سکوی مشعل، عملیات نصب این سکو به طور کامل پایان یافت.

حمیدرضا مسعودی، مجری طرح توسعه فاز 19 در گفتگو با خبرنگار شانا با  اشاره به تکمیل نصب سکوی 19A و همه لوزام این سکو شامل پل های ارتباطی و مشعل (فلر) سکو، تصریح کرد: عملیات نصب این سکو روز یکشنبه (27 تیرماه) به طور کامل پایان یافت.

وی با بیان این که با پایان این عملیات در واقع تجهیزاتی برای نصب کردن روی سکو وجود ندارد، تصریح کرد: پس از این که عملیات نصب سکوی A 19 انجام شد، فعالیتهای مربوط به پیش راه اندازی، هوک آپ (یکپارچه سازی چاهها با سکو و برخی اتصالات) و راه اندازی انجام می شود. پس از آن بخشهای مختلف سکو مرحله به مرحله راه اندازی شده و سرانجام گاز وارد سکو خواهد شد. این فرآیند تا اواخر آبانماه ادامه دارد.

مسعودی هنگام نصب این سکو در روزشنبه (26 تیرماه) در جمع خبرنگاران با بیان این که براساس برنامه ریزی انجام شده امسال فاز ١٩ پارس جنوبی که معادل ٢ فاز استاندارد است به بهره برداری می رسد، به درآمدزایی سالانه ٣,٥ تا چهار میلیارد دلاری از محل اجرای فاز ١٩ پارس جنوبی اشاره و تصریح کرده بود: با اجرای این طرح شاهد تولید روزانه ٢ میلیارد فوت مکعب گاز، ٨٠ هزار بشکه میعانات گازی، ٢ هزار و ٥٥٠ تن اتان به منظور تامین خوراک پتروشیمی ها، سه هزار و ٢٠٠ تن محصولات ال پی جی شامل بوتان و پروپان و همچنین ٤٠٠ تن گوگرد خواهیم بود.

امسال ٥ فاز پارس جنوبی شامل فازهای ١٩ (معادل ٢ فاز استاندارد)، ٢٠ و ٢١ و بخش باقی مانده فازهای ١٧ و ١٨ به بهره برداری می رسد. در تیرماه امسال ٢ سکوی ١٩A و ٢١ به صورت همزمان از یاردخرمشهر شرکت تاسیسات دریایی به سمت موقعیت خود حمل شدند که دیشب سکوی ١٩A با موفقیت در موقعیت خود نصب شد، همچین سکوی ١٨B نیز از یارد ایزایکو در بندرعباس نیز بارگیری شده و بزودی حمل این سکو نیز انجام می شود.

میدان گازی پارس جنوبی، با دارا بودن ١٤,٢ هزار میلیارد مترمکعب گاز درجا معادل هشت درصد کل ذخایر گازی جهان و ٤٧ درصد ذخایر گازی شناخته شده کشور، ١٩ میلیارد بشکه میعانات گازی، ٧.٥ میلیارد بشکه نفت خام در لایه های نفتی و وجود بزرگترین منبع هلیوم، از نظر ارزش اقتصادی دارای جایگاه بی نظیری در اقتصاد ملی کشور است.

کد خبر 265247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =