خودکفایی ایران در ساخت مجتمعهای پتروشیمی

مدیرعامل پتروشیمی کاویان اعلام کرد: ایران با افزایش توانمندی کارشناسان و متخصصان داخلی خود در ساخت مجتمعهای پتروشیمی خودکفا شده است و امروز نیازی به شرکتهای خارجی در این زمینه احساس نمی شود.

به گزارش شانا, رمضان اولادی دیروز (31 تیرماه) در جمع خبرنگاران گفت: شرکتهای خارجی در گذشته، پروژه های ساخت صنعت پتروشیمی را در اختیار داشتند اما با افزایش توانمندی کارشناسان داخلی، اکنون ایران در ساخت مجتمعهای پتروشیمی خودکفا شده و از شرکتهای خارجی بی نیاز است.
 
وی با اشاره به این که چندی پیش فاز دوم پتروشیمی کاویان راه اندازی شد، گفت: با توجه به توسعه فازهای پارس جنوبی مشکل مربوط به تامین خوراک اتان رفع شده و حتی از سال 1397 نه تنها کمبود خوراک وجود نخواهد داشت، بلکه محصول مازاد نیز خواهیم داشت. 
 
اولادی افزود: با راه اندازی فاز دوم پتروشیمی کاویان که بزرگترین تولیدکننده اتیلن در کشور و یکی از بزرگترین مجتمعهای تولید کننده این محصول در جهان است، زمینه برای تامین خوراک مجتمعهای جدید پتروشیمی و افزایش تولید محصولات فراهم شده است. 
 
وی تصریح کرد: با راه اندازی فاز دوم این مجتمع، خوراک اتیلن واحدهای پتروشیمی که از خط لوله اتیلن غرب استفاده می کنند، تامین می شود و ظرفیت تولید اتیلن به 2 میلیون تن در سال افزایش می یابد.

 بهره مندی 11 مجتمع پتروشیمی از خوراک پتروشیمی کاویان

وی اظهار کرد: 11 مجتمع پتروشیمی کشور از خوراک تامین شده توسط پتروشیمی کاویان بهره مند می شوند که می توان به پتروشیمیهای لرستان، اندیمشک، مهاباد، میاندوآب و ایلام اشاره کرد. 

 
اولادی به خودکفایی کشور در ساخت بسیاری از تجهیزات صنعت پتروشیمی اشاره و خاطرنشان کرد: حدود 70 درصد تجهیزات این مجتمع پتروشیمی داخل کشور ساخته شده و فقط ابزارهای حساس مانند تجهیزات دوار از شرکت زیمنس (آلمان) تهیه و تامین شده است. 
 
این فعال صنایع پتروشیمی یادآور شد: هنوز وضعیت تامین خوراک مطلوب نیست و به علت کمبود خوراک، پتروشیمی کاویان با کمتر از نصف ظرفیت واقعی خود در مدار قرار گرفته است و شماری از مجتمعهای پتروشیمی مانند پتروشیمی کردستان در آینده نزدیک وارد مدار می شوند. 
 
اولادی درباره اختلاف پتروشیمی فجر و پتروشیمی کاویان درباره تقسیم خوراک اتان گفت: مقرر شده شرکت ملی گاز، کنترل توزیع اتان (خوراک تولید شده از پارس جنوبی) در میان مجتمعهای پتروشیمی مورد نظر را عهده دار شود. 
 
وی به برنامه های در دست اجرا برای افزایش ظرفیت تولید اتان و خوراک مجتمعهای پتروشیمی اشاره کرد و افزود: با راه اندازی واحدهای جدید فازهای 15 و 16 و همچنین راه اندازی سکوی فاز 17 پارس جنوبی و در مدار قرار گرفتن فازهای 20 و 21، میزان تولید اتان از پارس جنوبی افزایش یابد و براین اساس کمبود خوراک مجتمع های پتروشیمی برطرف شود. 
 
مدیرعامل پتروشیمی کاویان درباره نرخ خوراک اتان گفت: با وجود اعلام نرخ خوراک متان مورد نیاز مجتمعهای پتروشیمی بر اساس فرمول شناور، هنوز قیمتی برای نرخ اتان تعیین نشده است و همچنان هزینه ها به صورت علی الحساب برآورد می شود. 
  
کد خبر 265429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =