کارنامه اجرایی زیست محیطی وزارت نفت در 2 محور تشریح شد

معاون اداره کل HSE وزارت نفت در امور محیط زیست با اشاره به اقدامات اساسی و مهم وزارت نفت در حوزه محیط زیست، اظهار کرد: وزارت نفت با تعهد به اجرای کلیه قوانین و مقررات ملی و بین المللی ماموریت خود را در اجرای سیاستهای حفاظت از محیط زیست در 2 محور اجرا کرد.

محمد تقی جعفرزاده، معاون اداره کل HSE وزارت نفت در امور محیط زیست در گفتگو با خبرنگار شانا با اشاره به پیاده سازی نظام جامع مدیریت HSE در صنعت نفت، افزود: همه مخاطره ها و پیامدهای اکتشاف، حفاری و استخراج نفت و گاز و تولید فرآورده های هیدروکربوری به صورت مستمر مدیریت و با رویکردی پیشگیرانه کنترل شد.

وی تصریح کرد: وزارت نفت با تعهد به اجرای همه قوانین و مقررات ملی و بین المللی برای دستیابی به اهداف چشم انداز افق 1404، ماموریت های خود را همسو با سیاست های کلی نظام در بخش نفت و گاز در حفاظت از محیط زیست اجرا کرده است.

جعفرزاده با بیان این که اقدام های زیست محیطی وزارت نفت تاکنون در 2 محور عمومی و تخصصی اجرا شده است، گفت: اقدام های عمومی با چهار هدف و سرفصل و اقدام ها و شاخصه های تخصصی با 12 هدف کلان و 38 هدف خرد به مرحله اجرا درآمد.

معاون اداره کل HSE وزارت نفت در امور محیط زیست، اقدام های عمومی در کارنامه اجرایی زیست محیطی وزارت نفت را همسو با پیاده سازی نظام جامع مدیریت HSE در صنعت نفت؛ آموزش و فرهنگ سازی، پژوهش، تعامل بخشی و رعایت تکالیف قانونی برشمرد.

وی افزود: دوره های آموزشی حفاظت از محیط زیست در قالب شناسنامه های آموزشی از طریق برگزاری جلسه ها، سمینارها و همایش ها نهادینه شد، همچنین طرح های پژوهشی زیست محیطی که مصداق بارز آن جداسازی کادمیوم از پساب توسط کربن و گوگرد زدایی ترکیبات نفتی بود مورد مطالعه و تحقق قرار گرفت.

جعفرزاده افزون براین، ارتباط با سازمانهای متولی و نظارتی برای کاهش آثار مخرب فعالیت های نفتی در محیط زیست، جمع آوری و مقابله با آلودگی های نفتی، حل مشکلات محیط زیست در غرب کارون، مقابله با بیان زدایی، مدیریت پسماند و پساب، راه اندازی مجتمع های بازیافت ، دستورالعمل برای نگهداری از محیط زیست و کاهش فلرینگ را از دیگر اقدام های مهم و اساسی وزرات نفت در حفظ و حفاظت از محیط زیست مناطق عملیاتی و نفتخیز کشور در حوزه اقدام های تخصصی عنوان کرد.

وی اجرای طرح کهاب را از اقدامات دیگر مهم وزارت نفت در راستای حفظ محیط زیست دانست و گفت: براساس یک برنامه 2 ساله در سه بخش، نصب تجهیزات بازیابی بخارات بنزین در انبارها، بازیابی بخارات از تانکرها و مخازن مستقر در پمپ بنزین و بازیابی بخارات باک ماشین ها اصلاح خواهد شد.

جعفرزاده در ادامه یادآور شد: هم اکنون ظرفیت نصب سوخت گیری سی ان جی در کشور حدود 45 میلیون متر مکعب در روز است که با اقدام های اصلاحی و تشویقی برای افزایش مصرف به حدود 30 میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید.

معاون اداره کل HSE وزارت نفت در امور محیط زیست بیان کرد: طرح ارتقای کیفی فرآورده های نفتی و توزیع بنزین و گازوئیل یورو 4 در همه کلانشهرها دردست اقدام است که به تدریج با برنامه زمانبندی توزیع و به بهره برداری خواهد رسید.

کد خبر 265519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =