۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۱
  • کد خبر: 265523
شورون از اکوادور غرامت گرفت

اکوادور مبلغ 112 میلیون دلار به شرکت شورون غرامت پرداخت کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از کاراکاس پایتخت ونزوئلا، دیگو مارتینز، رئیس بانک مرکزی اکوادور، گفت که این کشور عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک)، مبلغ 112 میلیون دلار به شرکت انرژی شورون برای پایان دادن به یک دعوای 40 ساله بر سر یک قرارداد، پرداخت کرده است. 

دادگاه داوری لاهه در سال 2011 حکم داد که اکوادور واقع در منطقه آمریکای جنوبی باید بر اساس توافق سال 1973 با شرکت تگزاکو، برای بهره برداری از میدان های نفتی این کشور در مقابل فروش نفت به کیتو  به قیمتی زیر بهای بازار، به شورون 93 میلیون دلار غرامت بپردازد.

شرکت آمریکایی شورون بعدا تگزاکو را خریداری کرد.

چندین درخواست تجدیدنظر دولت اکوادور علیه این حکم، شکست خورده است.

مارتینز جمعه شب (اول مرداد) به یک ایستگاه رادیویی اکوادور گفت: ما امروز حدود 112 میلیون دلار پرداخت کردیم که معادل غرامت به همراه بهره آن بود. 

مارتینز افزود: هر چند ما با سازکار بین المللی موافق نیستیم، اما به تعهدات بین المللی خود احترام گذاشته و به آنها عمل می کنیم.

این غرامت در حالی پرداخت می شود که دولت رافائل کوریا رئیس جمهوری چپگرای این کشور ، به علت کاهش درآمدهای حاصل از فروش نفت خام، با بحران نقدینگی روبرو است.

اکوادور که کوچک ترین عضو اوپک به شمار می رود، همچنین در سال جاری (2016) به پرداخت مبلغ حدود 980 میلیون دلار به شرکت اوکسیدنتال پترولیوم به عنوان غرامت مصادره میدان نفتی این شرکت در سال 2006، محکوم شد.

این مبلغ 112 میلیون دلار که به شورون پرداخت می شود، از شکایت گروهی از روستائیان اکوادور جداست که مدعی هستند که تگزاکو موجب وارد شدن میلیاردها دلار غرامت آلودگی از هنگام شروع عملیات اکتشاف ذخایر نفت در دهه 1960 است.

شورون همچنان به مقابله با شکایت های روستائیان اکوادور ادامه می دهد که در کانادا، برزیل و آر‍‍ژانتین با اقامه دعواهایی، خواستار اجرای یک حکم 9 میلیارد دلاری صادر شده در اکوادور علیه شورون شده اند.

کد خبر 265523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =