دلیل حادثه در خط لوله اتیلن غرب عوامل بیرونی تحمیل شده بوده است

دلیل حادثه آتش سوزی خط لوله اتلین غرب پس از جمع آوری اطلاعات و پایان عملیات بازسازی، بررسی می شود اما آنچه مسلم است دلیل حادثه را باید در عوامل بیرونی تحمیل شده به خط لوله اتیلن غرب جستجو کرد.

حوالی عصر دیروز (جمعه یکم مردادماه) خبر آتش سوزی خط لوله اتیلن غرب در حوالی شهرستان پلدختر رسانه ای شد و پس از چند ساعت خبر رسید که حریق با تلاش آتش نشانان مهار شده است؛ عبدالحسین بیات، قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در طرح خط لوله اتیلن غرب در گفتگو با خبرنگار شانا جزئیات این حادثه و اقدام های انجام شده را تشریح می کند. وی اعلام می کند که آثار و ابعاد حادثه ثبت و ضبط و پس از جمع آوری اطلاعات و پایان عملیات بازسازی، دلیل حادثه بررسی می شود؛ بیات اشاره می کند که دلیل حادثه را باید در عوامل بیرونی تحمیل شده به خط لوله اتیلن غرب جستجو کرد.

حادثه چه زمانی رخ داد؟

حدود ساعت 16 و 35 دقیقه روز جمعه یکم مردادماه.

پس از اطلاع از حادثه، شرکت ملی صنایع پتروشیمی چه اقدامهایی انجام داد؟

پس از اطلاع از حادثه، بلافاصله شیرهای کنترلی پیش و پس از محل حادثه در ایستگاه های شیر بین راهی، بسته شد. به موازات آن مدیران بخش اچ اس یی، حراست و بهره بردار بلافاصله برای مدیریت حادثه، کنترل تردد و راهنمایی افراد نزدیک به محل حادثه، اعزام شدند. با توجه به خاصیت اتیلن باید صبر می شد تا آتش بسوزد که این موضوع تا ساعت 21 و 30 تا 22 به طول انجامید تا این که اتیلن باقیمانده در لوله ای که از 2 سر مسدود شده، به پایان رسید و آتش خاموش شد. اگر در محل حادثه دیده، گاز اتیلن آتش نمی گرفت، ابر اتیلن می توانست به نقاط ناخواسته مهاجرت کند و منجر به حوادث غیرقابل پیش بینی شود که خوشبختانه با تلاش همکاران در کوتاهترین زمان ممکن آتش سوزی مهار شد.

کار بازسازی خط اتیلن غرب چه زمانی آغاز شد؟

پیش از پایان آتش سوزی، مقدمات لازم برای بازسازی بخش آسیب دیده خط اتیلن غرب آغاز شد، از ساعت یک بامداد امروز (شنبه، دوم مردادماه) عملیات بازسازی و پاکسازی محیط بخش حادثه دیده خط لوله اتیلن غرب، با وجود حجم بالای خاک فرو ریخته و تخریب جاده دسترسی، آغاز شد. از ساعت 6 و 30 صبح امروز ماشین آلات لازم راهسازی و جاده سازی مشغول بکار شدند. نیروهای مستقر در محل آسیب دیده خط لوله اتیلن غرب، فعالیت های خود را برای خاکبرداری، نقشه برداری، پاکسازی و بازسازی جاده دسترسی و نیز تعویض لوله آغاز کرده اند. لوله های مورد نیاز که همواره تا اندازه ای به صورت پوشش داده شده در انبارهای بین راهی وجود دارد، به محل حادثه انتقال داده شد و گروه های مکانیکی و جوشکار آماده تعمیر لوله هستند.

اکنون عملیات بازسازی در محل حادثه بر عهده چه مجموعه ای است؟

مالک خط لوله اتیلن غرب، شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران است. عامل اجرایی این شرکت، شرکت بهره برداری خط اتیلن غرب است. از این رو تشکیلات و امکانات را شرکت بهره برداری خط لوله اتیلن غرب آماده می کند و شرکت ملی صنایع پتروشیمی دستورها و مجوزهای لازم را صادر می کند. در این مسیر از کمک دیگر بخشها از جمله پیمانکار شرکت ملی گاز حاضر در منطقه هم استفاده می شود.

آمار متناقضی از تعداد مصدومان اعلام می شود، عدد رسمی مشخص شده است؟

این حادثه چهار مصدوم داشته است که جراحت سطحی داستند و مداوا شدند.

اخباری مبنی بر تخلیه روستای اطراف خط اتیلن غرب اعلام می شود، این دستور از طرف شرکت ملی صنایع پتروشیمی صادر شد؟

ما دستوری برای تخلیه روستا ندادیم، محل حادثه تا روستای پران پرویز فاصله استانداردی دارد و ضرورتی هم به این اقدام نبوده است که روستا تخلیه شود. آتش تا ساعت 19 روز جمعه شعله ور بود و پس از آن فروکش کرد.

کار بازسازی چه زمانی پایان می یابد؟ هم اکنون بازسازی به چه مرحله ای از پیشرفت رسیده است؟

اکنون نمی توان زمانی قطعی را برای پایان کار بازسازی اعلام کرد. حجم ریزش خاک از کوه بسیار زیاد است و نیاز به انتقال تجهیزات فراوانی داریم، از سویی با توجه به تخریب جاده باید اقدام های لازم را انجام دهیم. پیش بینی می شود کار باسازی سه تا پنج روز به طول بینجامد.

هم اکنون فعالیت چه مجتمعهایی متوقف شده است؟

این حادثه سبب شد تولید مجتمع های پتروشیمی لرستان، کرمانشاه، مهاباد و ایلام متوقف شود. شرکت ملی صنایع پتروشیمی در تلاش است که در کوتاه ترین زمان ممکن، اتیلن مورد نیاز مجتمع های پتروشیمی در مسیر خط لوله اتیلن غرب را برقرار کند.

برآوردی از خسارت مشخص شده است؟

کل خط لوله اتیلن غرب و تجهیزات آن به طرفیت شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیمه رازی، بیمه حوادث شده اند، و گاز اتیلن داخل لوله هم به طرفیت پتروشیمی کاویان بیمه شده است.

دلیل حادثه چه زمانی بررسی و اعلام می شود؟

فعلاً آثار و ابعاد حادثه ثبت و ضبط می شود و پس از جمع آوری اطلاعات و پایان عملیات بازسازی، دلیل حادثه بررسی می شود، به هر حال آنچه مسلم است دلیل حادثه را باید در عوامل بیرونی تحمیل شده به خط لوله اتیلن غرب جستجو کرد و نه در خود خط لوله اتیلن غرب و متعلقات و زیر مجموعه های آن.

کد خبر 265524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =