اشتباهی که از حادثه خط اتیلن غرب در رسانه ها به جا ماند

آتش سوزی در خط لوله اتیلن غرب در شهرستان پلدختر عصر جمعه (یکم مردادماه) در فاصله ای چند ساعته مهار شد؛ اما در این میان یک اشتباه در پوشش رسانه ای این حادثه برجای ماند.

به گزارش خبرنگار شانا، حادثه آتش سوزی روز جمعه (یکم مردادماه) که به سرعت در فضای مجازی و رسانه ها منتشر شد، با خود اشتباهی به همراه داشت که تا امروز که عملیات تعمیر و بازسازی این خط لوله در جریان است، همچنان تداوم دارد. این اشتباه به نام طرح که «خط لوله انتقال اتیلن غرب کشور» نامیده می شود، مربوط می شود، با این حال برخی به اشتباه از نام خط لوله «پلی اتیلن» استفاده کردند.

این در حالی است که اتیلن از مهم ترین مواد پایه در صنایع پتروشیمی و هیدروکربوری غیر اشباع و نخستین عضو از گروه آلکن هاست که دارای ساختمان ملکولی مسطح است و گازی بی رنگ و بی بو و به شدت آتش گیر می باشد که به طور عمده از طریق فرآیند شکست مولکولی مواد هیدروکربوری همانند اتان، نفتای سبک و سنگین در واحدهای الفینی به دست می ­آید.

اتیلن دارای مصارف بسیاری است که از آن جمله می توان کاربرد آن را در صنایع تولید پلیمر، الیاف مصنوعی، حلال ها، نرم کننده ها، پاک کننده ها، ضدیخ و الکل ها نام برد که در تولید حجم انبوهی از محصولات پتروشیمیایی به کار می رود. محصولات دیگری نظیر انواع پلی اتیلن های سنگین (HDPE)، سبک و سبک خطی (CD/LCDPE)، پلی وینیل کلراید (PVC)، پلی اتیلن ترفتالات (PET)، پلی استایرن (PS)، آلفا الفین ها (ABS) و ... از مهم ترین مشتقات قابل تولید از اتیلن هستند.

در حالی که پلی‌اتیلن‌ محصولی جامد است که از طریق پلیمریزاسیون گاز اتیلن (4C­2H) به دست می آید و به صورت گرانول (دانه بندی) بسته بندی و به بازار مصرف عرضه می شود.

ماده اولیه مهم پلی اتیلن شامل ساختار بسیار ساده‌ای است، به طوری که ساده‌تر از تمام پلیمرهای تجاری است. یک مولکول پلی اتیلن زنجیر بلندی از اتم‌های کربن است که به هر اتم کربن دو اتم هیدروژن چسبیده‌است.

نگاهی به خط لوله اتیلن غرب

خط لوله انتقال اتیلن غرب نام یک خط لوله و مجموعه‌ای از متعلقات نظیر ایستگاههای تقویت فشار، ایستگاههای شیرهای کنترل، ایستگاههای حفاظت کاتریک و ... در غرب، شمال غربی و جنوب غربی ایران است.

بنای این طرح از آنجا گذاشته شد که مسئولان تصمیم گرفتند گاز اتیلن را از منطقه عسلویه در شرق استان بوشهر به استان‌های خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی انتقال دهند.

طول کل خط لوله انتقال اتیلن غرب کشور بالغ بر 2550 کیلومتر است که تاکنون حدود 1750 کیلومتر آن احداث و ادامه کار تا تکمیل این خط در دست اقدام است.

شرکت احداث کننده  این طرح ملی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران است. هم اکنون تأمین‌کنندگان اصلی اتیلن این خط لوله پتروشیمی های کاویان و مروارید در عسلویه بوده و در آینده پتروشیمی های گچساران و ایلام نیز به تامین کنندگان اتیلن این خط اضافه خواهند شد.

بازار هدف شرکت های پتروشیمی واقع در مسیر این خط لوله افزون بر تامین نیاز صنایع تکمیلی (پایین دستی) داخلی، بازار کشورهای همسایه از جمله عراق، ترکیه، گرجستان، ارمنستان و ... است.

این طرح به لحاظ تحرک بخشی به فرآیند تولید در مناطق کمتر توسعه یافته کشور و ارتقای فناوری در بخش صنعت نفت، ایجاد رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال پایدار، تمرکز زدایی از صنایع پتروشیمی در مناطق جنوبی کشور، فاصله گرفتن از خام فروشی مواد هیدروکربوری و ایجاد ارزش افزوده، دسترسی سریعتر و آسانتر به بازارهای منطقه ای و محلی، توزیع رشد صنعتی و اقتصادی در پهنه گسترده کشور و رشد و توسعه صنایع تکنیلی پتروشیمی با توجه به رشد روز افزون بازارهای مصرف از جمله طرح های مهم و ملی کشور شناخته شده است.

آتش سوزی خط لوله اتیلن غرب خسارت جانی به همراه نداشت و عملیات بازسازی و تعمیر آن با فاصله زمانی اندک بعد از واقعه شروع و ادامه دارد. عبدالحسین بیات، قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در طرح خط لوله اتیلن غرب به شانا گفته است: فعلاً آثار و ابعاد حادثه ثبت و ضبط می شود و پس از جمع آوری اطلاعات و پایان عملیات بازسازی، دلیل حادثه بررسی می شود، به هر حال آنچه مسلم است دلیل حادثه را باید در عوامل بیرونی تحمیل شده به خط لوله اتیلن غرب جستجو کرد و نه در خود خط لوله اتیلن غرب و متعلقات و زیر مجموعه های آن.

کد خبر 265539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =