طرح بزرگ نمکزدایی اهواز متمرکز امسال به بهره برداری می رسد

شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در نظردارد طرح بزرگ نمکزدایی اهواز متمرکز را تا پایان امسال وارد فاز عملیاتی کند.

سید عبداله موسوی، مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در گفتگو با خبرنگار شانا رقم برآورد مالی این طرح را یک میلیارد و 177 میلیون ریال اعلام کرد.

وی گفت: البته بهره برداری از پروژه های فوق مستلزم آن است که مشکلات نقدینگی (ارزی و ریالی) مرتفع و کالاهای پروژه نیز بموقع تأمین شود.

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در بیان اهمیت طرحهای نمکزدایی خاطرنشان کرد: مخازن هیدروکربوری مناطق نفت خیزجنوب در نیمه دوم عمرشان قرار دارند و بعضاً  75 درصد از ذخایر نفت قابل استحصال آنها تاکنون برداشت شده است. بنابراین میزان آب نمک همراه نفت خام تولیدی از این میادین به حدی است که فرآورش آنها بدون استفاده از عملیات نمکزدایی مقدور نیست.

وی افزود: واحدهای نمکزدایی علاوه بر افزایش کیفیت نفت تولیدی در افزایش تولید نیز تاثیرگذار هستند. به عنوان مثال راه اندازی واحد نمکزدایی رگ سفید 1 منجر به افزایش تولیدی معادل 26 هزار بشکه در روز خواهد شد.

شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب هم اکنون با بیش از 45 میدان هیدروکربوری بزرگ و کوچک در گستره ای افزون بر 400 هزار کیلومتر مربع از استان بوشهر تا شمال خوزستان، حدود 80 درصد نفت خام و 16 درصد گاز کشور را تولید می‌کند.

واحد های نمکزدایی در سیکل فرآورشی خود نمک موجود در نفت جدا  کرده پساب های بدست آمده را به چاههای دفعی و نفت نمکزدایی شده را به مقصد بعدی ارسال می کنند.

 

کد خبر 265540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =