سکوی فاز 21 در موقعیت خود نصب می شود

مدیرعامل شرکت تاسیسات دریایی با اشاره به مهیا بودن شرایط نصب سکوی فاز 21 اظهارکرد: به محض مساعد شدن شرایط جوی این سکو در موقعیت خود نصب می شود.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به عسلویه، ابوالقاسم رحمانی، بامداد امروز (یکشنبه، 3 مردادماه) در حاشیه بازدید خبرنگاران از سکوی فاز 21 پارس جنوبی که نصب آن به دلیل بدی آب و هوا به تاخیر افتاد، اظهارکرد: برای نصب سکو باید همه مسائل ایمنی رعایت شود، به همین دلیل تا مساعد شدن شرایط جوی صبر می کنیم. 

وی با اشاره به انتقال این سکو از یارد مهدویان به خرمشهر و ساخت 20 ماهه آن از سوی متخصصان شرکت تاسیسات دریایی، اظهارکرد: حدود 6 میلیون نفر ساعت و بالغ بر 600 نفر بر روی ساخت این سکو فعالیت کرده اند. 

مدیرعامل شرکت تاسیسات دریایی با اشاره به وزن 2 هزار و 700 تنی سکوی فاز 21، گفت: 70 درصد تجهیزات بکار گرفته شده در ساخت این سکو داخلی بوده است که همسو با بیانات مقام معظم در خصوص نامگذاری امسال به نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل است. 

وی با اشاره به توانمندی متخصصان ایرانی در بخش فراساحل، افزود: طراحی و ساخت سکوی فاز 21 به طور کامل ایرانی بوده است و می توان گفت که نیروهای ایرانی در این زمینه به بلوغ رسیده اند.

رحمانی با اشاره به حمل سکوی فاز 21 در تاریخ 13 تیرماه امسال به سمت موقعیت خود در خلیج فارس، گفت: به دلیل شرایط نامساعد جوی نصب این سکو که قرار بود دیشب انجام شود به تاخیر افتاد، هم اکنون نیز صبر می کنیم تا شرایط آب وهوایی برای انجام این عملیات مساعد شود. 

مدیرعامل شرکت تاسیسات دریایی اظهارکرد: براساس برنامه ریزی انجام شده، شرکت تاسیسات دریایی بلافاصله پس از عملیات نصب؛ فعالیتهای مربوط به هوک آپ، پیش راه اندازی و راه اندازی را انجام می دهد که برای این کار نیز یک بازه زمانی 110 روزه در نظر گرفته شده است. 

رحمانی ظرفیت برداشت گاز از سکوی فاز 21 را یک میلیارد فوت مکعب در روز معادل 28.3 میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: همه فعالیتهای مربوط به هوک آپ، پیش راه اندازی و راه اندازی این سکو از سوی متخصصان ایرانی انجام می شود. 

وی با اشاره به نصب سکوی 19A در هفته گذشته از سوی این شرکت با شناور اوشنیک پنج هزار، ادامه داد: سکوی 21 نیز با شناور اوشنیک پنج هزار در موقعیت خود در خلیج فارس نصب می شود. 

شرکت نفت وگاز پارس که مجری توسعه فازهای 20 و 21 پارس جنوبی است پروژه ساخت، حمل، نصب و راه اندازی 2 سکوی این فازها در مجموع با ظرفیت برداشت 2 میلیارد فوت مکعب گاز در روز و همچنین احداث 2 رشته خط لوله 22 اینچی انتقال گاز از سکوهای اصلی به پالایشگاه خشکی در مجموع به طول 210 کیلومتر و کابل دریایی برای اتصال سکوها را به شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران واگذار کرده است.   

با راه اندازی سکوی فاز 21 پارس جنوبی روزانه یک میلیارد فوت مکعب معادل 28.3 میلیون مترمکعب به ظرفیت برداشت گاز ایران از مخزن مشترک پارس جنوبی افزوده می شود. 

کد خبر 265548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =