۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰
  • کد خبر: 265549
اشباع بازار نفت راه تنفس قیمتها را بست

ذخیره سازی بیش از حد فرآورده های نفتی در آمریکا با وجود فرا رسیدن فصل اوج رانندگی، سبب شد قیمت نفت به پایین ترین حد خود در بیش از دو ماه اخیر برسد.

به گزارش شانا، تولید بیش از حد فرآورده های نفتی از سوی پالایشگران سبب شده است حجم ذخیره سازی فرآورده های نفتی در آمریکا همچنان بالا باقی بماند و این مسئله، فشاری سنگین به قیمت طلای سیاه وارد کرد.

در مجموع، در هفته گذشته قیمت شاخص نفت خام برنت با چهار درصد کاهش رو به رو شد و قیمت شاخص دبلیو تی آی، 3.8 درصد افت کرد.

در نخستین روز معاملات هفته گذشته بازار نفت (دوشنبه 28 تیر ماه) قیمت نفت بیش از یک درصد کاهش یافت زیرا افزایش سطح ذخیره سازی نفت خام و فرآورده های نفتی سبب شد نگرانی از بازگشت عرضه مازاد نفت به بازارهای جهانی تشدید شود.

مؤسسه جنسکیپ گزارش داد که سطح ذخیره سازی نفت خام در پایانه کوشینگ در ایالت اوکلاهوما آمریکا در هفته منتهی به 25 تیر ماه از بیش از 26 هزار بشکه افزایش برخوردار شده است.

بارگیری محموله های سوخت و اطلاعات دولت آمریکا نشان می دهد که حجم فرآورده های نفتی تولید شده از سوی پالایشگران، بسیار بیشتر از نیاز مصرف کنندگان بوده است.

بانک مرگان استنلی پیش بینی می کند که در میانه سال 2017 میلادی توازن میان عرضه و تقاضای نفت برقرار خواهد شد اما هشدار داد که بازار همچنان با چالشهایی بنیادین رو به رو است.

این بانک اعلام کرد: احتمال نوسان شدید در بازار نفت بالاست و چالشهای ژئوپولتیک، سردرگمی در بازار را افزایش می دهند.

تلاش برای کودتا در ترکیه و تعطیلی و بازگشایی تنگه بسفر که آبراه انتقال بخشی از نفت تولیدی روسیه و دیگر کشورهای حاشیه دریای خزر است، نتوانست برای مدتی طولانی قیمت نفت را بالا نگه دارد.

با این همه، هشدار درباره تأثیر اعتصاب کارگران یکی از سکوهای نفتی شرکت شل در دریای شمال سبب شد بخشی از افت قیمت نفت جبران شود.

در پایان معاملات روز دوشنبه، قیمت هر بشکه نفت خام برنت با 65 سنت کاهش، به 46 دلار و 96 سنت برای هر بشکه رسید. شاخص دبلیو تی آی نیز با 71 سنت افت، قیمت 45 دلار و 21 سنت را تجربه کرد.

روز سه شنبه (29 تیر ماه) قیمت نفت برای دومین روز پیاپی با یک درصد کاهش رو به رو شد زیرا افزایش ارزش دلار و استمرار ذخیره بیش از حد سوخت در جهان سبب شد فشار بر قیمت نفت ادامه یابد.

افت قیمت نفت در شرایطی محقق شد که مؤسسه نفت آمریکا که یک نهاد غیر دولتی است، در گزارش خود از کاهش دو میلیون و 300 هزار بشکه ای سطح ذخیره سازی نفت خام در این کشور خبر داده بود.

عرضه بیش از حد فرآورده های نفتی در آمریکا سبب شد بسیاری از معامله گران ترجیح دهند که محموله های سوخت خود را در نفتکشها ذخیره کنند تا بتوانند آنها را در آینده و با قیمتی مناسبتر بفروشند.

قیمت شاخص نفت خام برنت در پایان این روز، با 30 سنت کاهش به 46 دلار و 66 سنت برای هر بشکه رسید. قیمت شاخص دبلیو تی آی نیز با 59 سنت کاهش، در سطح 44 دلار و 65 سنت تثبیت شد.

ارزش دلار در روز سه شنبه به بالاترین حد خود در چهار ماه اخیر رسید و با توجه به قیمت گذاری نفت به دلار، این مسئله سبب شد مطلوبیت این کالا برای دارندگان ارزهای دیگر کاهش یابد.

تعطیلی پایانه نفتی حریقه لیبی به دلیل اعتراضهای کارگری سبب شد افت قیمت نفت در این روز محدود باشد.

گزارش دولت آمریکا درباره کاهش سطح ذخیره سازی نفت خام در این کشور برای نهمین هفته پیاپی سبب شد در معاملات روز چهارشنبه (30 تیر ماه) قیمت نفت حدود یک درصد افزایش یابد.

با این همه، گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا درباره افزایش سطح ذخیره سازی بنزین در این کشور با وجود فرا رسیدن فصل اوج رانندگی، سبب شد قیمت این فرآورده نفتی به پایینترین حد چهار ماه اخیر برسد.

اداره یاد شده اعلام کرد سطح ذخیره سازی نفت خام در آمریکا در هفته منتهی به 25 تیر ماه، دو میلیون و 300 هزار بشکه کاهش داشته است.

در این روز قیمت شاخص نفت خام برنت با 51 سنت افزایش به 47 دلار و 17 سنت برای هر بشکه و قیمت شاخص نفت خام دبلیو تی آی با 29 سنت افزایش، به 44 دلار و 94 سنت برای هر بشکه رسید.

تفاوت قیمت نفت برنت با شاخص دبلیو تی آی در این روز به بالاترین حد خود از پایان ماه آوریل سال جاری میلادی تا کنون رسید و این مسئله، زمینه را برای افزایش صادرات نفت خام آمریکا به اروپا فراهم می کند.

افزایش قیمت به دست آمده در روز چهارشنبه، عمری کوتاه داشت و در معاملات روز پنجشنبه (31 تیر ماه) قیمت نفت با دو درصد کاهش رو به رو شد.

مؤسسه جنسکیپ بار دیگر از افزایش بیش از 725 هزار بشکه ای سطح ذخیره سازی نفت خام در پایانه کوشینگ خبر داد.

قیمت هر بشکه نفت خام برنت با 97 سنت کاهش، به 46 دلار و 20 سنت رسید و قیمت شاخص نفت آمریکا با یک دلار افت، به 44 دلار و 75 سنت برای هر بشکه رسید.

با این همه، به گفته برخی منابع، عرضه نفت خام نوع کوا ایبوئه نیجریه تا یک ماه آینده همچنان مختل خواهد بود و این مسئله، می تواند جلوی افت بیشتر قیمت نفت را بگیرد.

روند افزایش قیمت نفت در آخرین روز هفته گذشته (جمعه اول مرداد ماه) نیز ادامه یافت زیرا گزارشهای صنعتی نشان داد شمار دکلهای حفاری آمریکا برای چهارمین هفته پیاپی افزایش یافته است.

طبق اعلام شرکت بیکر هیوز، شرکتهای آمریکایی در هفته گذشته شمار دکلهای حفاری نفت را با 14 مورد افزایش، به 371 دکل رساندند.

در پایان هفته گذشته، قیمت هر بشکه نفت خام برنت با 51 سنت کاهش به 45 دلار و 69 سنت برای هر بشکه رسید و قیمت شاخص دبلیو تی آی با 56 سنت افت، در سطح 44 دلار و 19 سنت برای هر بشکه تثبیت شد.

روز جمعه روند افزایش ارزش دلار ادامه یافت.

از سوی دیگر، اطلاعات بارگیری کشتیها و همچنین اعلام منابع صنعتی نشان داد مجموع صادرات نفت خام عراق در ماه ژوئیه سال جاری میلادی افزایش خواهد یافت.

افزون بر همه اینها، سطح ذخیره سازی فرآورده های نفتی در آمریکا، اروپا و آسیا در هفته گذشته برای دومین بار پیاپی از دو میلیون و 350 هزار بشکه افزایش برخوردار شد.

برخی از کارشناسان ضمن اشاره با احتمال استمرار روند کاهشی قیمت نفت، از احتمال رسیدن قیمت برنت به 42 دلار برای هر بشکه خبر دادند.

یحیی احمدی

کد خبر 265549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =