حل مسئله گرد و غبار نیازمند سیاست گذاری کلان است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: حل مسائل در گرو برنامه ریزی صحیح و سیاست گذاری کلان است و دولت با وجود تمامی محدودیتهای خود، گامهای مهمی در حوزه مقابله با گرد و غبار برداشته است که البته باید با جدیت و سرعت بیشتری پیگیری و اجرا شود.

به گزارش خبرنگار شانا، جلسه‌ بررسی گرد و غبار استان سیستان و بلوچستان و وضع تالاب هامون، دیشب (شنبه، دوم مردادماه) در محل سازمان حفاظت محیط زیست و با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، استاندار سیستان و مسئولان دستگاههای مرتبط برگزار شد.

معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در این نشست گفت: دولت یازدهم از ابتدای فعالیت خود با نگاه جدی برنامه‌‌ای و سیاست گذاری‌، اقدامهای خوبی در سطح استان برای مقابله و کاهش گرد و غبار داشته است، اما هنوز گامهای زیادی باقی مانده که باید برداشته شود.

وی با اعلام این که طرح جامع اقدام برای مقابله با گرد و غبار استان سیستان و بلوچستان بزودی نهایی خواهد شد، افزود: با وجود این اقدامها، به دلیل وسعت، شدت و ابعاد وقوع پدیده، سالهاست که مردم متاثر از گرد و غبار و طوفانهای شن در رنج قرار دارند.

ابتکار با اشاره به چالشهای اعتباری دولت در این خصوص، تصریح کرد: با تمام محدودیتها، اقدامهای خوبی از سوی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری در بخش منابع طبیعی صورت گرفته است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن یادآوری اهمیت و ضرورت هماهنگی بین بخشی در دستگاههای مرتبط از جمله وزارتخانه های نیرو، امورخارجه، کشور (سازمان مدیریت بحران) و ادارت استانی، عنوان کرد: یکی از موضوعهایی که باید به صورت جدی مورد پیگیری قرار گیرد، تشکیل کارگروه مشترک ایران و افغانستان برای احیا تالاب بین‌المللی هامون به عنوان میراث مشترک طبیعی است.

وی با مرور سایر اقدامهای بین‌المللی ایران برای مقابله با گرد و غبار، گفت: تصویب سه قطعنامه مهم بین‌المللی برای مقابله با گرد و غبار که از آن جمله می‌توان به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد و شورای وزرای محیط زیست (مجمع وزاری محیط زیست در نایروبی کنیا) اشاره کرد، در نتیجه تلاشهای ایران برای طرح موضوع گرد و غبار در سطح جهانی و ایجاد عزم و اهمیت بین‌المللی برای مقابله با آن، شکل گرفت.

ابتکار ابراز امیدواری کرد: استفاده از همکاریهای فنی و انتقال تجربیات جهانی به ایران کمک خواهد کرد تا در اجرای برنامه های مقابله با گرد و غبار موفق‌تر عمل کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مصوبه سال 93 دولت برای مقابله با گرد و غبار، تصریح کرد: در کوتاه‌مدت، کاهش مواجهه مردم با این پدیده و اثرات آن از طریق اطلاع رسانی به موقع و پیش از وقوع پدیده گرد و غبار در دستور کار قرار داد.

وی ضمن تاکید بر ضرورت اطلاع رسانی صحیح و آگاهی به مردم در خصوص ابعاد موضوع و اقدامهای صورت گرفته توسط دولت به صورت واقع بینانه، عنوان کرد: متاسفانه هم اکنون با نوعی اغراق و فضاسازی مواجه هستیم که کمکی به حال مردم نخواهد کرد.

ابتکار عنوان کرد: حل مسائل در گرو برنامه ریزی صحیح و سیاست گذاری کلان است و دولت با وجود تمامی محدودیتهای خود، گامهای مهمی در این حوزه برداشته است که البته باید با جدیت و سرعت بیشتری پیگیری و اجرا شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به ضرورت هماهنگی بین بخشی در کارگروه ملی گرد و غبار برای موضوع مقابله با این پدیده گفت: پیگیری موضوع گرد و غبار در ابعاد ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی منجر به بهبود شرائط زیستی مردم در سراسر کشور بویژه استان سیستان و بلوچستان می‌شود.

کد خبر 265554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =