صادرات ایران با بهره‌برداری از طرحهای پتروشیمی افزایش می یابد

مدیرکل دفتر صادرات کالای سازمان توسعه تجارت با بیان این که در بخش اقلام عمده پایه نفتی از نظر وزنی 64.5 درصد افزایش صادرات داشته‌ایم، گفت: بدون تردید در نیمه دوم سال با بهره‌برداری از طرحهای پتروشیمی میزان صادرات ایران افزایش خواهد یافت.

به گزارش شانا، محمود بازاری، مدیرکل دفتر صادرات کالای سازمان توسعه تجارت ایران با بیان این که صادرات کالا در سه ماه نخست امسال به 8.8 میلیارد دلار رسید گفت: صادرات کالا بدون احتساب میعانات گازی از نظر ارزشی رشد 4 درصدی و از نظر وزنی رشد 21 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده است.

وی افزود: در این مدت در گروههای کالایی صنعت رشد داشته‌ایم، اما بخش پتروشیمی و محصولات کشاورزی تحت تاثیر نوسانهای قیمت نفت و کاهش قیمت جهانی برخی کالاها روند کاهشی را شاهد بودیم.

بازاری، در مورد عملکرد صادرات در بخش معدن و صنایع معدنی نیز تصریح کرد: در این مدت در اقلام عمده معدن و صنایع معدنی یک میلیارد و 814 میلیون دلار صادرات داشته‌ایم که از رشد 37 درصدی نسبت به سال گذشته برخوردار است، همچنین رشد صادرات محصولات معدنی به افزایش تقاضای بازار جهانی مرتبط است.

مدیرکل دفتر صادرات کالای سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه با تاکید بر تلاش برای کاهش خام فروشی، عنوان کرد: خام‌ فروشی و افزایش صادرات محصولات با ارزش افزوده در بخش معدن و صنایع معدنی یکی از اهداف دولت است، اما به منابع مالی و سرمایه هنگفت نیاز دارد و دولت در تلاش است تا  تامین این منابع را از طریق جذب سرمایه خارجی انجام دهد.

وی در مورد صادرات بخش پتروشیمی نیز گفت: در صادرات محصولات پتروشیمی به دلیل کاهش قیمت نفت و کاهش قیمت جهانی محصولات در سه ماه نخست امسال، کاهش 13 درصدی را شاهد بودیم، در بخش اقلام عمده پایه نفتی از نظر وزنی 64.5 درصد افزایش داشته‌ایم، اما فقط با 2 درصد رشد ارزشی همراه بوده است، در بخش اقلام عمده شیمیایی نیز با افزایش 12.6 درصدی کاهش 8 درصدی را تجربه کرده‌ایم.

بازاری به صادرات محصولات گروه برق و مکانیک نیز اشاره کرد و افزود: در این بخش با وجود رشد مناسبی که در بعضی گروههای صنعتی از قبیل خودروهای تجاری، قطعات خودرو و غیره داشتیم، اما با کاهش ارزشی 11.7 درصدی در صادرات مواجه شدیم که امیدواریم با اجرایی شدن برنامه‌ های حمایتی و تامین مالی در حوزه صنعت این مشکلات بزودی برطرف شود.

مدیرکل دفتر صادرات کالای سازمان توسعه تجارت ایران در مورد علل کاهش صادرات در برخی اقلام کالایی تصریح کرد: کاهش درآمدهای نفتی در ایران و کشورهای همسایه، رکود در بخش ساخت و ساز، گرایش کشورهای منطقه برای افزایش تولیدات داخلی، بالا بودن تعرفه واردات در برخی کشورها، صدور مجوزهای موردی برای صادرات برخی محصولات مثل محصولات دامی و غیره از جمله عوامل کاهنده صادرات بوده است.

وی با اشاره به هدفگذاری 50 میلیارد دلاری صادرات طی امسال اظهار امیدواری کرد که در نیمه دوم سال با بهره‌برداری از طرحهای پتروشیمی میزان صادرات ایران افزایش یابد.

کد خبر 265558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =